printlogo


کد خبر: 231417تاریخ: 1400/4/5 00:00
رونالدو- دایی و رکوردی که از دست رفت
قهرمان ابدی

علی دایی با رسیدن کریستیانو رونالدو به رکورد او بار دیگر مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. در ایران نیز با ساخته شدن تمبر این ملی‌پوش سابق تیم ایران که به ۱۰۹ گل او با پیراهن تیم ملی اشاره دارد، از این اسطوره به نوعی خاص تقدیر شد. تمبر بزرگداشت علی دایی توسط شورای عالی تمبر تصویب و به زودی به گنجینه تمبرهای ایران اضافه خواهد شد. این تمبر با ارزش ۳۶۰۰۰ ریالی در بازار عرضه می‌شود.

این روزها در یورو 2020 و به واسطه رسیدن رونالدو به رکورد بهترین گلزن بازی‌های ملی شاهد لحظاتی تاریخی هستیم. رونالدو پیش از دیدار برابر فرانسه با 107 گل پشت سر علی دایی 109 گله قرار داشت. دایی با تیم ملی ایران در 149 بازی بین سال‌های 1993 تا 2006 موفق به ثبت این تعداد گل شده بود. شاید او هرگز تصور نمی‌کرد روزی فوتبالیستی بیاید و رکورد او را تهدید کند ولی کریستیانو رونالدو با دو گلی که وارد دروازه فرانسه کرد، توانست 109 گله شده و با رکورد تاریخی دایی برابری کند.
علی دایی پس از رسیدن کریستین رونالدو به رکورد گل‌های ملی او، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او در این پیام نوشت: «تبریک به کریستیانو رونالدو. باعث افتخار من است که این موفقیت قابل توجه به رونالدو اختصاص دارد. قهرمان بزرگ فوتبال و یک انسان‌دوست دغدغه‌مند که الهام‌بخش افراد زیادی در سراسر دنیا شده و روی زندگی‌شان تأثیر گذاشته است.»
رونالدو ساعاتی بعد از این موضوع، در استوری اینستاگرامی خود در واکنش به اظهارات علی دایی نوشت: «قهرمانان واقعی برای همیشه قهرمان می‌مانند. من خیلی مفتخرم که چنین سخنان مهربانانه‌ای را از طرف یک الگوی بزرگ مثل شما (در مورد خودم) خواندم. ممنون علی دایی.»
بعد از گل‌هایی که رونالدو به ثمر رساند و به رکورد دایی رسید، خیلی از بزرگان فوتبال ایران به تمجید از شهریار پرداختند و او را یک قهرمان واقعی معرفی کردند. فرهاد مجیدی که شاید یکی از دلایل کمتر بازی کردنش در تیم ملی، همزمانی دوران بازی او با علی دایی بود، با انتشار پیامی محبت‌آمیز به تمجید از شماره 10 سابق تیم ملی فوتبال ایران، که طی سال‌های 1993 تا 2006 در ترکیب ملی‌پوشان ایرانی به میدان می‌رفت، پرداخت: «علی جان، تو مایه غرور این سرزمین هستی. هرگز به مردم پشت نکردی و همیشه همراه آنها بوده‌ای. رکوردهای ورزشی شکسته می‌شوند اما تو تا ابد محبوب قلب ایرانیان باقی خواهی ماند.»
جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی ایران که رکورددار تعداد بازی‌های ملی است، در پیامی به این مسأله واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: «پانزده سال پس از تابستانِ بی‌رحم ٢٠٠۶ برای علی دایی و خداحافظی مظلومانه‌اش از بازی‌های ملی، کریستیانو رونالدو سرانجام در تعداد گل‌های ملی به بهترین مهاجم تاریخ فوتبال آسیا رسید؛ اتفاقی که به خوبی نشان‌دهنده بزرگی کار آقای شماره ١٠ فوتبال ایران در این سال‌هاست. مرد بزرگ، فوتبال ایران همچنان سال‌های سال به احترامت خواهد ایستاد و با اختلاف برای همه‌ ما ایرانی‌ها همیشه بهترینی. نامت جاودان!»
سایت فدراسیون فوتبال هم اینگونه به تمجید از دایی پرداخت: «رکوردها جاودانه نمی‌مانند اما آدم‌ها می‌توانند تا همیشه عزیز و سربلند باشند. آری، تو برای فوتبال ایران اسطوره‌ای. تو شهریار فوتبال آسیایی و همچنان مهم‌ترین گلزن قاره. خوش به حال ما که گل زدن‌های شماره ١٠ را دیده‌ایم. کریستیانو رونالدو بالاخره به یکی از بزرگترین رکوردهای دنیای فوتبال که سال‌ها به تنهایی در اختیار علی دایی بود رسید. او حالا در کنار علی دایی بهترین گلزن مسابقات ملی است و برای عبور از شهریار تنها یک گل دیگر نیاز دارد. با این حال چقدر خوب که کنار نام شهریار فوتبال ایران، نام یکی از بزرگترین ستاره‌های تاریخ فوتبال قرار می‌گیرد. آقای دایی‌، تا همیشه برای ما بهترین هستید.» علیرضا جهانبخش هم با انتشار پستی درباره علی دایی نوشت: «قهرمان و افسانه واقعی.»
همچنین گری لینه‌کر، مهاجم سابق تیم ملی انگلستان و کارشناس مهم فوتبال جزیره، با این رکورد شوخی جالبی انجام داد: «رونالدو یک پنالتی دیگر را به گل تبدیل کرد. یکصد و نهمین گل بین‌المللی او. او با رکورد تمام دوران علی دایی برابر شده است. او بیش از مجموع بازی‌های ملی همه کارشناسانی که در استودیوی ما هستند (لمپارد، فردیناند، شیرر)، برای کشورش گلزنی کرده است.»
بسیاری دیگر از ستاره‌های تیم ملی ایران در نسل‌های مختلف از علی دایی و زحمات او در تمام سال‌های اخیر تشکر و برای او آرزوی موفقیت کردند. فعلاً رونالدو و دایی به صورت مشترک این عنوان را در اختیار دارند اما در ادامه رقابت‌های یورو 2020 این امکان وجود دارد که مهاجم مشهور تیم ملی پرتغال بتواند این عنوان را به تنهایی در اختیار بگیرد.


Page Generated in 0.0065 sec