printlogo


کد خبر: 231377تاریخ: 1400/4/2 00:00
VAR مانع میزبانی ایران نیست

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
بعد از قطعی شدن صعود تیم ملی به مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی، حالا همه منتظر قرعه مرحله بعد و البته فرمول میزبانی آن مسابقات هستند. در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره میزبانی دور نهایی مقدماتی جام جهانی مطرح شده، ولی AFC هنوز واکنش رسمی نشان نداده و به نظر می‌رسد تصمیم قطعی همزمان با قرعه‌کشی اعلام خواهد شد.
دو روش بیشتر برای میزبانی این مسابقات وجود ندارد. اولی همان فرمول کلاسیک است که بازی‌ها رفت و برگشت باشد و کشورها پنج بازی در خانه و پنج بازی در خانه حریف برگزار کنند. دومی میزبانی متمرکز است که مسابقات هرکدام از گروه‌ها در یک کشور خاص برگزار شود و تیم‌ها در پنجره‌های فیفا به آن کشور سفر کنند و بعد از انجام دو بازی برگردند. هرچند پس از همه‌گیری کرونا مسابقات مهم AFC مثل لیگ قهرمانان و مرحله قبل جام جهانی به صورت متمرکز برگزار شده، ولی شنیده می‌شود که احتمال برگزاری مسابقات به صورت رفت و برگشت کم نیست و ممکن است کنفدراسیون به فرمول قدیمی برگردد.
ولی اگر AFC چنین تصمیمی بگیرد، وضعیت میزبانی ایران چه خواهد بود؟ یکی از شروط کنفدراسیون برای مسابقات مرحله آخر نصب VAR در ورزشگاه است و در روزهای گذشته شنیده شده که نبودن این امکانات می‌تواند میزبانی را از ایران سلب کند.
خداداد افشاریان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در این باره گفت: «به طور تقریبی، هزینه اجرای این سیستم برای هر ورزشگاه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان است که برابر اهمیت جام جهانی و فوتبال برای کشورمان، مسأله خاصی نیست. ما باید این سیستم را به خاطر میزبانی اجرا کنیم و در آینده هم به کارمان می‌آید. باید دید چطور می‌توان با مسأله انتقال پول و مسائل تحریمی کنار آمد.»
هزینه‌های نصب VAR اما قرار نیست به عهده فدراسیون فوتبال ایران باشد. این دوربین‌ها بخشی از سیستم داوری است و کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش نصب و هزینه‌های آن را در ورزشگاه‌هایی که فاقد این امکانات باشند، تقبل می‌کند. این روالی است که در تمام مسابقات بین‌المللی وجود دارد. نصب و آماده‌سازی این دوربین‌ها فقط دو سه روز وقت می‌گیرد و شرکت طرف قرارداد AFC مسئول آن خواهد بود. تنها دردسر باقی‌مانده تحریم‌هایی است که ممکن است مانع فعالیت این شرکت در ایران شود ولی حتی اگر این مشکل پابرجا بماند، کنفدراسیون فوتبال آسیا ممکن است استثنا قائل شود و بازی‌ها به میزبانی ایران را بدون VAR برگزار کند. البته این تصمیم شرایط رقابت منصفانه را کمی بر هم می‌زند، ولی اگر AFC راهی برای نصب این تجهیزات در ایران پیدا نکند از آن چشم‌پوشی خواهد کرد و بر خلاف بزرگنمایی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها VAR قرار نیست مانعی برای میزبانی تیم ملی باشد.
باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت چه فرمولی را برای میزبانی مقدماتی جام جهانی در نظر می‌گیرد و سهم ایران از میزبانی چه خواهد بود.
 

Page Generated in 0.0058 sec