printlogo


کد خبر: 230350تاریخ: 1400/3/12 00:00
پروژه نجات و دریافت وام پانصد میلیون یورویی
بی‌پولی‌ در بارسلونا!

گزارش
علی بابازاده     
 
 جرارد پیکه پس از شکست ۸ بر ۲ مقابل بایرن مونیخ آرزو کرده بود تا بارسلونا بتواند بار دیگر «از زمین بلند شده و احیا شود.»
توقع نداشتیم پس از گذشت تنها یک سال، بارسا از شکست مفتضحانه در آلیانز آرنا به قهرمانی مجدد در لیگ قهرمانان اروپا برسد اما مسأله اساسی اینجاست که نه تنها هنوز تغییری در شرایط کاتالان‌ها رخ نداده، بلکه روز به روز بحران مالی و فنی بیشتر می‌شود!
هفته گذشته تلویزیون اسپانیا و شبکه «ال چیرینگیتو» ادعا کرده بود که خوان لاپورتا مدیر جدید باشگاه بارسلونا، برای فرار از مشکلات مالی به فکر دریافت وام افتاده؛ از زمان اعلام نامزدی برای حضور در انتخابات ریاست باشگاه، لاپورتا همواره مشکلات مالی را معضل جدی و اساسی بارسا می‌‌دانست و معتقد بود که راه خلاصی از این بن‌بست در دستان اوست. مدیران بالا رده تیم به خوبی می‌دانند حالا که فصل با کسب تنها یک جام در کوپادل‌ری به پایان رسیده و باشگاه همچون سال گذشته دستاورد چشمگیری در لالیگا و لیگ قهرمانان به ارمغان نیاورده، اهمیت فصل نقل و انتقالات و جذب بازیکنان بزرگ چند برابر شده و برای بازگشت آبی و اناری پوشان به روزهای خوب‌ گذشته، راهی جز تقویت بارسلونا باقی نمانده است. چالش‌های اقتصادی شدیدی برای بارسلونا ایجاد شده و هرروز رقم جدیدی از میزان بدهکاری این باشگاه اروپایی شنیده می‌شود؛ لاپورتا برای شروع دوباره و بازیابی مجدد تیم، راهی جز کسر قرارداد بازیکنان، فروش نفرات مازاد و بستن قراردادهای جدید تبلیغاتی و اسپانسرینگ نخواهد داشت. او با خزانه‌ای روبه‌روست که پیش‌تر توسط ساندرو راسل و بارتومئو خالی شده و پرونده‌های فساد مالی و خریدهای گزاف و ضعیف‌شان همچنان تیتر یک روزنامه‌های اسپانیاست. مدیر و مقامات سابق باشگاه، پروژه «بارساگیت»را کلید زدند و هدف از انجام چنین ترفندی دور نگه داشتن بارتومئو از اتهام فساد مالی بود؛ بارتومئو، اسکارگرائو و رومن گومز به وسیله عقد قرارداد با یک شرکت تولید محتوا در فضای رسانه و اینترنت، جدای از هزینه‌های تشویقی، سالانه یک میلیون یورو از محل درآمد باشگاه خرج کرده‌اند تا این کمپانی، به جای تاختن به تیم مدیریتی بلوگرانا، حقایق را وارونه نشان دهد و با دور کردن اتهام ناکارآمدی و فساد مالی، سیاست حمله به مدیران سابق بارسلونا را در پیش بگیرد. بارتومئو با این روش در نظر داشت تا تصمیمات و عملکرد خود را نزد هواداران مثبت و کارآمد جلوه دهد. اشتباهات مدیران سابق باعث شد تا لاپورتا برای پرداخت بدهی بازیکنان و حضوری فعال در بازار نقل و انتقالات به سراغ وامی پانصد میلیون یورویی برود؛ بانک آمریکایی «گلدمن ساکس» پذیرفته تا با اعطای این وام و باز پرداختی کمتر نسبت به سایر گزینه‌های موجود، در پروژه نجات بارسلونا سهیم باشد و این به معنای آرامش بیشتر در تیم رونالد کومان خواهد بود. بلوگرانا به واسطه اشتباهات مدیریتی سالیان اخیر، از درآمد سالیانه یک میلیارد یورو، به رقم یک میلیارد و ۱۷۳ میلیون یورو بدهی رسیده که یقیناً باز پرداخت آن در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد‌. مدیرعامل بارسلونا درخصوص دریافت وام از بانک آمریکایی به روزنامه موندو دپورتیوو گفته؛ «برای رسیدن به توافق، بدترین شرایط ممکن را در نظر گرفته‌ایم و حتی اگر در سال آینده نیز هواداران به استادیوم بازنگردند، باز هم می‌توانیم در مباحث مالی و پرداخت بدهی‌ بازیکنان موفق و رو به جلو ظاهر شویم.»
لاپورتا در دوره قبلی که مدیریت بارسا را برعهده داشت دو قهرمانی در UCL، چهار قهرمانی در لالیگا و یک قهرمانی در جام حذفی اسپانیا به دست آورد و این افتخارات در شرایطی رقم خورد که باشگاه نه تنها با مشکلات مالی دست‌ و‌‌ پنجه نرم نمی‌کرد، بلکه به بزرگترین اهداف نقل و انتقالاتی خود نیز می‌رسید؛ در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ بارسلونا برای خرید رونالدینیو از پاری‌سن‌ژرمن ۳۲ میلیون یورو هزینه کرد و رافائل مارکز مکزیکی و ریکاردو کوارشمای پرتغالی دیگر ورودی‌های آن فصل بارسا بودند. لاپورتا در ساخت تیم‌ رویایی پپ گواردیولا هم تأثیرگذار بود و انتقال ۴۱ میلیون یورویی دنی آلوز دلیلی بر شروع دوران اوج‌شان بود؛ جرارد پیکه، سیدو کیتا، زلاتان ابراهیموویچ، مکسول و داوید ویا همگی‌ در عصر مدیریت لاپورتا به ورزشگاه نوکمپ آمدند و روزهای خوشی برای طرفداران ساختند. دوره موفقیت در بارسلونا به پایان رسیده و عصر بی‌پولی و کسب نتایج ضعیف شروع شده؛ با این همه مدیرعامل تیم امیدوار است تا روزهای خوش گذشته بازگردند؛ «در حال بررسی شکل بازی و نتایج تیم هستیم و تصمیم‌مان را به زودی اعلام خواهیم کرد؛ امسال به قهرمانی در جام حذفی رسیدیم ولی متأسفانه در لیگ قهرمانان، که همواره معیاری برای سنجش موفقیت‌مان بوده خوب نتیجه نگرفته و حذف شدیم! باید سخت کار کنیم تا تیمی بهتر و موفق‌تر برای فصل آینده در اختیار داشته باشیم. تیمی که بتواند در لالیگا و لیگ قهرمانان، یک مدعی تمام‌عیار باشد. بارسلونا به پایان یک دوره رسیده و تیم نیاز به بازسازی اساسی دارد.» شرایط مالی و ریاضت اقتصادی باعث شده تا تیمی که پیش‌تر، پیشنهاد شصت میلیون یورویی برای سرجی روبرتو را رد می‌کرد، اکنون به فکر انتقال مدافع-هافبک خود با مبلغی ۳۰ میلیونی به سایر تیم‌ها باشد! درآمد بارسلونا دچار کاهشی ۱۴ درصدی شده و حق پخش تلویزیونی از ۲۹۸ میلیون، به ۲۴۸ میلیون یورو در سال رسیده و ادامه این روند شرایط را بحرانی‌تر خواهد کرد؛ بارسلونا به واسطه پاندمی کرونا مجبور شد ده درصد از دستمزد بازیکنان را کاهش دهد و سرانجام چنین سیاستی باقی ماندن ۵۵ میلیون یورو در خزانه باشگاه بود. بلوگرانا طی ۳ فصل اخیر قافیه را به دو تیم شهر مادرید، رئال و اتلتیکو باخته و سود حاصل این ۲ تیم از فروش بازیکنان‌شان، اختلافی ۶۰ میلیونی با آبی‌و‌اناری‌ها دارد. بررسی لیست خروجی‌های احتمالی بارسلونا برای فصل آینده نشان از آن دارد که یا انقلابی در حال شکل‌گیری است و‌ یا برای کسب سرمایه تازه، راهی جز فروش نفرات باقی نمانده؛ گویا ساموئل اومتیتی، نتو، جونیور فیرپو، فیلیپه کوتینیو، مارتین برایت‌ویت و عثمان دمبله باید به دنبال تیم جدید باشند و جایی در تفکرات رونالد کومان و باشگاه کاتالانی‌ ندارند. اوضاع بحرانی در بارسلون حاکم است و حالا برخی رسانه‌ها خبر از آن می‌دهند که وام درخواستی به حساب باشگاه واریز شده؛ آمار و شواهد نشان از آن دارد که بارسا نه تنها در اسپانیا، بلکه در سراسر قاره اروپا بیشترین میزان دستمزد به بازیکنان را پرداخت می‌کند و شاید قرارداد با نفرات جدیدی چون سرخیو آگوئرو، ممفیس ‌دیپای و اریک گارسیا اوضاع بحرانی‌تری ایجاد کند؛ پروژه بازسازی‌ نوکمپ به تأخیر افتاده و قرارداد اسپانسرینگ با کمپانی راکوتن از ۵۰ میلیون، به ۳۳ میلیون یورو کاهش یافته.
فقر و بی‌پولی در بارسلونا اردو زده و وام پانصد میلیونی بانک گلدمن ساکس به تنهایی‌ حلال تمامی مشکلات نیست. بارسا برای رد شدن از بحران فعلی به چیزی مهم‌تر از پول و نقدینگی‌ نیاز دارد؛ عنصری‌ که نبودش باعث‌ شده تا آبی و اناری پوشان چنین روزهایی را تجربه کنند؛ فاکتوری به نام مدیریت!
 

Page Generated in 0.0048 sec