printlogo


کد خبر: 230348تاریخ: 1400/3/12 00:00
راه حل میانه استقلال برای استفاده از دانش مربیان خارجی

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  
 
اضافه شدن گابریله پین به کادر فنی استقلال، تلاش‌ موفق یک مربی جوان برای عبور از موانع متعددی است که در راه ورود دانش جدید به چرخه فوتبال ایران وجود دارد. فوتبال ایران در سال‌های گذشته نتوانسته خودش را از نظر دانش مربیگری و ایده‌های تمرین به روز کند و روزنه‌های ورود تفکر جدید و مدرن یکی بعد از دیگری به دلایل مختلف بسته شده است.
روند آموزش در فوتبال ایران در مقایسه با سیر تحولات فوتبال در جهان بسیار کند پیش می‌رود و با این وضعیت نباید انتظار داشته باشیم که مربیان ایرانی در آینده نزدیک بتوانند با همتایان خارجی رقابت کنند. علاوه بر این در سال‌های گذشته گاردی علیه ورود مربیان خارجی از طرف مربیان سنتی ایرانی وجود داشت که با فشار مطبوعات و هواداران درهم شکست و شاهد حضور مربیان خارجی مشهور و مؤثری در تیم‌های باشگاهی و تیم ملی بودیم. با این حال سقوط ارزش پول ملی ادامه استخدام این مربیان را سخت‌تر کرد و آنها یکی بعد از دیگری ایران را ترک کردند. همچنین بالا رفتن بدهی‌های انباشته فوتبال ایران شرایط ویژه‌ای بوجود آورد تا استخدام مربیان و بازیکنان خارجی موقتاً ممنوع شود.
موانعی که اشاره کردیم پابرجا است، ولی نیاز فنی استقلال را مجبور کرده که آنها را دور بزند و راهی برای استخدام مربی خارجی پیدا کند. آنها در شرایط سخت اقتصادی فعلی به جای سرمربی سراغ دستیار خارجی رفته‌اند که هزینه کمتری دارد و همچنین قرار است از او فعلاً به عنوان مشاور استفاده کنند تا فصل آینده اجازه نشستن او روی نیمکت هم صادر شود.
باشگاه‌های لیگ برتری در حال حاضر به سختی می‌توانند سراغ استخدام مربیانی مثل استراماچونی و کالدرون بروند و هزینه‌ها و توقعات آنها را برآورده کنند. تجربه تلخ همکاری با این مربیان و فسخ یکطرفه آنها و البته ویلموتس باشگاه‌ها را مجبور کرده که در این مورد با احتیاط بسیار زیادی عمل کنند. در این شرایط استخدام دستیاران خارجی می‌تواند راه حل میانه‌ای باشد که باشگاه‌ها با هزینه کمتری بتوانند از دانش و تجربه فوتبال اروپا بهره ببرند.
در سال‌های گذشته این تجربه در باشگاه‌هایی مثل سپاهان و تراکتور تکرار شده و از دستیارانی که همراه سرمربی خارجی به ایران آمده بودند، خواسته شده به همکاری‌شان ادامه بدهند. فرهاد مجیدی اما حالا خودش پیشقدم شده و یک دستیار باتجربه ایتالیایی را به کادرش اضافه کرده است.
گابریله پین دانش تمرین بالایی دارد و حضورش در تمرینات قطعاً می‌تواند روی هماهنگی بیشتر استقلال و برطرف شدن ایرادهای این تیم تأثیر داشته باشد. او همچنین تجربه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایتالیا و باشگاه‌های معتبر این کشور در مسابقات مهم را دارد و توصیه‌های او حین بازی هم کمک خیلی خوبی برای مجیدی خواهد بود. او هرچند هنوز اجازه نشستن روی نیمکت را ندارد، ولی مشکلی برای ارتباط با کادر فنی حین بازی نخواهد داشت.
فوتبال ایران در دو دهه گذشته هزینه زیادی صرف استخدام مربیان و بازیکنان خارجی کرد، ولی انتخاب‌های غیرکارشناسی باعث شد که اکثر آنها بدون دستاورد مهمی جدا شوند. در چند سال گذشته اما وسواس در این مورد بیشتر شده و باشگاه‌ها متوجه شده‌اند که با انتخاب‌های دقیق‌تر و هزینه کمتر می‌توانند بهره بیشتری از حضور خارجی‌ها ببرند. پین با تجربه حضور در کنار پراندلی و نشستن روی نیمکت تیم ملی ایتالیا از این مربی‌ها است و می‌تواند کمک فنی مؤثری برای استقلال باشد.
 

 


Page Generated in 0.0043 sec