printlogo


کد خبر: 230332تاریخ: 1400/3/12 00:00
امروز، پایان بلاتکلیفی شطرنج بعد از 15 ماه
شانس بیشتر مداحی مقابل داوری

ایران ورزشی - مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج امروز برگزار می‌شود تا بعد از 15 ماه، تکلیف این فدراسیون که روزهای پر سر و صدایی را پشت سر گذاشته، مشخص شود.
برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج در حالی برای امروز (چهارشنبه) برنامه‌ریزی شده که دوره ریاست قبلی در این فدراسیون اسفندماه سال ۹۸ به پایان رسید و قرار بود سال قبل مجمع برگزار شود اما هر بار مانعی بر سر برگزاری مجمع به وجود آمد.
طی این مدت برخی مسائل حاشیه‌ای منجر به ابطال ثبت‌نام‌های اولیه و اعلام نام‌نویسی دوباره از کاندیداها شد تا در نهایت مجمعی که قرار بود آبان ماه سال گذشته برگزار شود، به امروز موکول شود.
 این مجمع در حالی برگزار می‌شود که از مجموع ۱۴ کاندیدایی که با انجام ثبت‌نام، آمادگی خود را برای ریاست در شطرنج اعلام کردند، فقط ۵ نفر مجوزهای نهایی را دریافت کردند.
محمدابراهیم مداحی یکی از ۵ کاندیدای ریاست شطرنج و تنها کاندیدایی است که پیشینه ریاست در این رشته را دارد. او پیش از ریاست محمدجعفر کامبوزیا و مهرداد پهلوان‌زاده در فدراسیون شطرنج، برای مدت ۶ سال ریاست این فدراسیون را برعهده داشت. 
او در سالی که به عنوان رئیس انتخاب شد، مقابل کاندیدای مورد حمایت سازمان وقت ورزش ایستاد، به طوری که در همان زمان علی کفاشیان اعلام کرد، شطرنج تنها مجمعی بوده که نتیجه‌اش خلاف نظر سازمان تربیت بدنی بوده است. این بار هم مداحی در شرایطی در انتخابات شرکت کرده که دو گزینه از وزارت ورزش را روبه‌روی خود می‌بیند.
افشین داوری و احمد گواری دو کاندیدای دیگر در این انتخابات هستند که اتفاقاً پرونده قطوری از اعلام آمادگی برای ریاست در فدراسیون‌های مختلف دارند و تجربه سرپرستی در فدراسیون‌های مختلف را یدک می‌کشند اما به نتیجه نرسیدن هیچ‌یک از آنها باعث شده تا شانس خود را در شطرنج هم امتحان کنند؛ شاید در پایان دولت فعلی بتوانند در یک فدراسیون سهم‌شان را بگیرند. 
هیچ بعید نیست گواری به نفع داوری کنار برود و تنها گزینه وزارت افشین داوری باشد که مدتی قبل از وزارت ورزش برای ورود به انتخابات دوومیدانی «نه» شنید اما وارد شد و از سوی وزارت با کج‌خلقی مواجه شد و در نهایت اقدامش باعث شد کسی رئیس دوومیدانی شود که وزارت ورزش نمی‌خواست او رأی بیاورد.
رضا شیرین‌آبادی هم دیگر کاندیدای شطرنج است و البته حسن تامینی، فردی با پیشینه سیاسی و فوتبالی؛ او نماینده مجلس در دوره‌های هشتم و نهم بود و فعالیت‌هایی هم به عنوان بازیکن و مربی فوتبال در سطح استان گیلان داشته است.
 تامینی این روزها هم در حوزه سلامت و بهداشت مشغله‌هایی دارد با این حال کاندیدای ریاست شطرنج هم شده است.
اینکه امروز در پایان یک دور رأی‌گیری رئیس جدید فدراسیون شطرنج مشخص می‌شود یا اینکه با توجه به پیشینه و موقعیت فعلی کاندیداها، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد، مشخص نیست اما می‌توان پیش‌بینی کرد که رقابت اصلی بین محمد ابراهیم مداحی است و افشین داوری که به نظر می‌رسد کفه ترازو در فاصله چند ساعت مانده به انتخابات بیشتر به نفع مداحی است. 
به هر حال فارغ از نتیجه؛ همین که تکلیف این رشته بعد از یک سال و اندی، مشخص می‌شود را باید به فال نیک گرفت.
مجمع انتخاباتی فدراسیون شطرنج از ساعت ۱۰ روز چهارشنبه به ریاست مهدی علی‌نژاد در محل آکادمی ملی المپیک آغاز می‌شود. در میان ترکیب ۴۱ نفره مجمع این فدراسیون پویا ایدنی و سارا خادم‌الشریعه به عنوان نماینده ورزشکاران و امیررضا پوررمضانعلی به عنوان نماینده مربیان حضور دارند.
همچنین مهرداد پهلوان‌زاده رئیس پیشین فدراسیون هم به عنوان تنها نماینده داوران در این مجمع شرکت دارد که البته او در این مدت برای افشین داوری قدم‌هایی برداشته است.
 نکته جالب توجه هم همین است. پهلوان‌زاده با حواشی فراوان و در میان نارضایتی شدید مسئولان وزارت ورزش از شطرنج جدا شد و جالب است که حالا او حامی گزینه وزارت است!

Page Generated in 0.0060 sec