printlogo


کد خبر: 230330تاریخ: 1400/3/12 00:00
چرا لیگ والیبال یک برنامه و سیستم ثابت ندارد؟
دموکراسی مخرب!

گزارش
محسن آجرلو    
 
 یک بار دیگر پیش فصل لیگ برتر والیبال سر رسیده و باز هم فدراسیون قصد دارد با نشان دادن دموکراسی و آزادی بیان، با اتفاق نظر باشگاه‌ها شیوه برگزاری لیگ آتی را مشخص کند. اتفاقی که شاید در تمام دنیا زبانزد باشد و هیچ کشوری تا این اندازه غرق از دموکراسی نباشد! دموکراسی که البته نه یک بار، بلکه هر سال تکرار می‌شود تا همچنان تازه بماند و به روز شود!
طبق اعلام فدراسیون به مدیران باشگاه‌ها، جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی مدیران عامل باشگاه‌ها به منظور بررسی نحوه برگزاری مسابقات لیگ برتر مردان سال 1400 از ساعت 10 الی 12 روز یکشنبه (23 خردادماه) در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود.
فدراسیون والیبال با ارسال نامه‌ای به مدیران عامل باشگاه‌های فرهنگی اعلام کرد، باشگاه‌های متقاضی حضور در فصل جدید لیگ برتر تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه (19 خردادماه) فرصت دارند تا نماینده رسمی خود را به صورت مکتوب به کمیته برگزاری رویدادها معرفی کنند.
در دستور کار این جلسه هم مواردی مطرح شده که تقریباً به طور کامل همه چیز لیگ را می‌تواند از ابتدا تعیین و از نو بسازد. از سیستم کلی رقابت‌ها گرفته که تیم‌ها چندین و چند انتخاب دارند تا بحث‌های مالی و فنی و ... . روندی که چند سال است هر بار بدتر و بدتر می‌شود و فدراسیون به وضوح برای فرار از پاسخگویی در قبال باشگاه‌ها، همه آنها را هر سال در تصمیمات خود دخیل می‌کند و یک سیستم واضح و ثابت برای برگزاری مسابقاتش ندارد. واقعاً کجای دنیا می‌شود این حجم از دموکراسی را به صورت جاری و مداوم دید؟
درست است که شرایط ایران مثل خیلی کشور‌ها نیست، درست است که بالاخره شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند قدری بیشتر با اسپانسرها کنار آمده و هوایشان را داشت. باز هم واضح است که شرایط خاص و عجیب کرونایی همچنان بر کشور حاکم است و به احتمال فراوان تا پایان سال هم همینطور خواهد بود اما بالاخره واضح است که نهاد تصمیم‌گیر درباره چنین شرایطی باید سازمان لیگ و در رده بالاتر فدراسیون باشد. حالا اگر مانند کشورهای خارجی خبری از اتحادیه مربیان، بازیکنان یا باشگاه‌ها هم بود، یک عضو از هر کدام از آنها می‌تواند پیشنهادهای خود را به سازمان لیگ بیاورد و آن هم یک بار برای همیشه و در شرایط خاص.
برگزاری هر ساله چنین جلساتی در بلند‌مدت، قطعاً آسیب‌هایی بیش از فواید آن خواهد داشت و کم کم هویت را از لیگی که زمانی نقطه قوت والیبال ایران بود را بگیرد.
* دستور جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی به این شرح است:
– تصمیم‌گیری درخصوص نحوه برگزاری لیگ برتر (مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی، فینال به صورت تک بازی یا دو بازی)
– تسویه حساب‌های مالی باشگاه‌ها
– شرایط احراز میزبانی‌ها در صورت برگزاری به صورت VNL
– جذب تعداد بازیکنان لیگ برتر (با توجه به درخواست تعدادی از باشگاه‌ها)
– تاریخ شروع برگزاری لیگ برتر
– تصمیم‌گیری درخصوص قراردادهای داخلی باشگاه‌ها (کادرفنی، بازیکنان)
* روش‌های پیشنهادی برگزاری مسابقات:
– روش اول: به صورت VNL (لیگ ملت‌ها) – صعود به مرحله نهایی 6 تیم
– روش دوم: 16 تیم در دو گروه 8 تیمی به شکل رفت و برگشت در شهرهای میزبان – صعود به مرحله پلی‌آف از هر گروه 4 تیم
– روش سوم: 16 تیم در یک گروه دوره‌ای – صعود به مرحله پلی‌آف 8 تیم
– روش چهارم: 16 تیم در یک گروه فقط رفت و برگشت بدون برگزاری مرحله پلی‌آف

Page Generated in 0.0046 sec