printlogo


کد خبر: 230324تاریخ: 1400/3/12 00:00
دست باز اسکوچیچ در قلب دفاع
3+1 مدعی و 2 بلیت

سامان موحدی راد
 
لحظه شماری برای شنیدن سوت آغاز رقابت‌های تیم ملی در منامه موجب شده تا بسیاری از هواداران تیم ملی گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره نحوه حضور و نمایش تیم ملی پیش بکشند. تا روز مسابقه با هنگ‌کنگ هم احتمالاً چندین و چند ترکیب احتمالی از تیم ملی هم منتشر می‌شود. گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ترکیب‌های مختلف تیم ملی در جریان است. برخی نقاط زمین کاندیداهای پروپا قرصی دارد و در برخی خطوط نگرانی‌هایی وجود دارد.
یکی از نقاطی که درباره چینش ترکیب آن بحث و تردیدهایی وجود دارد، میانه خط دفاعی تیم ملی است. جایی که اسکوچیچ همه دارایی‌های فوتبال ایران را دعوت کرده اما هنوز نمی‌دانیم کدام ترکیب قرار است قلب خط دفاعی تیم ملی را پوشش بدهد. سال‌ها دفاع تیم ملی یکی از نقاط قوت فوتبال ما بود. چنانکه در دوران پر اقتدار کی‌روش گلزنی به تیم ملی ایران به آرزویی برای رقبا تبدیل شده بود اما حالا آن اقتدار با دو شکست تیم ملی در‌هم شکسته شده است. از سوی دیگر ترکیب خط دفاعی و دروازه‌بان تیم ملی هم که در دوران کی‌روش تقریباً یکسان بود و همین ثبات به ایجاد آن کیفیت کمک کرده بود هم در این سال‌ها از بین رفته است. با همه این‌ها به نظر می‌رسد کیفیت بازیکنان خط دفاعی تیم ملی و دروازه‌بان ایران به گونه‌ای باشد که جای نگرانی وجود نداشته باشد. تنها نکته مهم در این میان فلسفه‌ای است که قرار است اسکوچیچ به تیم و بازیکنان فاز دفاعی‌اش تزریق کند که آن هم شاید در این مدت کوتاه و بازی‌های ملی اندک چندان قابلیت اجرای کامل را نداشته باشد. ولی با همه این‌ها امیدواری‌های زیادی درباره ترکیب تیم و کیفیت ارائه آنها وجود دارد.
مرتضی پورعلی گنجی از آن چهره‌های همیشه مطمئن در خط دفاعی تیم ملی بوده و با سال‌ها تجربه بازی در لیگ‌های خارجی می‌تواند گزینه مناسبی برای این بازی‌ها باشد. چه اینکه دشمن اصلی ایران در این بازی‌ها نه کیفیت فنی تیم‌ها، بخصوص بحرین و عراق بلکه حواشی و جو روانی بازی‌هاست. چیزی که کشورهای عربی همسایه ایران در ایجاد آن مهارت بالایی دارند و برای همین داشتن بازیکنانی با تجربه در قلب خط دفاعی می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما این تنها پورعلی‌گنجی نیست که گزینه فیکس شدن است. کیفیت شجاع خلیل‌زاده و مرتضی پورعلی گنجی با سابقه بازی‌های فراوانی در شرایط روانی دشوار با تیم‌های عربی نشان می‌دهد که اسکوچیچ کار سختی برای چیدن ترکیب دو نفره خط میانی دارد. به این اسم‌ها باید سیدمجید حسینی را هم اضافه کرد که با سابقه سه فصل حضور در ترابزون خودش را یکی از گزینه‌های آینده‌دار تیم ملی معرفی کرده است. اسکوچیچ در قلب خط دفاعی دست بازی دارد و بازیکنان با‌کیفیت و  با قابلیت‌های خوبی دارد. تنها باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.
 

Page Generated in 0.0053 sec