printlogo


کد خبر: 230309تاریخ: 1400/3/12 00:00
یوسفی: به فدراسیون عزیزی‌خادم انتقاد دارم
نباید انتظار سوپرمن یا بتمن از آزمون و طارمی داشته باشیم

مصاحبه
ناصرقراگزلو     
 
اکبر یوسفی بازیکن سابق پاس و تیم ملی که در زمان بازیگری بازی‌های خوبی را در تیم باشگاهی‌اش خصوصاً مقابل تیم‌های بزرگ سرخابی انجام می‌داد، در تیم ملی هم حضور داشت. هرچند مصدومیت در یکی از تمرینات تیم ملی اجازه نداد او تمام توانایی‌های خودش را در تیم ملی هم به آن شکلی که انتظار داشت، نمایش دهد. در خصوص شرایط حساس تیم ملی‌مان گفت‌و‌گویی با اکبر یوسفی داشتیم که در ذیل ماحصل آن را می‌بینید.
 
این روزها تیم ملی برای بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی آماده می‌شود. فکر می‌کنی این تیم می‌تواند از این مرحله عبور کند؟
 با شرایط حساسی که تیم ملی ما دارد و باخت‌هایی که مقابل عراق و بحرین در زمان ویلموتس برای تیم ملی ایران رقم خورد کار بسیار سخت است. گذر از سد تیم‌های عراق و بحرین که به میزبانی بحرین هم برگزار می‌شود برای تیم ملی ما دشوار است و کار آسانی نیست و دقیقاً زمانی قضیه خیلی دشوارتر به نظر می‌رسد که ما باید هر چهار حریف خودمان را در دور برگشت شکست دهیم که این موارد خیلی کار را برای ما دشوار می‌سازد و کار در دور برگشت با شرایط به وجود آمده و کسب صددرصد امتیازات در دور برگشت که برای صعودمان حیاتی و لازم است به‌گونه‌ای است که اگر بخواهم یک بازی را برای تیم ملی‌مان در شرایط مشابه با بازی‌های دور برگشت مثال بزنم باید بگویم انگار با تیم ملی آرژانتین باید بازی کنیم و این تیم را شکست دهیم. البته من منظورم از بیان این موضوع، دشواری راه‌مان در دور برگشت و گرفتن صددرصد امتیازات ممکن از این مسابقات است. از سوی دیگر با کناره‌گیری کره‌شمالی عملاً باز هم کار برای ما در صورت قرار گرفتن در رده دوم مشکل‌تر می‌شود.
طوری حرف می‌زنید که انگار تیم ملی ما برای صعود به چیزی شبیه معجزه نیاز دارد.
 قبل از پرداختن به جواب این سؤال باید بگویم من یکی از منتقدان فدراسیون آقای عزیزی‌خادم هستم چون ایشان در زمینه دیدار تدارکاتی برای تیم ملی در راه دشواری که تیم ملی‌مان پیش‌رو دارد بسیار ضعیف عمل کردند و سایر موارد که به‌دلیل شرایط خاص و حساس تیم ملی نمی‌خواهم خیلی ریز وارد مسائل دیگر شوم. بله، ما تیم بسیار پرقدرت با بازیکنان لژیونر و تراز اول آسیا را در اختیار داریم اما معتقدم برای صعود به چیزی شبیه معجزه نیاز داریم. کاری سخت که البته من هم مانند ۸۰ میلیون ایرانی دیگر امیدوارم بازیکنان ما در بحرین حماسه و معجزه‌ای دیگر را رقم بزنند. چه‌بسا تیم ملی ما قبلاً هم سابقه حضور در میادین بسیار سخت و دشوار و موقعیت حساس را داشته اما توانسته کارهای بزرگی در این بین انجام دهد و طوری کار کرده که بازیکنان نتایجی بگیرند که بعضی از آن به نوعی تعبیری شبیه معجزه داشته‌اند.
این معجزه و کار سخت اما به نظر با وجود ستاره‌هایی مانند سردار آزمون و طارمی شدنی است؟
 بله، این بازیکنان واقعاً بازیکنان تراز اول ایران هستند که حتی در اروپا هم بزرگی کرده‌اند و توانایی‌های بسیار بالایی دارند اما ما باید بدانیم عراق تیمی سرسخت و فیزیکی و بحرین هم تیمی خوب و مرموز است که خصوصاً در کارهای دفاعی بسیار خوب و با تعداد بازیکنان‌شان عمل می‌کنند؛ نکته‌ای که کار را برای تیم‌های هجومی مانند تیم ما بسیار دشوار می‌سازد. از این بحث که جدا شویم باید تأکید کنم سردار و طارمی واقعاً بازیکنان بزرگ و به قول خودمان بازی دربیاری هستند اما نباید آنها را سوپرمن یا بت‌من بدانیم و انتظار خیلی بالایی از آنها داشته باشیم.
تیم ما بازی‌های تدارکاتی نداشته و باید در بازی با کامبوج و هنگ‌کنگ عملاً برای بازی‌های سخت‌تر آماده شود!
 بله، متأسفانه فدراسیون بسیار در این زمینه ضعیف کار کرد و تفکر اشتباه را به تیم ملی تحمیل کرد که لیگ را بی‌جهت تا نزدیک بازی‌های رسمی برگزار کند تا این اصرار، قدرت بازی‌های تدارکاتی را برای تیم ملی سلب کند. ما نباید هنگ‌کنگ را حریف خیلی راحتی بدانیم چه‌بسا که دیده‌ایم بعضی وقت‌ها همین تیم‌های کوچک هم برای تیم‌های بزرگ به قول ما فوتبالی‌ها شاخ می‌شوند هرچند من اطمینان دارم بازیکنان ما با درک موقعیت بسیار حساس تیم ملی‌مان به‌هیچ‌وجه هنگ‌کنگ را راحت نمی‌گیرند و با تمام قوا وارد بازی می‌شوند تا دست پر از همان ابتدای دور برگشت از میدان خارج شوند.
در خصوص اسکوچیچ چه نظری دارید و آیا به‌لحاظ کاراکتر و نقش‌آفرینی مربی کرواتی که خیلی به فوتبال ما اشراف دارد، می‌تواند تیم ملی را به بهترین شکل از این مرحله به دور بعد عبور دهد؟
 من برای مربی تیم ملی احترام قائلم اما فکر می‌کنم مربی کروات تیم ملی پتانسیل و کاراکتر لازم را برای هدایت و رهبری تیم ملی ندارد و در واقع مربی تیم ملی با حضورش در تیم ملی ایران که فرصت طلایی برای او بود برای خودش شناسامه درست کرد و ما این فرصت را به‌دلیل شرایط بدی که بعد از ویلموتس به وجود آورد به‌ناچار فرصت طلایی را به مربی کروات دادیم. کی‌روش هم مربی بی‌ایرادی نبود و اهالی فن همه کارهای او را تأیید نمی‌کنند اما به هر حال همه می‌دانند کی‌روش بزرگی و کاراکتر لازم را در تیم ملی داشت و ثبات نسبی را به وجود آورد اما با همه انتقادها من امیدوارم اسکوچیچ بتواند در تیم ملی موفق شود چون پای تیم ملی و روحیه و دل 80 میلیون ایرانی و دلخوشی‌شان که تیم ملی کشورشان است در میان است. مردم ما چندین دوره مخصوصاً در دوره‌های اخیر تقریباً راحت و بدون دردسر به جام‌جهانی صعود کرده‌اند و خدایی ناکرده صعود نکردن تیم ملی کشورشان از دور مقدماتی به مرحله بعد را اصلاً برنمی‌تابند. پس باید امیدوار باشیم تیم ملی کشورمان با توانایی بالای بازیکنانش و عرق ملی و اتحاد و همدلی از این مرحله به مرحله بعدی صعود کند و امید 80 میلیون ایرانی را برای حضور در دوره‌های بعدی و نهایتاً تیم ملی زنده نگه دارد.

Page Generated in 0.0058 sec