printlogo


کد خبر: 230303تاریخ: 1400/3/12 00:00
یکتا جمالی کاری کرد کارستان

سعید فایقی
 
خدا بیامرزد مرحوم دکتر سادات رضایی رئیس فرزانه و دانشمند فدراسیون ژیمناستیک را که طراح تفکر استعدادیابی بودند. بعداً به همت جناب سعیدخان کاشفی و محمد مایلی‌کهن و آقای رضا صنیعی با تلاش عزیز بزرگوار جناب محمد دلیریان، مطالعات آن انجام گرفت و بر اساس آن مطالعات، پایگاه‌های ورزش قهرمانی تأسیس شدند که عصاره آنها آکادمی المپیک است. در بحث استعدادیابی ایجاد دفتری پیش‌بینی شده بود تحت عنوان دفتر توسعه استعداد و مقرر بود که هر فدراسیونی به فراخور امکانات خود موضوع کشف و پرورش استعداد را در دستور کار خود قرار دهد.
انصافاً فدراسیون وزنه‌برداری در این امر سرآمد همه بود. عزیزان فدراسیون وزنه‌برداری عزم‌شان را جزم کرده بودند که در این راستا به خلق اسطوره مبادرت ورزند و انصافاً به‌دست آوردن یکی از سه مدال مهم المپیک و رکورد قوی‌ترین مرد جهان بر سینه فدراسیون وزنه‌برداری، نقش بست. آنها میراث‌دار کسب اولین مدال المپیک هم بودند و مدال برنز مرحوم سلماسی، رکورد جاودانه‌ای است که وزنه‌برداری به آن دست یازیده است.
در کسب مدال‌های طلای المپیک هم تا قبل از شکوفایی کشتی فرنگی، وزنه‌برداری عنوان‌دار اصلی بود. اگر تک‌رشته‌ای مقایسه کنیم هنوز هم جمع مدال‌های طلای مردان وزنه‌برداری و رکوردهای جاودانه سرور بزرگوار جناب محمد نصیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این روزهای پایانی دولت دوازدهم و روزهایی که ورزش دچار مشکلات اساسی است، حماسه‌سازی وزنه‌برداری این‌بار به داد دستگاه ورزش آمد و در دوره‌ای که ورزش بشدت نیازمند اسطوره بود، سرکار خانم یکتا جمالی کاری کرد کارستان. باز وزنه‌برداری موفق شد اولین مدال برنز تاریخ وزنه‌برداری را نصیب کشور عزیزمان ایران و افتخار و غرور را به جامعه ورزش زنان، اهدا کند و غریو شادی و نشاط را به جامعه افسرده ما تزریق گرداند.
این حماسه‌ساز و اسطوره قرن و معاصر دست‌پرورده دومین دوره رقابت‌های المپیاد استعدادیابی برتر بوده و جوانه‌ای است که از فکر مرحوم دکتر سادات رضایی تراویده است. آن بزرگوار هم در کسوت استاد مسلم مدرسه عالی ورزش و دانشگاه تربیت معلم مدیران و مربیان ارزندهای را تربیت کرد هم در فدراسیون ژیمناستیک، منشأ خدمات ارزندهای شدند و امروز ثمره آن فکر ارزنده، نوین و مترقی را شاهد هستیم.
به فدراسیون وزنه‌برداری کشورمان هم دست مریزاد باید گفت که با یک تیر چند نشان را هدف قرار داده؛ اول اینکه وزنه‌برداری زنان کشور را جهانی کرد. دوم در آستانه انتخابات ریاس‌ جمهوری، شادی و نشاط زائدالوصفی را به جامعه تزریق کرد. سوم دستگاه مدیریت ورزش را که بشدت تحت فشار قرار گرفته بود از تحمل فشار نجات داد. چهارم در روزهای پایانی دولت دوازدهم، موفقیت نصیب دولت کرد. پنجم عزم و اراده زنان کشور را ارتقا بخشید. ششم ثابت کرد اگر وزنه‌برداری مردان تحت فشار کسب سهمیه قرار گرفته، می‌تواند در آینده نزدیک با زنان کمبود تعداد حضور را جبران نماید و بسیار موارد دیگری را می‌شود برشمرد. این موفقیت گوارای وجود با عظمت ایران و ایرانی باد.

Page Generated in 0.0049 sec