printlogo


کد خبر: 230296تاریخ: 1400/3/12 00:00
هاشمیان: تا بازی هنگ‌کنگ به آمادگی لازم می‌رسیم
هر زمان تیم ملی بخواهد نمی‌تواند اردو بگذارد

مصاحبه 
بهناز میرمطهریان      
 
در این دوره از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، اگر کسی بتواند با نگاهی کلی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران نظری دهد، وحید هاشمیان است. کسی که از زمان مارک ویلموتس در کنار تیم ملی فوتبال ایران حضور داشته تا امروز که همراه دراگان اسکوچیچ برای حضور در دور برگشت مقدماتی جام جهانی در منامه آماده می‌شود. هاشمیان بدون شک کسی است که با توجه به سوابق بازی در آلمان و دوره‌های مربیگری که طی کرده، می‌تواند با علم بیشتری درباره اتفاقاتی که در این دوره برای تیم ملی رخ داده، صحبت کند. به خصوص حالا که او در کنار کریم باقری، زوج دوست‌داشتنی را در کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران ساخته‌اند تا تجربه‌شان و ارتباطی که با بازیکنان خواهند داشت، علاوه بر بار فنی، انگیزه مضاعفی باشد برای ملی‌پوشانی که روزهای سختی را در منامه سپری می‌کنند.
حضور هاشمیان علاوه بر همه اینها از آنچه که یادآور تجربه شخصی 16 سال پیش او در مقدماتی جام جهانی به حساب می‌آید هم حائز اهمیت است. او یادآور روزهایی است که تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی 2006 وضعیتی مشابه امروز را تجربه می‌کرد.  در آن زمان تیم ملی برای صعود به دور دوم مسابقات مقدماتی به مشکل خورد و برای آنکه صعود کند نیاز به کسب 3 برد متوالی داشت. وحید هاشمیان بعد از مدت‌ها در قطر مقابل این تیم به میدان رفت و توانست گل حساسی را نیز بزند تا تیم ملی در این مسابقه به برد برسد و امیدهایش برای صعود باقی بماند. تیم ملی در آن برهه سخت از آن مرحله صعود کرد و بعد هم مقتدرانه راهی جام جهانی 2006 شد.
 
آب و هوای کیش، مشابه بحرین بود
همه اینها باعث می‌شود که در آستانه سفر تیم ملی به بحرین با وحید هاشمیان درباره تیم ملی دقایقی صحبت کنیم. او در پاسخ به خبرنگار ایران ورزشی درباره وضعیت تیم ملی گفت: «اردوی ما در کیش روز سه‌شنبه شروع شد. از بازیکنان تست کرونا گرفته شد و مشکلی نداشتیم. همه بازیکنان در سلامت کامل هستند. در کیش اردوی خوبی برگزار کردیم. با توجه به اینکه می‌خواستیم بازیکنان در آب و هوایی مشابه بحرین برای حضور در این مسابقات آماده شوند، این اردو را در نظر گرفتیم که اردوی خوبی بود.»
 
قوانین فیفادی به ما اجازه برگزاری اردو را نداد
از هاشمیان درباره آمادگی تیم ملی می‌پرسیم و اینکه آیا با وجود بازیکنان لژیونر، کادرفنی موفق شده هماهنگی لازم را بین آنها و دیگر بازیکنان به وجود آورد؟ او در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «شما از قوانین فیفادی اطلاع دارید؟ تیم ملی نمی‌تواند هر زمانی که بخواهد، اردو برگزار کند. ما باید اردوی آماده‌سازی را بعد از لیگ ایران برگزار می‌کردیم. ضمن اینکه با توجه به اشتغال بازیکنان در لیگ‌های بلژیک، روسیه و انگلیس باید زمانبندی مسابقات این کشورها را در نظر می‌گرفتیم. به هرحال اما تمرینات خوبی برای تیم ملی برگزار شده و تا زمان برگزاری بازی با هنگ‌کنگ تیم به آمادگی کامل می‌رسد. در حال حاضر هدف و تمرکز ما فقط و فقط بازی با هنگ‌کنگ است.»
 
کریم باقری از بزرگان فوتبال ایران است
وحید هاشمیان درباره حضور کریم باقری در کادرفنی تیم ملی این‎طور می‌گوید: «آقای کریم باقری از خوشنامان و بزرگان فوتبال ایران هستند و ما خوشحالیم که ایشان در کادرفنی حضور دارند.»
آیا روحیات خاص هاشمیان و درونگرایی او باعث شد که کریم باقری برای ایجاد ارتباط بهتر کادرفنی با بازیکنان به جمع مربیان اضافه شود؟ هاشمیان در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «نظرم را درباره آقای باقری گفتم و صحبت دیگری در این رابطه ندارم.»
 
درباره اضافه شدن نعمتی حرفی ندارم
اضافه شدن سیامک نعمتی به لیست تیم ملی در اردوی کیش، این تصور را به وجود آورده بود که بازیکنانی که اسکوچیچ در این پست به تیم ملی دعوت کرده بود، انتظارات او را برآورده نکرده بودند و او به فکر اضافه کردن بازیکن دیگری افتاد. از سوی دیگر به نظر می‌رسید اسکوچیچ ترجیح می‌دهد از بازیکنانی که در تیم‌های باشگاهی در کنار یکدیگر بازی کرده‌اند و هماهنگی لازم را دارند، استفاده کنند. از وحید هاشمیان درباره این موضوع سؤال می‌کنیم اما او به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «من در این رابطه حرفی نمی‌زنم. قرار نیست به این سؤال‌ها پاسخ دهم چون شما به دنبال حاشیه هستید. فکر می‌کردم سؤال‌های شما سؤال‌های حمایتی است اما قصد شما حمایت نیست.»
 توقع مربیان و بازیکنان فوتبال به تعریف و تمجید شنیدن و برداشت اشتباهی که از حمایت و حاشیه دارند، متأسفانه مانع از شکل گرفتن هر بحث سالمی درباره فوتبال و وضعیت تیم‌ها شده است. بدون شک از مربی تیم ملی که در سطح وحید هاشمیان است، انتظار می‌رود در پاسخ به خبرنگاران از شیوه‌های بهتری استفاده کند و با توجه به سابقه بازی و مربیگری در بهترین سطح فوتبال، در توضیح درباره وضعیت تیم ملی موضوعات با اهمیت‌تری از توصیف آب و هوای کیش را مطرح کند. هرچند که شاید شرایط تیم ملی در این روزها به قدری بغرنج است که طاقت مواجهه با ساده‌ترین پرسش‌ها را هم از اعضای کادرفنی گرفته است.
 

Page Generated in 0.0058 sec