printlogo


کد خبر: 229846تاریخ: 1400/3/4 00:00
رسیدگی به تخلفات هیأت‌ها بر عهده فدراسیون است

 صادق رئیسی‌کیا
 
آیا ثبت هیأت‌های فوتبال در اداره ثبت شرکت‌ها و دریافت شناسه ملی برای آنها الزامی است؟ و آیا این کار به معنی خصوصی تلقی شدن هیأت‌های فوتبال است؟ آیا این کار بدان معنی است که پس از ثبت هیأت‌های فوتبال در اداره ثبت شرکت‌ها دادگاه و مراجع قضایی می‌توانند به تخلفات ورزشی اعضای مجمع و مدیران و دست‌اندرکاران هیأت‌های فوتبال رسیدگی کنند؟
 پاسخ:
1- هیأت‌های فوتبال شخصیت حقوقی غیر دولتی قلمداد می‌شوند و برابر قانون باید در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و شناسه ملی دریافت کنند.  دریافت شناسه ملی برای اشخاص حقوقی جزو الزامات قانونی در ایران است و داشتن شناسه ملی برای شخص حقوقی در جهت دریافت خدمات بانکی و بیمه‌ای و انجام تکالیف قانونی و مالیاتی و هر گونه فعالیت دیگر، یک ضرورت است.
2- ثبت هیأت‌های فوتبال در اداره ثبت شرکت‌ها باعث تغییر شکل و ماهیت حقوقی آنها نمی‌شود. برابر اساسنامه فدراسیون فوتبال، هیأت‌های فوتبال اولاً شخصیت حقوقی دارند، ثانیاً ماهیت غیردولتی دارند و ثالثاً همه اشخاصی که ماهیت غیردولتی دارند لزوماً شخصیت‌های بخش خصوصی شناخته نمی‌شوند. شخصیت‌های بخش خصوصی، شرکت‌ها و مؤسساتی هستند که متعلق به سهامداران و شرکا است، در حالی که هیأت‌های فوتبال متعلق به اعضای مجمع هیأت و یا متعلق به مدیران هیأت نیست بلکه یک شخصیت حقوقی غیر دولتی با ماهیت عمومی است. اعضای مجمع و هیأت رئیسه هیأت‌های فوتبال بخشی از ارکان اداره کننده هیأت فوتبال به شمار می‌روند نه مالک و شریک و سهامدار هیأت.
3- همانگونه که در اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است و در اساسنامه هیأت‌های فوتبال نیز باید قید گردد، طرح شکایات مربوط به تخلف اعضای مجمع و یا رئیس و هیأت رئیسه و ارکان هیأت‌های فوتبال باید نزد ارکان قضایی فدراسیون فوتبال انجام شود نه نزد مراجع قضایی و دادگاه‌ها. به طور مثال اگر در جریان برگزاری انتخابات هیأت‌های فوتبال تخلفی صورت گرفته باشد یا اشکال و اعتراضی نسبت به تصمیمات ورزشی آنها مطرح باشد شاکی باید شکایت خود در این موارد را نزد ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و نهادهای رسیدگی کننده ورزشی مطرح نماید نه نزد دادگاه‌ها و مراجع قضایی. بنابراین ثبت هیأت‌های فوتبال در اداره ثبت شرکت‌ها به معنی سلب صلاحیت از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال و ارکان و نهادهای خاص ورزشی برای رسیدگی به شکایات مرتبط با فعالیت‌ها و تخلفات ورزشی آنها نیست.
 

Page Generated in 0.0058 sec