printlogo


کد خبر: 228607تاریخ: 1400/2/9 00:00
آیا ناگلسمان می‌تواند در بایرن موفق باشد؟
بهتر از گواردیولا؟

گزارش
رونان مورفی     Ronan Murphy
 
حتی وقتی یولیان ناگلسمان به فوتبال فکر نمی‌کند هم به فوتبال فکر می‌کند! او صبح‌ها وقتی به حمام می‌رود، قلم و کاغذ برمی‌دارد تا اگر ایده جالبی به ذهنش رسید، آن را بنویسد و در تمرینات به بازیکنان بگوید.
او می‌خواهد بازیکنانش هم به دنبال راهی برای پیشرفت در فوتبال باشند. ناگلسمان در سال 2016 که مربی هوفنهایم و جوان‌ترین مربی تاریخ بوندس‌لیگا شد، گفت: «من اغلب عامدانه بازیکنانم را تحت فشار می‌گذارم. اگر به آنها در روز 10 چیز بگویم و آنها چهار تا را یاد بگیرند، خوشحال‌تر می‌شوم تا اینکه هدف یادگیری پنج چیز در روز باشد و آنها تنها دو مورد را به یاد بیاورند.»
ناگلسمان می‌گوید روش مربیگری‌اش 35 تا 40 درصد تاکتیک و 60 تا 65 درصد رهبری است. نحوه مدیریت تیم فوتبال برای او مهم است، به‌ویژه که زمانی که مربی هوفنهایم شد، به رختکنی رفت که بسیاری از بازیکنانش از خودش بزرگ‌تر بودند.
ناگلسمان در 28سالگی مربی تیمی روستایی شد که مالکش میلیاردر است و رسانه‌ها گفتند که این کار تنها به خاطر جلب توجه بوده است اما پنج سال بعد، بایرن مونیخ حاضر شد رکورد مبلغ انتقال مربیان را بشکند و او را با 25 میلیون یورو به خدمت بگیرد. جوک‌هایی که برایش ساخته‌اند مدت‌هاست که شنیده نمی‌شوند.
هوفنهایم در بوندس‌لیگا از آخر دوم بود. ناگلسمان به بازیکنانش گفت به فکر تکل زدن نباشند و سعی کنند توپ را با ترکیبی از پرس و قطع توپ باز‌پس بگیرند. او حس می‌کرد که تکل‌های ضعیف هم منجر به خطا می‌شوند و هم اینکه وقتی توپ با تکل پس گرفته می‌شود، بازیکنان قادر به این نیستند که سریع و مؤثر به سراغ ضدحمله بروند.
ناگلسمان می‌گوید: «من خیلی به فکر این نیستم که حرکات بازیکنان خودکار باشد، چون در این صورت فرض بر این است که وضعیت‌ها تکراری هستند؛ وگرنه این کار جواب نمی‌دهد. اگر رقیب تنها نیم متر به سمت چپ برود، بازیکن نمی‌داند که چه کار باید انجام دهد. به همین دلیل، من اصولی به کار می‌برم که مستقل از حرکات رقیب هستند.»
کار او در هوفنهایم بلافاصله جواب داد و آنها در 14 بازی باقی‌مانده از لیگ، 7 تا را بردند و از سقوط نجات یافتند. فصل بعد هم عالی بود. هوفنهایم بالاتر از انتظارات کار کرد و برای اولین بار در تاریخش به لیگ قهرمانان رسید. دیتمار هوپ، مالک باشگاه، پولش را از راه نرم‌افزار به دست آورده بود و به همین دلیل از اشتیاق ناگلسمان برای استفاده از فناوری حمایت می‌کرد. هوپ کمک مالی کرد تا دستگاه فوت‌بونات ساخته شود. این دستگاه یک قفس رباتیک است که بازیکنی در وسط آن می‌ایستد و توپ به سمتش می‌آید. آنها باید توپ را به سمت یکی از 72 پنلی که روی دیوار قفس وجود دارد پاس بدهند.
ناگلسمان در 20سالگی مجبور به ترک میادین شد. او سپس در رشته علم ورزش تحصیل کرد و زیر نظر توماس توخل در آگسبورگ به عنوان استعدادیاب کار کرد. او سپس مربی تیم جوانان مونیخ 1860 شد و بعد، در سال 2010 به هوفنهایم رفت. موفقیت او در تیم‌های پایه هوفنهایم باعث شد که بایرن به سراغش بیاید اما ناگلسمان ترجیح داد پیشنهاد بایرن را رد کند و در تیمی بماند که از کودکی طرفدارش بود. این کار او جواب داد و او کمی بعد به کادر‌فنی هوفنهایم اضافه شد.
موفقیت او در هوفنهایم باعث شد تیم‌های دیگر به سراغش بیایند و او در سال 2019 به لایپزیگ رفت. از زمانی که او راهی این تیم شده، آنها مرتباً سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کرده‌اند. عملکرد بازیکنان با او بهتر شد. تیمو ورنر با حضور ناگلسمان تبدیل به رقیب روبرت لواندوفسکی در راه آقای گلی شد و لایپزیگ با فروش او به چلسی، 400 درصد سود مالی کرد.
ورنر در غرب لندن خوب نبوده و البته این اتفاق برای چند بازیکن دیگر که از تیم‌های ناگلسمان جدا شده‌اند هم افتاده است.
 حالا ناگلسمان که تنها 33 سال دارد، می‌خواهد قدم بعدی را با بایرن بردارد. آنها قراردادی پنج‌ساله با این مربی امضا کرده‌اند و بر این باورند که او پپ گواردیولای جدید خواهد بود؛ مربی‌ای که الهام‌بخش بایرن بوده است. ناگلسمان گفته است: «من خود را مربی خوبی می‌دانم. برای من، مربی خوب بودن فراتر از تدریس فوتبال است. شما باید با بازیکنان همدلی داشته باشید. این یعنی بتوانید با گروه بازیکنان صحبت کنید و با رسانه‌ها تعامل داشته باشید. البته یک مربی بزرگ باید قهرمانی هم کسب کند که من این را ندارم!» 
او البته در بایرن به جام‌ها خواهد رسید. گواردیولا با بایرن سه بار لیگ و دو بار جام حذفی را فتح کرد اما در لیگ قهرمانان ناکام ماند. ناگلسمان امیدوار است که بهتر از پپ عمل کند. دوران او تازه آغاز شده است.
منبع: Goal

Page Generated in 0.0057 sec