printlogo


کد خبر: 228606تاریخ: 1400/2/9 00:00
نسخه پر سر و صدای محمد بنا که کشتی فرنگی را پیش می‌برد
مرد عمل

یادداشت
محسن وظیفه     
 
 سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی دو روز پیش مصاحبه‌ای را انجام داد که در این مصاحبه راه انتخاب تیم ملی کشتی فرنگی برای مسابقات قهرمانی آسیا را اعلام کرده اما این مصاحبه باز هم سر و صدا به پا کرده و منتقدان مدعی شده‌اند و این سؤال را مطرح کرده‌اند که عدالت چی شد و انتخابی کجاست؟ محمد بنا در مصاحبه‌اش اعلام کرده که نفرات اعزامی به قهرمانی آسیا و مسابقات گزینشی از حضور در جام تختی معاف هستند اما ظاهراً از این مصاحبه این‌طور برداشت شده که او از همین تیم نفرات اعزامی به قهرمانی جهان را انتخاب می‌کند و به همین دلیل به سرمربی تیم ملی تاختند که پس عدالت چه می‌شود.
در حالی‌که سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با استفاده از همان روش قبلی سعی کرده با معاف کردن چهره‌های شاخص فضا را برای دیده شدن برخی از کشتی‌گیران جدید در جام تختی فراهم ‌کند و بعد با دعوت از نفرات برتر جام تختی و نفراتی که معاف شده بودند به اردوی تیم ملی، پروسه انتخاب تیم ملی کشتی فرنگی اعزامی به قهرمانی جهان را در دستور کار قرار ‌دهد.
بعد از برگزاری جام تختی نفرات برتر جام تختی و البته نفراتی که محمد بنا در آن مسابقات پسندید به همراه نفراتی که از جام تختی معاف شده بودند، به اردوی تیم ملی دعوت می‌شوند و بعد هم با حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی شرایط یک یک آنها بررسی می‌شود و در نهایت بهترین‌ها برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب می‌شوند.
 این روش باعث به وجود آمدن رقابت در اردوی تیم ملی می‌شود و در نهایت هم منجر به موفقیت کشتی فرنگی می‌شود. روشی که سال‌ها در کشتی فرنگی پیاده شده و حالا دیگر برای کسی این روش غریبه نیست اما عجیب است که هنوز هم همان حرف‌های قبلی را می‌زنند. سال‌هاست که این روش پیاده می‌شود و حالا دیگر کمتر کسی هست که به این روش ایرادی بگیرد چرا که در این روش کمترین حق از کشتی‌گیران ضایع می‌شود. فقط کافی است که این روش با روش انتخابی که در دوره رسول خادم اجرا شد با هم قیاس شوند تا همه متوجه شوند که کدام روش به عدالت نزدیک‌تر بود و کدام روش موفقیت بیشتری را هم به ارمغان آورد.
به همین خاطر هم بود که چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی از این روش الهام گرفته شد؛ هر چند که فدراسیون کشتی موفق به اجرای دقیق آن به دلیل شرایط کرونایی نشد اما این روش نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به عدالت و البته پیروزی است. البته برای برخی‌ها راحت‌ترین کار حرف زدن است. در موقع عمل که خودشان مسئولیت برعهده می‌گیرند، بیشترین آسیب را می‌زنند و بدترین نتایج را رقم می‌زنند اما در موقع حرف زدن سر خط هستند. در واقع باید افراد را در کشتی فرنگی به دو دسته تقسیم کرد؛ افرادی که فقط حرف می‌زنند و افرادی که عمل می‌کنند.
همین چند روز پیش بود که یکی از پیشکسوتان که اتفاقاً خودش در دوره‌ای مسئولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی را هم برعهده داشت، مدعی شده بود که پایه این تیم را که در آسیا به عنوان قهرمانی رسید را در سال 2018 ریخته و بعد هم مدعی شده که قهرمانی در آسیا اهمیت چندانی ندارد و سطح کشتی فرنگی ایران بالاتر از این است اما یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که در دوره سرمربیگری همان فرد در تیم ملی کشتی فرنگی، در آسیا که مسابقاتش بسیار سطح پایین است؛ کشتی فرنگی ایران در رده پنجم ایستاد و بعدها به رده ششم هم سقوط کرد اما آن موقع کسی نبود که بگوید چرا در مسابقات سطح پایینی چون قهرمانی آسیا کشتی فرنگی ایران تا این اندازه نزول داشته است.
مدعی شدند که سال 2018 پایه این تیم را ریختند اما آن سال در قهرمانی آسیا ترکیبی انتخاب شد که حتی یک نفر هم از نفرات فعلی که در آسیا قهرمان شدند، در آن حضور نداشتند. در قهرمانی جهان سال 2017 هم فقط حسین نوری و محمد رضا گرایی حضور داشتند که آنها هم در گزینشی کشتی گرفتند و یا در جهانی سال 2018 هم پژمان پشتام و محمد‌رضا گرایی حضور داشتند که در این دوره پژمان به قهرمانی آسیا رفت و قهرمان هم شد. می‌گویند پایه تیم فعلی را آنها ریختند اما نمی‌گویند که 90 درصد تیمی که در اختیار آنها بوده حالا از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند.
بعضی‌ها مرد حرف زدن هستند و خوب این کار را انجام می‌دهند اما عیار واقعی آنها در موقع عمل مشخص می‌شود. یکی از همین افراد که دوره‌ای مسئولیت داشت و اتفاقاً نتایج حضورش در تیم ملی هم مشخص است؛ در حین برگزاری مسابقات گزینشی المپیک در تلویزیون حاضر شده بود و بعد از یک پیروزی مهم مدعی شد که مدال طلای برادران گرایی در المپیک قطعی است! کشتی‌گیری در مسابقات گزینشی طلا گرفته و پیشکسوت کشتی فرنگی مدعی می‌شود که از همین حالا باید طلای المپیک را برای او کنار گذاشت. این حرف یا از سر ناآگاهی است که نباید در تلویزیون به این افراد فرصت اظهارنظر داد و یا آگاهانه این حرف را می‌زند که می‌شود چنین تعبیر کرد که به دنبال افزایش سطح توقعات مردم است تا فشار روی تیم ملی کشتی فرنگی را افزایش بدهد. این‌ها مردان حرف هستند اما محمد بنا نشان داده که مرد عمل است. مرد عمل است که تیم نوزدهم دنیا را گرفته و حالا همان‌ها که با آن افتضاح تیم را تحویل داده بودند می‌گویند باید طلای المپیک را بگیرد. مرد عمل است و این را بارها نشان داده که نه هیجانی می‌شود و نه کنترلش را از دست می‌دهد؛ برای او فقط تیمش و بهترین عملکردش مهم است. به همین خاطر هم درگیر این جوسازی‌ها نمی‌شود و با آرامش کار خود را پیش می‌برد.

Page Generated in 0.0056 sec