printlogo


کد خبر: 228142تاریخ: 1400/2/1 00:00
سیتی، چلسی و رئال از لیگ قهرمانان حذف می‌شوند؟
زور یوفا نمی‌رسد

منچسترسیتی، چلسی و رئال‌مادرید از نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف می‌شوند به‌دلیل آنکه برای حضور در سوپرلیگ اعلام موافقت و آمادگی کرده‌اند. این نظر «یسپر مولر» رئیس فدراسیون فوتبال دانمارک و عضو کمیته اجرایی یوفاست.
یوفا نسبت به اقدام 12تا از بزرگترین باشگاه‌هایش برای تأسیس یک تورنمنت 20 تیمی جدید خشمگین است و ابتدا الکساندر چفرین، رئیس یوفا تأکید کرد بازیکنانی که در سوپرلیگ بازی کنند، نمی‌توانند در مسابقات بین‌المللی برای تیم‌های ملی کشورشان به زمین بروند.
ساعاتی بعد از اظهارات چفرین، مولر ابراز امیدواری کرد سه باشگاه شورشی که هنوز در لیگ قهرمانان این فصل حضور دارند، یعنی منچسترسیتی، چلسی و رئال‌مادرید که قرار است هفته آینده نیمه‌نهایی را برگزار کنند، از مسابقات اخراج شوند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، تنها پاری‌سن‌ژرمن می‌ماند که به دلایل مختلف با برگزاری سوپرلیگ مخالفت کرده است.
مولر گفت: «آنها اخراج می‌شوند و من انتظار دارم این تصمیم تا روز جمعه نهایی و اعلام شود. بعد از آن باید ببینیم چطور می‌شود لیگ قهرمانان این فصل را به پایان رساند. جمعه باید نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی برگزار شود. انتظار من این است که هر 12 تیم بیرون انداخته شوند. جایگاه منچستریونایتد و آرسنال در نیمه‌نهایی لیگ اروپا نیز محل سؤال است.»
چفرین هم در صحبت‌هایش گفت: «ما تمام مجازات‌هایی را که بتوانیم علیه این تیم‌ها اعمال می‌کنیم و خبرش را هرچه سریع‌تر به‌طور شفاف اعلام می‌کنیم. نظر من این است ابتدا باید از تمام تورنمنت‌هایی که زیر نظر ما اعمال می‌شود، اخراج شوند و بازیکنان‌شان هم حق حضور در تورنمنت‌های ما را نداشته باشند.»
سهمیه چلسی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان زنان هم در خطر است مثل دیگر تیم مؤسس سوپرلیگ، بارسلونا که تیم زنانش به نیمه‌نهایی راه یافته 
است.
سوپرلیگ دست پر است
اما این همه ماجرا نیست و برخی کارشناسان می‌گویند باشگاه‌های سوپرلیگ می‌توانند در دعواهای حقوقی و قانونی با یوفا به پیروزی برسند چون قبل از این، درگیری‌های حقوقی مشابهی بین نهادهای حاکم و تورنمنت‌های تازه‌تأسیس در کشتی، اسکیت روی یخ و دیگر ورزش‌ها رخ داده و تورنمنت‌ها در آن به پیروزی رسیده‌اند.
مارک اورث، کارشناس حقوقی ورزش از دانشکده حقوق مونیخ می‌گوید بر اساس تجربه‌هایش از موارد قبلی مشابه، اگر کار به دادگاه کشیده شود شورشی‌ها برنده می‌شوند. اورث که در مسائل حقوقی به تیم‌های فوتبال مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «من باور دارم تیم‌های سوپرلیگ دست‌شان پر است و شانس خوبی برای پیروزی در این پرونده دارند. برای شروع لیگ دلایل خوبی وجود دارد و آنها می‌توانند از آن استفاده کنند.»
«کمیسیون اروپا» پیش از این حکم داده که «اتحادیه بین‌المللی اسکیت» نمی‌تواند مانع ورزشکاران سرعتی این رشته از حضور در مسابقات پول‌ساز شود. در آذرماه گذشته این تصمیم مورد حمایت و تأیید دومین دادگاه معتبر اروپا یعنی «دادگاه عمومی لوکزامبورگ» قرار گرفت. در دی‌ماه نیز یک دادگاه آلمانی اجازه نداد فدراسیون‌های ملی و بین‌المللی کشتی مانع از شکل‌گیری تورنمنت‌های جدید شوند. اورث می‌گوید موارد مشابه دیگری در سوئد، ایتالیا و جاهای دیگر وجود داشته. سوپرلیگ هنوز افشا نکرده پرونده‌اش را به کدام دادگاه ارجاع می‌دهد اما اورث می‌گوید احتمالاً این پرونده در دادگاه عالی در لندن و در ایتالیا بررسی خواهد شد. اگرچه انگلیس در حال حاضر در اتحادیه اروپا حضور ندارد، اما قوانین مربوط به این پرونده تا حد زیادی بدون تغییر خواهد بود. 
اورث با اشاره به یوفا گفت: «اگر یک انحصارطلب مجاز باشد مانع از شکل‌گیری تورنمنت جدید شود، شما دیگر اصلاً نیازی به قوانین مسابقات ندارید. باید فرصتی برای باز شدن بازار برای همه وجود داشته باشد.»
 

Page Generated in 0.0056 sec