printlogo


کد خبر: 228043تاریخ: 1400/1/30 00:00
چگونه دنیل فارکه، نوریچ سیتی را به لیگ جزیره برگرداند؟

علی بابازاده
 
در هیاهوی حساسیت و جذابیت لیگ‌های معتبر اروپایی و در حالی که زمان قهرمانی مجدد منچسترسیتی در لیگ برتر انگلستان فرار سیده، شگفتی اصلی نه در لیگ جزیره بلکه در رقابت‌های چمپیونشیپ رقم خورده است؛ رسانه‌ها و نشریات اروپایی نمی‌توانند قید اخبار انتقال کیلیان امباپه و یا ارلینگ هالند را بزنند و اختلافات کریستیانو رونالدو با سران باشگاه یوونتوس را پوشش ندهند. به همین منظور هر چه به رقابت‌های پایانی لیگ‌های معتبر اروپا نزدیک‌تر می‌شویم و جنگ قهرمانی بالا می‌گیرد، مسابقات دسته‌های پایین‌تر کم ارزش‌تر از همیشه نشان داده می‌شوند. برای کشور انگلستان اما این شرایط متفاوت است؛ منچسترسیتی و پپ گواردیولا با شکست برابر چلسی فرصت ۳ گانه تاریخی را از دست دادند و باخت برابر توماس توخل به قیمت از دست دادن جام حذفی بود. سیتیزن‌ها را می‌توان از هم‌اکنون قهرمان بلامنازع این فصل از رقابت‌های لیگ جزیره به حساب آورد و این در حالی است که جنگ برای کسب سهمیه‌های اروپایی و نبرد برای بقا در میان تیم‌های پایین جدولی کماکان وجود دارد. طرفداران واقعی فوتبال به خوبی می‌دانند که بازی‌های دسته اول فوتبال انگلستان«چمپیونشیپ» از نظر کیفیت، جذابیت و حساسیت با لیگ برتر قابل رقابت است. اگر لیگ برتر درگیر جدال منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال و منچسترسیتی شده و رقیبان آماده دیگری چون وستهم، تاتنهام و لسترسیتی نیز وجود دارند، چمپیونشیپ هم رقابت داغ همیشگی‌اش را مدیون باشگاه‌های پرافتخار و پرغرور است. نمی‌توان طرفدار سفت و سخت لیگ برتر انگلستان بود و برای صعود مجدد ساندرلند، ناتینگهام فارست، واتفورد و یا بلکبرن راورز لحظه شماری نکرد! داستان صعود این فصل اما مختص به قناری‌های زرد و سبز است؛ نوریچ سیتی با سرمربی آلمانی خود دنیل فارکه توانسته نتایج قابل تأملی کسب بکند و جواز حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ جزیره را به دست بیاورد.
فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر در سایه درخشش قرمزهای مرسی ساید بود و شاگردان یورگن کلوپ ۷ هفته زودتر از پایان فصل قهرمانی زودهنگام‌شان را جشن گرفتند و به انتظاری دیرین پایان دادند. مسیر صعود مجدد نوریچ سیتی به لیگ جزیره از همان فصل هموار شد؛ عملکرد لک لک‌ها با توجه به نتایج فوق‌العاده‌ای که در طی فصل به دست آمده بود، پاداشی جز قهرمانی به همراه نداشت و هر چقدر خیال لیورپولی‌ها از بالای جدول آسوده بود، رقابت فانوس به دستان با سخت‌ترین شکل ممکن ادامه داشت! نوریچ در هفته سی‌وپنجم پذیرای میهمان خود وستهم یونایتد بود و شکست خانگی ۴ بر صفر در این مسابقه، فصلی نو در تاریخ زردوسبزها را به ارمغان آورد. نوریچ با دنیل فارکه تنها با کسب ۲۱ امتیاز در لیگ جزیره به کار خود پایان داد ولی این انتهای داستان مرد آلمانی در جمع قناری‌ها نبود؛ باشگاه تحت هر شرایطی به قرارداد خود با فارکه پایبند بود و علیرغم رسیدن پیشنهاد‌های لیگ برتری، جواز خروج مرد شماره یک نیمکت خود را صادر نکرد. فارکه دو فصل پیش۳ هفته زودتر از پایان مسابقات در اندوه حضور در چمپیونشیپ قرار داشت و به عنوان اولین تیم سقوط‌کننده به سطح دسته اول شناخته می‌شد. اعتماد مدیران بالارده باشگاه برای دنیل کاملاً  قابل درک بود و حالا ثمره این اطمینان، صعودی زودهنگام به لیگ جزیره است. نتایج شنبه‌شب چمپیونشیپ و تساوی سوانسی، نوریچ سیتی را ۴ هفته قبل از پایان رقابت‌ها به لیگ برتر رساند و زردوسبزها برای حضور مجدد در لیگ برتر و فراموش کردن شکست خانگی سال گذشته برابر وستهم، تنها به ۹ ماه زمان نیاز داشتند.
فصل برای دنیل فارکه با جمله «فکر می‌کنم برای یک صعود دلچسب و شیرین کسب ۹۰ امتیاز کافی باشد» آغاز شد؛ میانگین‌های فصول گذشته چمپیونشیپ به درستی اعداد و ارقام مدنظر فارکه را تأیید می‌کردند. نوریچ سیتی جدای از باخت شنبه‌شب مقابل بورنموث، سیزده بازی اخیر خود در چمپیونشیپ را بدون شکست پشت سر گذاشته بود و نظم دفاعی تیم و هماهنگی خطوط مختلف درکارهای تدافعی باعث شده تا طی این ۱۳ مسابقه تنها ۵ بار دروازه‌شان را باز شده ببینند. قناری‌ها در مسابقاتی که هرکدام‌شان در راه صعود به لیگ برتر سرنوشت‌ساز بوده‌اند، فوق‌العاده عمل کرده و با به ثمر رساندن ۳۰ گل، پویایی تاکتیک‌های هجومی و بازیکنان مستعدشان را به رخ حریفان لیگ برتری کشیده‌اند. جرقه‌ای که ۱۰۵ روز پیش و با خرید تیم کرول هلندی به عنوان بازیکنی آزاد، شعله‌ور شد و حضور این دروازه‌بان پرتجربه کمک شایانی به دنیل فارکه کرد. برای خط حمله نوریچ، تیمو پوکی با به ثمر رساندن ۲۵ گل زده نه تنها شگفتی‌ساز چمپیونشیپ لقب گرفته، بلکه حالا شرایط دوباره هنرنمایی در سطحی بالاتر برای مهاجم فنلاندی مهیا شده! نوریچ با اعتماد به کادرفنی خود مسیر صعود و پیشرفت را پیدا کرده و فارکه بی‌صبرانه منتظر شروع فصل جدید لیگ برتر انگلستان است؛ مرد آلمانی کشتی را به جزیره برگرداند که خود شاهد به گل نشستنش بوده و حالا زمان آن فرا رسیده تا بازی چشم نواز برابر ساندرلند و برنتفورد، به کسب نتایج خیره‌کننده برابر چلسی، منچسترسیتی و لیورپول تغییر پیدا کند!
 

Page Generated in 0.0059 sec