printlogo


کد خبر: 228024تاریخ: 1400/1/30 00:00
کورتوآ مشتاق بازگشت به استمفوردبریج
محبوب در مادرید، مغضوب در لندن
کورتوا: درست است که من به بهترین شکل از چلسی جدا نشدم یا کاری کردند که مجبور شوم به این شکل از باشگاه بروم، اما از چلسی فقط خاطرات خوب دارم

یادداشت
جاناتان اسپنسر    
 
بعد از آنکه رئال‌مادرید به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا راه یافت، تیبو کورتوآ فرصت یک رویارویی سخت با تیم سابقش، چلسی را پیدا کرده است. دروازه‌بان بلژیکی در هفت سال حضور در استمفوردبریج (2018-2011) موفقیت‌های زیادی به دست آورد؛ دو قهرمانی لیگ برتر، یک جام حذفی و یک جام اتحادیه، ضمن اینکه پتر چک، اسطوره باشگاه را از شماره یک بودن انداخت. 
با این وجود هواداران چلسی علاقه زیادی به او ندارند و این در جدایی گزنده او از باشگاه ریشه دارد. او به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان تیم غرب لندن جا افتاده بود اما با انتقال 35میلیون پوندی به رئال‌مادرید در تابستان 2018، هواداران همه خاطرات خوب خود از او را به دست فراموشی سپردند.
او که پیش‌تر سابقه بازی در پایتخت اسپانیا و دیگر تیم بزرگ این شهر اتلتیکومادرید را داشت، هواداران چلسی را عصبانی کرد وقتی در تمرین‌های پیش‌فصل حاضر نشد تا باشگاه را وادار به موافقت با انتقالش به مادرید کند. 
مربی وقت چلسی، مائوریتزیو ساری تأکید کرده بود باید با کورتوآ رودررو صحبت کند و علاقه‌اش به جدایی را از زبان خودش بشنود اما تعطیلات بعد از جام‌جهانی را کش داد و در نهایت هرگز برنگشت. 
این رفتار از سوی کسی که در چلسی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های جهان شده بود، برای هواداران غیرقابل تحمل بود.
او همچنین از مدیر چلسی، مارینا گرانوفسکایا انتقاد کرد که قول داده بود بعد از جام‌جهانی او را بفروشد اما عهدش را فراموش کرد و برای همین دیگر نخواست با چلسی تمرین کند.
کورتوآ به روزنامه HLN بلژیک گفت: «مسئول قراردادها، دستمزد، انتقال و آوردن و فروختن بازیکنان، سخت‌ترین کار را دارد. چهار ماه قبل از جام‌جهانی به او گفتم می‌خواهم بروم. زندگی در لندن و برنامه فشرده لیگ برتر به من اجازه نمی‌داد بچه‌هایم را که در مادرید هستند، مرتب ببینم؛ او هم موافقت کرد. بعد از جام‌جهانی نظرش عوض شد، جایگزین گران شده بود و دلش نمی‌خواست بروم.»
کورتوآ خشم هواداران چلسی را بیشتر برانگیخت وقتی در سال 2019 ادن آزار راه او را طی کرد و به رئال رفت. کورتوآ در استقبال از هموطنش نوشت: «به بهترین باشگاه جهان خوش آمدی» و این نمک به زخم هواداران بود.
صفحه ویکی پدیای کورتوآ هم تغییر کرد و عکس پروفایل این دروازه‌بان یک مار شد با این توضیح: «کورتوآ خودش را برای بازی در جام‌جهانی 2018 به‌همراه بلژیک آماده می‌کند.» این ویرایش احتمالاً توسط یکی از هواداران چلسی صورت گرفته که از جدایی تلخ او از استمفوردبریج عصبانی بوده.
بنابراین کورتوآ قطعاً در راه آماده‌سازی برای بازی با تیم سابقش و تلاش برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان دوستان زیادی در پایتخت انگلیس ندارد. البته این گلر 28ساله بی‌نهایت خوش‌شانس است که در دو بازی رفت و برگشت مقابل چلسی هیچ هواداری از تیم رقیب در ورزشگاه نخواهد بود؛ بخصوص در استمفوردبریج.
با وجود خشمی که نسبت به جدایی او تا همین امروز ادامه یافته، کورتوآ منتظر این دیدار با تیم سابق است و مدعی شده خیلی حیف است که هیچ هواداری در ورزشگاه نیست.
بعد از تساوی بدون گل چهارشنبه‌شب در آنفیلد که رئال را به نیمه‌نهایی فرستاد، کورتوآ به BeIN Sports گفت: «خیلی خوشحالم که قرار است با چهره‌های آشنای زیادی روبه‌رو شوم و ای کاش جمعیت هم در استمفوردبریج بودند، چون من لحظات شاد زیادی را آنجا سپری کرده‌ام. درست است که من به بهترین شکل از این تیم جدا نشدم یا کاری کردند که مجبور شوم به این شکل از باشگاه بروم، اما من فقط خاطرات خوب دارم؛ دو قهرمانی لیگ برتر و افتخارات دیگر. واقعاً خوشحالم که می‌خواهم با آنها بازی کنم اما تنها یک تیم به فینال می‌رسد و امیدوارم آن یک تیم رئال‌مادرید باشد.»
داستان کورتوآ با چلسی هم یکی از ماجراهای مکرر در میان تیم‌های بزرگ اروپاست که خود را برای رسیدن به باارزش‌ترین جام قاره آماده می‌کنند. 
در حالی که خیلی از حرف‌ها درباره بازی نیمه‌نهایی رئال‌مادرید با چلسی بر اساس رابطه کورتوآ با تیم لیگ برتری شکل می‌گیرد، مرد شماره یک تیم ملی بلژیک تنها به یک چیز فکر می‌کند؛ قهرمانی اروپا، و هیچ چیزی هم تمرکز او را به‌هم نمی‌زند.
او شروع کابوس‌واری در مادرید داشت و در نخستین ال‌کلاسیکو در نوامبر 2018 پنج گل از بارسلونا دریافت کرد. هواداران چلسی هم از این اخبار بشدت استقبال می‌کردند. دوران او در رئال‌مادرید قطعاً آن چیزی نبود که قرار بود باشد و به‌خاطر بازی‌های پایین‌تر از سطح خود با انتقادات زیادی مواجه شد. 
او چاره‌ای نداشت جز قبول شرایطی که خودخواسته با آن مواجه شده بود و گاهی در آن نقشی نداشت. 
او داوید دخئا نبود؛ دروازه‌بانی که رئال‌مادرید سال‌ها خواستار جذبش بود تا اینکه به این بلژیکی رضایت داد. او کیلور ناباس هم نبود؛ دروازه‌بان مورد علاقه هواداران که در نهایت یک سال بعد از آمدن کورتوآ به پاری‌سن‌ژرمن انتقال یافت.
او اما حالا شرایط را کاملاً برعکس کرده و دل هواداران رئال‌مادرید را به دست آورده است. یک‌بار دیگر به‌عنوان بهترین دروازه‌بان جهان مورد تحسین قرار می‌گیرد و رسانه‌های اسپانیایی در صف اول این تعریف و تمجید هستند. او درخشید تا تیم زین‌الدین زیدان در آنفیلد دروازه‌اش بسته بماند و به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا راه یابد. او واکنش‌های فوق‌العاده‌ای در این بازی نشان داد، بخصوص در دقایق اولیه بازی که تیم یورگن کلوپ مصمم بود با توجه به باخت 3 بر یک بازی رفت به گل برسد.
در 15 دقیقه ابتدایی ضربه از نزدیک محمد صلاح را با پا دفع کرد و با واکنش آکروباتیک مانع از گلزنی جیمز میلنر شد. در تمام مسابقه وضعیت خوب خود را حفظ کرد که در آخرین لحظات یک‌بار دیگر مهاجم مصری لیورپول را ناکام گذاشت.
بعد از این مسابقه و نقش پررنگ کورتوآ در موفقیت رئال، روزنامه آ.اس چاپ مادرید در تعریف از دروازه‌بان بلژیکی پیشرو بود. آ.اس عکس یک خود را به شادی این دروازه‌بان در پایان مسابقه اختصاص داد و تیتر زد: «شکست‌ناپذیران» و بازی او را به‌همراه ناچو و میلیتائو ستود.
دیگر روزنامه نزدیک به باشگاه مادریدی، مارکا بازی سرسختانه کورتوآ را مورد تحسین قرار داد و نوشت واکنش‌های او در صعود رئال در لیگ قهرمانان نقش اساسی داشت.
کورتوآ که این روزها با تحسین زیادی مواجه شده، مصمم است بعد از بازی با تیم سابقش، چلسی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هم تیترهای خیلی خوبی درباره‌اش بخورد. هواداران چلسی اگر کوتاهی از او صورت بگیرد، رهایش نمی‌کنند.
منبع: دیلی‌میل

Page Generated in 0.0047 sec