printlogo


کد خبر: 228017تاریخ: 1400/1/30 00:00
عسگری محمدیان: نمی‌توانم درباره محمدحسین حرف بزنم
نباید کرسی دبیرکلی شورای کشتی آسیا از دست می‌رفت

گفت و گو
ناصر انصافی مقدم    
 
ترکیب و ظرفیت تیم ملی کشتی آزاد ایران با به دست آمدن سه سهمیه باقیمانده این تیم در وزن‌های 65، 74 و 97 کیلوگرم به ترتیب توسط «امیرمحمد یزدانی»، «یونس امامی» و «محمدحسین محمدیان» برای حضور در بازی‌های المپیک 2021 توکیو در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قاره آسیا در قزاقستان تکمیل شد. در روی دیگر سکه کشتی ایران در قزاقستان باید به شکست و رأی نیاوردن «عباس جدیدی» نماینده کشتی ایران برای احراز پست دبیرکلی شورای کشتی آسیا هم اشاره‌ای داشت که در جریان انتخابات این شورا و همزمان با مسابقه‌های کشتی آزاد و فرنگی گزینشی المپیک قاره آسیا در قزاقستان اتفاق افتاد. نکته قابل توجه و بحث‌برانگیز اینکه نماینده کشور مغولستان برای این سمت و مسئولیت انتخاب شد. همه این موارد باعث شد تا سراغ عسگری محمدیان برویم و با او درباره عملکرد پسرش و همچنین سایر اتفاقاتی که در قزاقستان رخ داد، صحبت کنیم.
 
در رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک پسر شما «محمدحسین محمدیان» توانست سهمیه تیم ملی کشتی آزاد ایران را در وزن 97 کیلوگرم برای المپیک به دست آورد.
 درباره محمدحسین پسر خودم اصلاً نمی‌خواهم صحبتی بکنم چرا که من ریاست هیأت کشتی استان مازندران را عهده‌دار هستم و ممکن است این شائبه برای برخی‌ها به وجود بیاید که عسگری محمدیان قصد حمایت کردن و دفاع از پسر خود را دارد. همه مدعیان این وزن همچون علیرضا کریمی، علی شعبانی، مجتبی گلیج و... دست‌کمی از پسر من ندارند و همه آنها فرزندان من هستند؛ من برای همین برای وزن 97 کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد ایران هیچگونه اظهارنظری نمی‌کنم و در واقع کادر فنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون کشتی تصمیم گیرنده هستند اما در مجموع رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قزاقستان در سطح خوبی برگزار شد.
به نظر شما کسب هر سه سهمیه باقیمانده المپیک و کامل شدن ترکیب تیم ملی را می‌توان یک موفقیت برای کشتی کشورمان به حساب آورد؟
 البته همینطور است؛ خوشبختانه ما در دو وزن دیگر هم توسط امیرمحمد یزدانی و یونس امامی در وزن‌های 65 و 74 کیلوگرم توانستیم سهمیه المپیک را در میدان گزینشی قزاقستان به دست آوریم که جای خوشحالی و شکر دارد و کار به رقابت‌های گزینشی المپیک در جهان که قرار است در بلغارستان برگزار شود، نکشید و در قزاقستان، کار کشتی آزاد کشورمان یکسره و ختم به خیر شد.
شرایط حال حاضر تیم ملی کشتی آزاد ایران را برای حضور در المپیک چگونه می‌بینی؟
 به نظرم شرایط خوبی داریم و با وجود درگیر بودن با بیماری کرونا اما همه چیز رفته رفته به خوبی پیش می‌رود. وقت هم به اندازه کافی برای حضوری موفقیت‌آمیز و درخشان در المپیک 2021 توکیو داریم. امیدوارم تا آن موقع هر شش کشتی‌گیر اعزامی ما به المپیک که فعلاً مشخص نیستند به آمادگی لازم و صددرصد برسند. قطعاً اعضای کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد به وظایف خود واقفند و به آن عمل خواهند کرد و کشتی‌گیران را به شرایط خاص حضور در المپیک خواهند رساند. البته بهتر است کشتی‌گیران ما قبل از حضور در المپیک حداقل در یکی، دو تورنمنت مهم بین‌المللی محک بخورند و با بدن‌هایی کاملاً آماده و قبراق عازم المپیک شوند.
حتماً اطلاع داری که انتخابات شورای کشتی آسیا برای انتخاب اعضای آن همزمان با رقابت‌های کشتی گزینشی المپیک در قاره آسیا در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد و عباس جدیدی هم به عنوان نماینده ایران برای احزار پست دبیرکلی این شورا در آن حضور یافت ولی متأسفانه رأی نیاورد. صحبتی در این خصوص داری؟
 به نظرم این مسأله خبر خوبی برای کشتی ایران نیست و حیف شد عباس جدیدی که خودش قهرمان جهان و المپیک است نتوانست در این انتخابات موفق شود. حیف و صد حیف برای کشتی ایران که یکی از قدرت‌های قدیمی کشتی دنیا است اما نماینده و جایگاهی در شورای کشتی آسیا و اتحادیه کشتی جهان ندارد. در حالی‌ که ما در سال‌های دور افرادی همچون امیر حمیدی و دکتر محمد توکل را در تشکیلات کشتی قاره آسیا و جهان داشتیم ولی سال‌هاست که کرسی‌های مهم را در تشکیلات کشتی قاره آسیا و جهان از دست داده‌ایم و در این خصوص خیلی کوتاهی شده است. البته این را هم بگویم که اغلب کشورها برای حضور نمایندگان خود دست به رایزنی و پدیده «لابی گری» هم می‌زنند؛ ضمن آنکه خیلی از کشورها به‌ ویژه روسیه و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق به همراه کشورهای کره جنوبی و مغولستان هم بسیار مافیایی عمل می‌کنند و با استفاده از قدرت مافیایی خود اجازه حضور به نمایندگان ایران را نه در شورای کشتی آسیا و نه در اتحادیه جهانی کشتی نمی‌دهند. برای همین متأسفانه اشخاصی را در شورای کشتی آسیا و اتحادیه جهانی کشتی نداریم و به همین خاطر حق کشتی‌گیران ایران در مسابقه‌های آسیایی، جهانی و المپیک به راحتی خورده می‌شود. در حالی‌ که جایگاه کشتی ایران هم در قاره آسیا و هم در جهان بسیار بالا است و ما حتماً باید نمایندگانی در شورای کشتی آسیا و اتحادیه جهانی کشتی داشته باشیم. ما سابقه‌ای بسیار طولانی در کشتی دنیا داریم و چرا نباید صاحب کرسی در مجامع بین‌المللی کشتی باشیم.
از کشتی استان مازندران در دوران حاد کرونایی چه خبر؟
 در این چند روز که اوضاع و شرایط بدتر و وخیم‌تر از یک ماه گذشته شده است فعلاً دست از کار کشیده‌ایم ولی در دو و سه هفته اخیر و روزهای گذشته توانستیم با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی، ابتدا رقابت‌های انتخابی تیم‌های نوجوانان و جوانان کشتی استان مازندران را در شش شهر این استان از جمله چالوس، نوشهر، آمل، بابل، فریدونکنار و قائمشهر برگزار کنیم و پس از آن هم میزبانی مسابقه‌های کشتی قهرمانی نوجوانان و جوانان ایران را در شهرستان رامسر برعهده گرفتیم که به نظرم اتفاق خوبی برای کشتی استان مازندران در بیش از یک سال اخیر بود.

Page Generated in 0.0051 sec