printlogo


کد خبر: 228016تاریخ: 1400/1/30 00:00
پایان مسابقات کشتی آزاد آسیا با قهرمانی زودهنگام
شوک امین به قهرمان

گزارش
محسن وظیفه     
 
رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در قزاقستان با قهرمانی زودهنگام تیم ملی کشتی آزاد ایران به پایان رسید. در این رقابت‌ها که در روز نخست تیم ایران عملکرد چندان خوبی نداشت و با کسب یک طلا، دو نقره و یک برنز در رده دوم بعد از هند قرار گرفته بود، در روز دوم درخشش بهتری داشت و با سه فینالیست و یک شانس کسب برنز پیش از پایان مسابقات قهرمانی‌اش را قطعی کرد.
یک طلا در 5 وزن اول اندکی ناامید کننده بود که این طلا هم توسط علی شعبانی به دست آمد. علیرضا سرلک در وزن 57 کیلوگرم، مرتضی قیاسی در وزن 65 کیلوگرم و علی سوادکوهی در وزن 79 کیلوگرم سه فینالیست دیگر تیم ایران در روز نخست بودند که هر  سه با شکست مقابل رقبای خود به مدال نقره رسیدند.
در مسابقات ۵ وزن دوم کشتی آزاد قهرمانی آسیا در قزاقستان اما شرایط برای تیم ملی متفاوت بود و با ورود کشتی‌گیران با تجربه به روی تشک وضعیت جور دیگری رقم خورد. مصطفی حسین خانی در ۷۴، حسن یزدانی در ۸۶ و کامران قاسمپور در وزن ۹۲ کیلوگرم که هر سه از باتجربه‌های تیم ملی بودند، راهی فینال شدند و امین طاهری در سنگین وزن نیز به دیدار رده‌بندی رفت. تنها کشتی‌گیر ایران در روز دوم که از دور رقابت‌ها خیلی زود حذف شد، مجید داستان بود.
در وزن 74 کیلوگرم مصطفی حسین خانی که حالا مدعی رسیدن به المپیک هم است در همان دور نخست نسخه اختیار نوروزاف از ازبکستان را پیچید تا نشان بدهد که مدال طلای این وزن را می‌خواهد. حریف او در دور دوم سئونگ چول لی از کره جنوبی بود که او را هم به راحتی شکست داد تا برای راهیابی به فینال به مصاف آتامیرات چارلیف از ترکمنستان برود. برتری مقابل این کشتی‌گیر ترکمنستانی او را به فینال رساند تا اولین فینالیست ایران در روز دوم باشد.
در وزن 86 کیلوگرم هم حسن یزدانی در حالی به فینال رسید که مجموع کشتی‌هایی که گرفت به اندازه یک کشتی نبود. او در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد اما دور بعد حریفان ژاپنی و عراقی را با امتیاز عالی شکست داد و به فینال رسید.
در وزن 92 کیلوگرم کامران قاسمپور پس از استراحت در دور نخست توانست حریفانی از کشورهای هند و ازبکستان را شکست بدهد و به فینال برسد اما شاید مهم‌ترین اتفاق برای تیم ملی کشتی آزاد در دسته فوق سنگین رخ داد. جایی که امین طاهری می‌توانست به مدال طلا برسد اما از راهیابی به فینال باز ماند.
امین طاهری در دور نخست همانند بقیه به قرعه استراحت برخورد کرد و در دور دوم هم حریفش از سوریه بود که آن‌هم فرق چندانی با استراحت کردن نداشت و توانست 11 بر صفر مقابل حریفش به برتری برسد. کشتی سوم امین طاهری مقابل آیال لازاریف از قرقیزستان بود که البته او هم کشتی‌گیر مطرحی نبود اما با این‌حال توانست امین را در شرایطی که 6 بر صفر پیش بود با ضربه فنی شکست بدهد و راهی فینال شود.
شکست امین در این مسابقه اصلاً قابل پیش بینی نبود و مدال طلای این وزن را پیش از این کادر فنی و علاقه‌مندان به کشتی برای امین کنار گذاشته بودند اما او در عین ناباوری شکست خورد تا یک شوک را به تیم وارد کند هر چند که تیم با وجود این شکست هم قهرمانی‌اش قطعی شده بود اما حالا شاید این شکست برایش خیلی گران تمام شود. آیال لازاریف کشتی‌گیر 35 ساله قرقیزستانی است که یک طلا و دو برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و همین چند روز پیش هم در مسابقات گزینشی المپیک روی تشک رفت اما در نهایت نتوانست به فینال برسد و سهمیه المپیک را کسب کند.

Page Generated in 0.0058 sec