printlogo


کد خبر: 227311تاریخ: 1400/1/17 00:00
نگاهی به جدال منچسترسیتی و دورتموند هجوم زنبورها به اتحاد!

 علی بابازاده
 
سه‌شنبه شب و ا‌ز سری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، از ساعت۲۳:۳۰ دقیقه در ورزشگاه اتحاد، تیم‌های بروسیادورتموند آلمان و منچسترسیتی انگلیس به مصاف یکدیگر خواهند رفت. اوویدو هاتگان داور اهل رومانی قضاوت این جدال حساس و سرنوشت‌ساز را برعهده دارد؛ رؤیای دیرینه سیتیزن‌ها و کسب مقام اولی در لیگ قهرمانان اروپا از بازی سه‌شنبه شب رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت؛ برکسی پوشیده نیست که اولین و بزرگترین هدف مدیران بالارده سیتیزن‌ها از استخدام پپ گواردیولا قهرمانی در UCL بوده و حالا که پپ در بایرن مونیخ نیز از کسب این عنوان محروم مانده، راهی جز قهرمانی با من‌سیتی در پیش ندارد. گواردیولا برای اثبات مجدد خود تنها به فکر حذف دورتموند و رسیدن به مرحله نیمه نهایی خواهد بود. 
فشار دور ماندن از قهرمانی UCL هر سال بر شانه‌های مرد اسپانیایی بیشتر می‌شود و منتقدان دلایل مختلفی را مدنظر دارند؛ پپ برای کسب همین عنوان راهی مونیخ شد و مدیران جدای از تغییر سبک بازی و فلسفه بایرن، به دنبال اهداف دیگری نیز می‌رفتند. گواردیولا کاری را در آلیانزآرنا انجام داد که پیشتر باواریایی‌ها با مربیانی به مراتب کم آوازه‌تر نیز انجام داده بودند! 
قهرمانی در بوندس لیگا حالا دیگر عنوانی دور از انتظار برای بایرن محسوب نمی‌شود و به رسم عادت لیگ آلمان هر فصل یک تیم همیشگی را به عنوان قهرمان معرفی می‌کند؛ بایرن مونیخ! اما بروسیادورتموند هم پس از انجام یک بازی سرنوشت‌ساز به انگلستان سفرکرده؛ باخت در برابر آینتراخت فرانکفورت رقیب مستقیم زنبورها برای کسب سهیمه لیگ قهرمانان، شرایط را سخت و پیچیده جلوه می‌دهد و حالا اختلاف تیم‌های چهارم و پنجم بوندس لیگا به هفت امتیاز افزایش پیدا کرده است. 
زرد و مشکی‌های وست فالن به خوبی می‌دانند که ناکامی درکسب سهیمه فصل آینده UCL ضرری هنگفت برای‌شان به دنبال خواهد داشت و جاماندن از باشگاه‌های لایپزیگ، وولفسبورگ و آینتراخت فرانکفورت اندک فوق ستاره‌های ادین ترزیچ را هم به سایر باشگاه‌های بزرگ اروپایی منتقل خواهد کرد. هجوم زنبورها به اتحاد حمله‌ای همه جانبه خواهد بود و مربی کروات برای زنده نگه داشتن امید صعود، به درخشش در زمین خانگی حریف نیازی مبرم دارد. لیگ برتر انگلیس اما تحت سلطه سیتیزن‌هاست؛ من‌سیتی با انجام ۳۱ بازی و کسب ۷۴ امتیاز در صدر جدول رده‌‌بندی جای خوش کرده و بار دیگر قدرت بلامنازع خود را به سایر رقیبان تحمیل کرده است. 
جنگ اصلی سیتیزن‌ها و زنبورها نه در زمین مسابقه، بلکه هفته گذشته و در بین مدیران دو باشگاه و مدیربرنامه‌های ارلینگ هالند آغاز شد؛ خبر جدایی مهاجم نروژی این روزها در صدر مهم‌ترین اخبار نقل و انتقالاتی قرارگرفته و هر چقدرکه بروسیادورتموند به حذف از رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان و عدم تصاحب سهمیه این مسابقات در سال آینده نزدیک بشود، این شایعه بیشتر رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت! موندو دپورتیوو چندی پیش خبر از حضور مینو رایولا مدیربرنامه هالند در کشور اسپانیا داد و مذاکرات برای انتقال این مهاجم مستعد به یکی از باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید آغاز شده.
 اروپاگردی‌های رایولا همچنان نیز ادامه دارد و شواهد نشان می‌دهد که مقصد بعدی کشور انگلستان است. دیگر خبر علاقه منچسترسیتی، چلسی و منچستریونایتد به ارلینگ برکسی پوشیده نیست و این همان دلیل اصلی برای شروع جنگ بین 
من سیتی و دورتموند است؛ رایولا پیشتر گفته که ارتباط قوی، دوستانه و مناسبی با پپ گواردیولا ندارد ولی در انتهای همان مصاحبه نیز ذکرکرده که هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد روابط کاری او با مربیان، بر آینده بازیکنان تحت قرادادش تأثیر بگذارد! باتوجه به تأثیرگذاری ویروس کرونا بر شرایط مالی غول‌های اروپایی و قیمت بالای ارلینگ هالند، منچسترسیتی یکی از معدود باشگاه‌هایی خواهد بود که توان خرید مهاجم نروژی را دارد و سخنان اخیر گواردیولا هم نتوانسته در بین رسانه‌ها جایی باز کند؛ «به هیچ عنوان دیگر نمی‌توانیم با قیمت‌های نجومی، مهاجمی را به خدمت بگیریم و توانایی مالی چنین انتقال‌هایی در شرایط کنونی وجود ندارد. رقابت برای جذب هالند بین بسیاری از باشگاه‌ها پدید آمده اما مطمئنم که جذب او برای ما اتفاق نخواهد افتاد. در پست او گابریل ژسوس، فران تورس و بسیاری از جوانان با استعداد آکادمی باشگاه را در اختیار داریم که همیشه از داشتن‌شان نهایت استفاده را برده‌ام.» 
ادین ترزیچ در بروسیادورتموند تیمی باانگیزه و فنی در اختیار دارد و یقیناً سیتیزن‌ها نمی‌توانند خود را از پیش برنده بدانند. حضور جیدون سانچو و اکسل ویتسل به دلیل مصدومیت کماکان در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته ولی کدام خط دفاعی توان آن را دارد که طی یک بازی رفت و برگشت برابر بازیکنانی چون مارکورویس، هالند، تورگان هازارد، محمود داهود، امره چان و رینیر برزیلی با ثبات کامل و بدون اشتباه عمل کند؟ تقابل ایلکای گوندوگان با تیم سابق خود نیز از نکات حایز اهمیت این مسابقه خواهد بود و اگر جیدون سانچو هم شرایط مسابقه را پیدا کند، کار برای خط دفاعی سیتیز‌ها دشوار خواهد شد؛ سانچو در سال ۲۰۱۷ با عقد قراردادی ده میلیون یورویی از منچسترسیتی به جمع زنبورهای وست فالن آمد. عدم استفاده از جیدون توسط گواردیولا در ترکیب اصلی مانع از تمدید قرارداد این بازیکن تکنیکی و سرعتی با سیتیزن‌ها شد. لوتارماتئوس اسطوره و یکی از مفاخر فوتبال آلمان پس از مشاهده نمایش‌های درخشان سانچو در دورتموند می‌گوید؛ «پس از هنرنمایی‌های سانچو با تعجب از خود می‌پرسیدم چطور پپ اجازه فروش چنین بازیکنی را صادر کرده؟ من می‌دانستم که گواردیولا توان بالایی در پیدا کردن استعدادهای بی‌نظیر دارد و سانچو همان بازیکنی بود که مدام گل می‌زد و پاس گل می‌داد.»
 ادین ترزیچ برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی، بیشتر از هر فاکتور دیگری به حفظ آرامش تیمش احتیاج دارد؛ تیم جوان دورتموند برای رسیدن به آرامش و حفظ اعتمادبه‌نفس در برابر شاگردان گواردیولا، بیشتر از هر زمان دیگری به تجربیات مارکورویس و متس هوملز نیاز خواهد داشت.
 آبی‌های شهر منچستر درفصل جاری لیگ جزیره تمامی مدعیان را از دم تیغ گذرانده و به احتمال فراوان و با شایستگی کامل عنوان قهرمانی را به دست خواهند آورد. سیتیزن‌ها فرقی بین منچستریونایتد، آرسنال و یا لیورپول قائل نشده و در بیشتر مسابقات تیم برتر میدان معرفی شده‌اند. با تمام این تفاسیر به نظر فقط یک تیم توان ایستادگی برابر شاگردان پپ گواردیولا را دارد. تیمی که انگیزه، شور، تکنیک و نیروی جوانی در آن موج می‌زند و طی سالیان اخیر افسانه‌های فراوانی را به واقعیت تبدیل کرده؛ بروسیادورتموند!
 

Page Generated in 0.0050 sec