printlogo


کد خبر: 227056تاریخ: 1400/1/14 00:00
انتخابی کشتی آمریکا با حضور دیک، باروفس، کاکس و اسنایدر
جنگ ستارگان در تگزاس

ایران ورزشی - رقابت‌های انتخابی کشتی آزاد و فرنگی آمریکا برای حضور در المپیک با حضور تمامی چهره‌های مطرح کشتی این کشور به مدت ۲ روز در تگزاس برگزار می‌شود تا یک بار دیگر بحث برگزاری انتخابی در کشتی ایران مطرح شود. این رقابت‌ها برای انتخاب ترکیب تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای حضور در بازی‌های المپیک شب گذشته در تگزاس آغاز شده و فردا شب هم به پایان می‌رسد. در این رقابت‌ها در مجموع ۱۱۰ کشتی‌گیر در رشته آزاد و فرنگی مردان برای رسیدن به دوبنده تیم ملی به میدان می‌روند.
کشتی آمریکا همیشه در برگزاری انتخابی تیم ملی سرآمد بوده و همیشه وقتی قرار شده که در ایران از برگزار نشدن انتخابی در تیم ملی انتقاد شود؛ از کشتی آمریکا و روسیه مثال می‌زنند اما هرگز شرح نمی‌دهند که انتخابی در آمریکا به چه شکلی برگزار می‌شود. این انتخابی در حضور تمامی ستاره‌ها برگزار می‌شود اما نکته مهم نوع برگزاری انتخابی در این کشور است که سعی نمی‌کند به بهانه برقراری عدالت، ستاره‌های کشتی را از بین ببرد. انتخابی را به نحوی برگزار می‌کنند تا کشتی‌گیری که مدال طلای جهان و المپیک را دارد، هم‌تراز با کشتی‌گیری که هیچ مدال جهانی را کسب نکرده، دیده نشود.  
به طور مثال در وزن ۷۴ کیلوگرم جردن باروز دارنده ۵ طلای جهان و المپیک و چهره شاخص کشتی جهان در این انتخابی فقط یک کشتی می‌گیرد و در مسابقه فینال وارد انتخابی می‌شود. کایل دیک دارنده مدال طلای جهان در وزن 79 کیلوگرم که برای المپیک یک وزن پایین‌تر آمده هم در انتخابی حضور دارد اما او هم به دلیل داشتن 2 مدال طلای جهان از شرایط ویژه‌ای برخوردار است و از نیمه نهایی در انتخابی حاضر می‌شود. ۷ کشتی‌گیر حاضر در این وزن به مصاف هم می‌روند و در نهایت نفر برتر در مرحله نیمه نهایی مقابل کایل دیک دارنده ۲ طلای جهان مبارزه می‌کند تا برنده در فینال به مصاف جردن باروز برود. در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک در فینال حضور دارد و جی دن کاکس دارنده ۲ طلای جهان با نفر برتر این وزن در نیمه نهایی مصاف می‌کند و برنده در فینال به مصاف اسنایدر می‌رود.
این نوع انتخابی در حالی در کشور آمریکا برگزار می‌شود که خیلی‌ها در ایران بتوانند قانون انتخابی را پیاده کنند، آمریکا را مثال می‌زنند که ببینید آمریکا چنین و چنان می‌کند، چرا در اینجا چنین نباشد؟ این در حالی است که داشته‌ها و موجودیت کشتی ایران در هیچ وزنی با آمریکا قابل قیاس نیست و آنها تقریباً در هر وزن دو کشتی‌گیر عنواندار جهان دارند که آنها را مجاب به برگزاری انتخابی می‌کند. اینجا هم کشتی ایران یک حسن یزدانی دارد که هر چند ماه یک بار بین او و کامران قاسمپور انتخابی می‌گذارند تا دهان منتقدان را ببندند. در حالی‌که باید وضعیت را شرح داد و همه را از واقعیت‌های کشتی ایران مطلع کنند.
انتخابی آمریکایی‌ها در دو وزن بسیار دیدنی است، دو قهرمان جهان و المپیک یعنی جردن باروفس و کایل اسنایدر به مصاف دو قهرمان جهان یعنی کایل دیک و جی دن کاکس می‌روند. اینجا است که انتخابی معنا پیدا می‌کند. دو قهرمان جهان در هر وزن هر کادر فنی را مجاب می‌کند که انتخابی برگزار کند. توماس گیلمان نایب قهرمان جهان و جو کالن نفر سوم جهان در وزن ۵۷ کیلوگرم، جیمز گرین دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان و جوزف مک کنا نفر سوم امیدهای جهان هم در وزن 65 کیلوگرم حضور دارند. بنابراین دست کادرفنی برای اتکا کردن به نتیجه انتخابی کاملاً باز است. دیوید تیلور دارنده مدال طلای جهان و زاهید والنسیا و پت دونی نایب قهرمان جوانان جهان در وزن ۸۶ کیلوگرم حضور دارند که البته به دلیل شرایط ویژه تیلور به دلیل مصدومیتی که پشت سر گذاشته، کادرفنی تیم ملی آمریکا به او این اجازه را نداده که از فینال وارد مسابقات شود. آخرین باری که تیلور توانست قهرمان جهان شود سال 2018 بود و حالا نزدیک به سه سال از آخرین مدال او می‌گذرد و باید در چرخه مسابقه قرار بگیرد. در وزن 86 کیلوگرم 10 کشتی‌گیر حضور دارند.
آمریکایی‌ها در 5 وزن توانستند سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورند. 2 وزن در مسابقات جهانی نورسلطان در سال 2019 و سه وزن هم در مسابقات گزینشی آمریکا و حالا برای کسب سهمیه وزن 65 کیلوگرم راهی مسابقات گزینشی جهانی در بلغارستان شوند.

Page Generated in 0.0045 sec