printlogo


کد خبر: 226650تاریخ: 1399/12/28 00:00
اتهامات باشگاه فنرباغچه به داوران، VAR و شبکه «بی‌این اسپورتس»
بلوا در ترکیه: همه علیه ما شده‌اند!
فنرباغچه تبلیغ روی پیراهنش را شبیه لوگوی شبکه تلویزیونی بی‌این اسپورتس کرد اما روی آن نوشت «منصف باش» تا به این شبکه تلویزیونی حمله کند

 
 باشگاه فنرباغچه خواستار آن شده که پرونده‌ای برای همه بخش‌های فوتبال ترکیه باز شود. آنها مقامات فوتبال این کشور را متهم کرده‌اند که VAR را علیه‌شان استفاده می‌کنند و به باور آنها، داوران هم‌قسم شده‌اند تا مانع موفقیت این باشگاه شوند.
پس از شکست خانگی دو بر یک آنها مقابل تیم قعر جدولی گنجلربیرلیگی، دو مدیر فنرباغچه خواستار آن شده‌اند که مسئول VAR برکنار شود. آنها می‌گویند توافقی بین داوران وجود دارد تا مانع قهرمانی آنها شوند.
فنرباغچه همچنین درگیری حقوقی با شبکه بی‌این اسپورتس دارد که حتی ممکن است باعث شود قرارداد حق پخش 360 میلیون دلاری سوپرلیگ ترکیه لغو شود.
 
دعوا با داورها
گل دوم گنجلربیرلیگی به فنرباغچه را VAR تأیید کرد. صلاح‌الدین باکی، عضو هیأت مدیره فنرباغچه گفته این باشگاه اطلاعات خاصی درباره مسئول VAR این مسابقه دارد و او همان فردی است که در یک بازی اخیر، گل درست این تیم را آفساید اعلام کرده است.
باکی می‌گوید: «دوست دارم دولت از طرف باشگاه فنرباغچه درباره این فرد تحقیق کند. بسیاری از مردم کوچه و خیابان فکر می‌کنند که خط آفساید VAR را هوش مصنوعی رسم کرده است اما من با اطلاعاتی که از انگلیس دارم می‌دانم که این‌طور نیست. اولین نقطه خط VAR را دست انسان مشخص می‌کند و می‌توان در آن دستکاری کرد.»
آلپر پیرسن، عضو دیگر هیأت مدیره باشگاه هم به خبرنگاران صحنه آهسته آفساید را نشان داده و از آنها خواسته در صورت لزوم، مسائل پیرامون این فرد را فاش کنند. او گفته است: «داوری ترکیه باید زیر و رو شود. تنها چند نفر باید بمانند. باید نظم نوینی شکل بگیرد. ما در باشگاه فنرباغچه واقعاً از فجایع داوری وحشت‌زده‌ایم. ما مسئول پاسخگویی به هواداران هستیم. ما خودمان هم طرفدار هستیم. من که دیگر نمی‌توانم این مسائل را هضم کنم. دیگر در این کشور چیزی به نام فوتبال نداریم.»
پیرسن گفته همین فرد بوده که در شکست یک بر صفر مقابل گالاتاسرای هم یک گل این تیم را آفساید اعلام کرده است: «ما همه قوانین را خیلی خوب بلدیم. دیگر مردم را احمق فرض نکنید. گاهی 9 ثانیه طول می‌کشد و گاهی 5 دقیقه. دیگر با ذهن ما بازی نکنید.»
فدراسیون فوتبال ترکیه بیانیه‌ای صادر کرده و در آن آورده که اپراتور فناوری «چشم عقاب» که فناوری پردازش تصویر را تقریباً در تمامی لیگ‌های معتبر دنیا ارائه می‌کند، هیچ نقشی در تصمیمات گرفته‌شده در بازی‌ها ندارد.
آنها همچنین اعلام کرده‌اند که پیشینه اپراتورها با دقت تمام بررسی می‌شود و اگر آنها اتهامی داشته باشند، به اداره بازرسی استانبول ارجاع داده می‌شوند.
فنرباغچه از این خبر استقبال کرده و اعلام کرده که مدارک لازم را ارائه خواهد کرد. آنها در بیانیه‌ای آورده‌اند: «ما مدارک لازم را ارائه می‌کنیم تا اقدامات حقوقی انجام شود. هرچند که ما از این کار حمایت می‌کنیم اما بر این باوریم که کافی نیست که تأکید کنید سوء پیشینه اپراتورهای VAR کاملاً بررسی شده است.»
باشگاه همچنین اعلام کرده که احمد چاکار، داور سابق فیفا و چهره محبوب رسانه‌های ترکیه، به آنها گفته است: «من با یک داور که در حال حاضر فعال است صحبت کرده‌ام. داوران نمی‌گذارند فنرباغچه این فصل قهرمان شود.» چاکار این حرف را سه بار به آنها زده، از جمله پس از شکست اخیرشان.
چاکار پس از ماجرای آفساید بازی آخر، در توییترش، که بیش از یک میلیون فالوئر دارد، نوشت: «قبول کنید؛ گل دوم گنجلربیرلیگی آفساید بود. آنها چند دقیقه طول کشید تا خط را درست کنند و کاری کنند که آفساید به نظر نرسد.»
در بیانیه فنرباغچه آمده است: «ما می‌دانیم که این اتهامات به هم ربط دارند و از فدراسیون فوتبال ترکیه می‌خواهیم که این اوضاع وخیم را با حساسیت بالا بررسی کند و بازرسی‌های لازم را بدون اتلاف وقت انجام دهد.»
 
دعوا با شبکه تلویزیونی
اما فنرباغچه در خارج از میدان هم مشکلات بسیاری دارد. دو هفته پیش بود که بی‌این اسپورتس برنده یک دعوای حقوقی شد و توانست مانع آن شود که باشگاه از لوگوی تغییریافته‌اش استفاده کند. در تیتراژ بی‌این اسپورتس، صدای تماشاگران در حالی شنیده می‌شود که یک نفر در آن میان به فنرباغچه توهین می‌کند. یک طرفدار با گوش تیزش این صدا را شنیده است. فنرباغچه بر این باور است که این نشان می‌دهد بی‌این اسپورتس علیه آنها کارزاری به راه انداخته و به این دلیل بود که لوگو باشگاه را تغییر داده و عبارت «منصف باش» را روی آن درج کرده است. ستارگانی مانند مسعود اوزیل پیراهن‌هایی به تن کرده‌اند که این لوگو روی آن نقش بسته است.
بوراک چاغلان قزل‌خان، دبیر باشگاه گفته است: «خیلی ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم این اتفاقات پیاپی اشتباهات معمولی است که آدم‌ها انجام می‌دهند. ما بر این باوریم که ادعاهایمان کاملاً معتبر و نگران‌کننده است.»
شبکه قطری بی‌این اسپورتس اعلام کرده که با بررسی شعارهایی که طرفداران می‌دهند، دو نفر از کارکنانش را اخراج کرده تا به این ترتیب اقدامی تسلی‌بخش برای فنرباغچه انجام داده باشد اما این دو نفر خودشان طرفدار فنرباغچه بوده‌اند و به این ترتیب اتهام سنگین‌تری به این شبکه وارد شده است.
بیانیه عذرخواهی بی‌این اسپورتس با انتقادات گسترده‌تری روبه‌رو شد، چرا که این بیانیه در ساعت 19:05 منتشر شد و این در حالی است که سال تأسیس باشگاه گالاتاسرای 1905 است.
علی کوچ، رئیس باشگاه گفته که بی‌این اسپورتس زوایای خاصی برای دوربین‌ها انتخاب کرده و صحنه‌های آهسته را به نحوی نشان می‌دهد که تصویری منفی از این باشگاه پخش شود و از رقیبانش حمایت شود.
خبرنگاران بی‌این اسپورتس ترکیه از حضور در اولین نشست خبری اوزیل پس از پیوستن به فنرباغچه منع شدند و طرفداران فنرباغچه که در سراسر دنیا حضور دارند، هشتگ «منصف باش» را داغ کردند.
هانده سومرتاش، یکی از مقامات سابق گالاتاسرای که حالا در زمینه حقوق رسانه‌ها در این شبکه تلویزیونی کار می‌کند، هدف جدید طرفداران در شبکه‌های اجتماعی بوده است. چاکار اخیراً صحبت‌های تندی علیه این زن داشته است. شبکه بی‌این اسپورتس با یک بیانیه از سومرتاش حمایت کرده و اعلام کرده که او، که متحد نزدیک فاتح تریم، مربی سابق گالاتاسرای و تیم ملی ترکیه است، کنترلی بر محتوای پخش‌شده در این شبکه ندارد.
قزل‌خان می‌گوید: «دغدغه‌ها و اتهامات ما روی یک یا چند فرد نیست، بلکه ما می‌گوییم به شکلی سیستماتیک دارند علیه باشگاه کار می‌کنند. شبکه بی‌این اسپورتس باید عاقلانه رفتار کند و فرآیند استخدام و منابع انسانی خود را بازنگری کند.»
اما شبکه بی‌این اسپورتس به دنبال بازنگری در زمینه حضور در فوتبال ترکیه است. اگر آنها از فوتبال ترکیه بروند، ضربه سختی به باشگاه‌های مقروض این کشور وارد می‌آید، از جمله به فنرباغچه.
فوربز گزارش داده که فنرباغچه 370 میلیون دلار بدهی دارد و از این نظر در رده اول باشگاه‌های ترکیه است. آنها بیش از همه نیاز به یک قرارداد حق پخش تلویزیونی خوب دارند.
نیویورک تایمز هم گزارش داده که یک سخنگوی بی‌این اسپورتس گفته: «چرا ما باید عمداً یکی از بزرگترین باشگاه‌های ترکیه را خراب کنیم؟ این از نظر اقتصادی و مسائل دیگر با عقل جور درنمی‌آید.»
این سخنگو و چند نفر دیگر که در این زمینه حرف زده‌اند حاضر نشده‌اند نامشان فاش شود، چرا که نگران حمله هواداران هستند.
ارول بولوت، مربی فنرباغچه پس از بازی یکشنبه گفت: «رقیب ما روی یک ضدحمله گل زد، آن هم در وضعیت آفساید. تصمیم علیه ما بود. در VAR، همیشه خطوط علیه ما بوده‌اند. اگر ما در چنین وضعیتی گل می‌زدیم آفساید اعلام می‌شد. این را از من بشنوید. به همین دلیل است که نمی‌خواهم حرف زیادی درباره فوتبال در ترکیه بزنم اما وقتی به این محیط نگاه می‌کنیم، همه درمی‌یابیم که بعضی چیزها، یا اکثر چیزها، درست به پیش نمی‌روند.»
منبع: دیلی میل

Page Generated in 0.0061 sec