printlogo


کد خبر: 226620تاریخ: 1399/12/28 00:00
نامه شمس‌الدین شایسته به وزیر معارف

«حضور محترم حضرت اشرف عالی آقای وزیر محترم معارف زید اجلاله العالی محترماً به عرض می‌رساند این بنده شمس‌الدین شایسته مدت سه سال و دو ماه است که کلوب ورزشی تأسیس نموده و تاکنون بدون کمک و مساعدت و یا تشویق مادی و معنوی از طرف هیأت محترم دول و یا مروجین ورزش، تشکیلات ورزشی کلوب را ادامه و توسعه داده‌ام و اکنون دارای 328 عضو اسپُرتمن و متخصص در انواع ورزشهای معموله دنیا می‌باشیم. گرچه نمونه از عملیات و انتظامات این مؤسسه را در جشن چند ماه قبل، حضرت اشرف عالی در این کلوب تشریف فرما شده و ملاحظه فرموده‌اید، لیکن آنطوری که بایست از کلیه خدمات اینجانب و وضع تشکیلات این مؤسسه با اطلاع بشوید، مستحضر نبوده و نظر به اینکه ورزش تاکنون آن طوری که می‌بایستی اهمیت بسزایی دارا باشد نداشته است، لذا این مؤسسه از معرفی و اظهار حیات به آن مقام محترم خودداری می‌نمود. اینک در نتیجه حضور در مجالس جشن و سواره که به افتخار فوتبالیست‌های ایران و شوروی و استماع فرمایشات مهیج آن حضرت اشرف که مبنی بر ترقیات ورزشی و مساعدت شایان آن وزارتخانه محترمه بود، در مقام معرفی برآمده و با اینکه تاکنون سه سال است شخصاً متحمل خسارات و ضررهای فوق‌الطاقه شده‌ام بنابر عشق و علاقه مفرطی که به ترقیات ورزشی و فکری و اخلاقی جوانان وطن عزیزم دارم نیز حاضر هستم در صورتیکه از طرف آن مقام محترم وسایل تشویق و قدردانی به عمل آید که باعث ترویج و تسهیل ورزش و ترقیات آن گردد، متعهد می‌شوم در تمام مسابقه‌های انواع ورزش، چه داخلی و چه بین‌المللی بیرق مقدس وطن عزیزم را در میدان‌های اسپُر با افتخارات همی به احتزاز درآورم و معتقدم که استعداد ورزش در ایران چه از حیث آب و هوا و چه از حیث جوانان ایرانی از عموم ملل متمدنه سمت رجحان و برتری را داراست. زیرا که شخصً متخصص و اسپُرتمن بوده و با تجربیات کاملی عرض می‌نمایم در هرحال از آنجایی که آن حضرت اشرف را فوق‌التصور حامی و طرفدار ترقیات بدنی و اخلاقی جوانان مشاهده نمودم، این بود که تقاضای 328 نفر از جوانان ورزشکار این کلوب را به عرض رسانیده و نیز بر توضیحات کامل‌تری هم در هر موقع که احضار بفرمایید حاضر بوده و نیز برای ارائه هرگونه عملیات و کلیه تشکیلات در هر وقت مؤسسه مفتوح است. ساعات ورزش- همه روزه قبل از آفتاب الی ساعت هشت- و نیز از چهار بعد از ظهر الی ساعت هشت.
پروگرام ورزشی- ژیمناستیک سوئدی- کلیه پرش‌های با‌مانع و بی‌مانع- از خرک، طناب، نیزه، چوب افقی، عرضی و طولی و غیره، والی بال، فوتبال، باسکت بال، پارالل، بارفیکس، حلقه طناب‌دار، ورزش ایرانی، شناوری، صحرانوردی، اتلت، آکرپاتیک و غیره، سرود و موسیقی، قرائتخانه، کلاسهای فرانسه، آلمانی، انگلیسی، کنفرانس‌های بدنی، اخلاقی، علمی، اهدای سالیانه یکصد قطعه مدالهای ورزشی به قهرمانان هر یک از ورزش‌ها که در مسابقه‌های داخلی گذاشته می‌شود با شرط پذیرفتن داوطلبان خارجی برای اهمیت مسابقه و مدال.
تقسیم ‌بندی افراد- در ایام جمعه از صبح الی ظهر و دوشنبه‌ها از 3 بعد از ظهر الی غروب 120 نفر فوتبالیست برای تعلیم و تربیت بازی فوتبال در زمین فوتبال سفارت فخیمه آمریکا به وسیله کارتهای مخصوص در بیرون دروازه دولت و نیز در زمین اول مدرسه کالج آمریکایی مشغول فوتبال می‌باشند. سه سال است که ادامه دارد.
در ایام تعطیلی تابستان در کوهها و جنگلها و ییلاقات مشغول تعلیم و تربیت زندگانی‌های اجتماعی و صنعتی از طریق اجرا و عملی می‌باشند.
تقریباً 60 نفر- در اواخر تابستان 50 نفر از جمشیدیه و محلهای شناوری دیگر تربیت می‌شوند برای شناوری و طرز مسابقه‌های آن در زمستان و اول بهار فوتبال و مسابقه‌های آن در سایر ایام هفته در محل کلوب«خیابان علاء الدوله- کوچه میرشکار» در ساعات معینه در فوق مشغول اجرا و سایر ورزش‌ها و پرش‌ها می‌باشند مطابق پرگرام روزانه.
این بود مختصری از اوضاع و تشکیلات افتتاحیه و مداومت در این سه سال در صورتی که جای تقدیر و تشویقی هست انتظار می‌رود که یک نام برجسته از آن حضرت اشرف در چنین مؤسسه‌ای به نام تشویق به یادگار بماند- با تقدیم احترامات فائقه- شایسته مدیر ورزش- کلوب ورزش اجتماعیون- نمره تلفن 1295- تاریخ 13 آذرماه 1308/ 4 دسامبر 1929
 

Page Generated in 0.0053 sec