printlogo


کد خبر: 226573تاریخ: 1399/12/27 00:00
میکی، فاتح دربی موشک‌ها
غرش توپچی‌ها در لنــدن

سام ستارزاده
 
صد و هشتاد و نهمین شهرآورد شمال لندن در تاریخ شاید در تعیین قهرمان و حتی نمایندگان فصل آتی فوتبال انگلیس در لیگ قهرمانان تأثیری نداشت اما از حیث جذابیت صحنه‌هایی که درون زمین رخ داد، یکی از دیدارهای برتر فصل لیگ جزیره بود که تماشای چندباره آن نیز خالی از لطف نیست. اریک لاملا که پنجمین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که به‌عنوان یار تعویضی شیرینی گلزنی و تلخی اخراج را با هم می‌چشد، رابونایی به‌ثمر رساند که می‌تواند پرونده جایزه پوشکاش سال 2021 را در همین ماه سومش ببندد اما امیل اسمیت‌رو، هری کین و سدریک سوآرس نیز می‌توانستند یک ابرگل به نام خود ثبت کنند و تنها تیرک‌های ورزشگاه امارات بودند که مانع هنرنمایی آنان شدند.
توپچی‌های لندن برای کسب سه امتیاز بازی حیثیتی خود و زنده نگاه‌داشتن امیدشان برای صعود به لیگ اروپا، ناچار به تکاپو برای برگرداندن باخت و حفظ پیروزی شدند اما آمار بازی مهر شایستگی شاگردان میکل آرتتا برای این پیروزی بزرگ را می‌کوبند. امید به گل آرسنال در این دیدار 57/1 بود؛ در مقابل عدد 71/0 که برای طرف تاتنهامی ثبت شد. نگاهی دقیق‌تر به موقعیت‌های گل دو طرف نیز نشان می‌دهد که اگر ضربه آزاد دقایق پایانی زنبق‌ها را کنار بگذاریم، امید گلزنی آنها می‌توانست به‌مراتب پایین‌تر هم باشد.
این حقیقت که خط حمله قرمزهای لندن حتی در میان 10 خط آتش برتر فوتبال انگلستان هم جایی ندارد، به این معناست که آرسنالی‌ها در فاز هجومی کم‌نقص نیستند.
 با این حال، زمانی که آنان برابر تیمی که به پرس از جلو اعتقاد چندانی ندارد قرار می‌گیرند، کار برای آنان به‌شدت آسان می‌شود. در یک‌سوم دفاعی توپچی‌ها، ماگالاش و داوید لوئیز سد راه پرس هری کین بودند که این برتری عددی را به‌سادگی به آرسنال می‌داد اما در میانه میدان نیز، امیل اسمیت‌رو متمایل به میانه زمین بازی کرد و مارتین اودگارد نیز به زوج پارتی و ژاکا نزدیک‌تر بود تا در اکثر دقایق، تیم میزبان با دو یار بیشتر میانه میدان را کنترل کند.
با این وجود، تنها 17 درصد موقعیت‌های آرسنال از میانه زمین خلق شد و باقی این موقعیت‌ها به‌طور تقریباً مساوی میان جناح چپ و راست تقسیم شد. فرارهای بوکایو ساکا از پشت سر سرخیو رگیلون که با پاس‌های خلاقانه اودگارد توأم می‌شد، یکی از حربه‌های سرخ‌پوشان برای رسیدن به قفس توری هوگو لوریس بود. 
حرکت دیگر آنان، پاس قطری داوید لوئیز به کیران تیرنی پس از نفوذ عرضی وی بود که با فضاسازی عالی اسمیت‌رو، او را تنها برابر مت دوهرتی قرار می‌داد تا وی بتواند با کمترین دغدغه ممکن خود را در موقعیت ارسال روی دروازه تاتنهام قرار دهد.
هرچند گل شاگردان آقای خاص بیشتر از یک کار تیمی مرهون مهارت تمام‌کنندگی لاملا بود، آرسنالی‌ها روی برنامه‌ای از پیش تعیین شده و از جناح چپ به گل رسیدند؛ با یکی از فرارهای تیرنی و خلق موقعیتش برای کاپیتان جدید و جوان تیم ملی نروژ. آرسنالی‌ها با فتح شهرآورد، در فرم ایده‌آل خویش لیگ اروپا را ادامه خواهند داد اما سپس، مقابل وستهم و لیورپول که دو رقیب مستقیم‌شان در کورس سهمیه‌ها هستند، خط آتش‌شان باید برای بهره‌گیری کناره‌های زمین و تصاحب یک‌سوم میانی با پرس‌های شدیدتری مقابله کند.

Page Generated in 0.0055 sec