printlogo


کد خبر: 226543تاریخ: 1399/12/27 00:00
خبر و مصاحبه

 بی‌توجهی به بازی جوانمردانه مالی لیگ برتر
پنج سؤال علیرضا امامی‌فر از مدیران فوتبالی کشور
ارائه مدل بازی جوانمردانه مالی لیگ برتر فوتبال «همانگونه که مستحضر هستید موضوع تحقیق رساله دکتری اینجانب می‌باشد. به واقع، این تحقیق به دلیل شکاف بسیار عمیق بین درآمدها و هزینه‌های باشگاه‌های ایران، عدم وجود شفافیت مالی در فوتبال ایران، ورشکستگی کامل یا در آستانه ورشکستگی بودن بسیاری از باشگاه‌ها و مشکلات و عواقب منفی بسیاری است که می‌تواند مترتب از این موضوع باشد؛ از آنجائی که فوتبال ایران تا استقرار یک بازی جوانمردانه مالی (همانگونه که در فوتبال اروپا حاکم است)، راه بسیار دشواری را پیش رو دارد، تحقیق حاضر در پی آن است تا حتی الامکان به شناسایی تمامی متغیرها و موانع این مسیر گام بر دارد و راهکارهایی ارائه دهد تا با توجه به بستر خاص سیاسی- اقتصادی کشور، تا حدودی کاربردی و عملی باشد. در این مسیر ابهامات و سؤالاتی وجود دارد که رسیدن به پاسخ آنها می‌تواند طی نمودن راه را آسانتر و به هدف نهایی نزدیکتر کرد اما سؤالات:
 1-به طور کلی، موانع و مشکلات رسیدن به شفافیت مالی و ارائه اطلاعات مالی دقیق و واقعی از سوی باشگاه‌ها چیست؟ چه ذینفع‌هایی از وضع کنونی این موضوع در فوتبال ایران منتفع می‌شوند؟ و چه مسیری را برای غلبه بر این مشکلات و چالش‌ها پیشنهاد می‌نمایید؟
2- اصلی‌ترین هزینه باشگاه‌های حرفه‌ای مربوط به قرارداد بازیکنان است که در فوتبال ایران مشکلات بسیار بیشتری در این زمینه باشگاه‌ها را احاطه کرده است؟ برای برون رفت از این مشکلات چه راهکارهایی را باید در دستور کار قرار داد؟
3- چه راهکاری برای کاهش هزینه‌های تحمیل شده و خارج از عرف باشگاهداری که باشگاه‌های ایران با آن مواجهند توصیه می‌شود.
4-نقش سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در بروز وضع کنونی و راه و نقشه مدیریت و حاکمیت صحیح بر باشگاه‌ها از سوی این دو نهاد چیست؟
5- در مورد درآمدهای مختلف موجود برای باشگاه‌ها (بلیت‌فروشی، فعالیت‌ها و شرکای تجاری، حق پخش تلویزیونی) توضیح دهید که چه مشکلاتی پیش روی فوتبال ایران است؟ حصول و دستیابی یا افزایش درآمدها، کدام یک از این موارد برای باشگاه‌های ایران امکانپذیرتر است؟ چه اقدامات اشتباهی تاکنون در این زمینه از سوی مدیریت باشگاه‌ها و فدراسیون سر زده است؟ و به طور کلی راهکارهای عملیاتی شما برای تحقق و افزایش درآمدهای باشگاه‌های فوتبال ایران چیست؟
 
 
عزیزی خادم در نشست رؤسای هیأت‌های فوتبال اردبیل:
از استان‌های کم‌برخوردار حمایت می‌کنیم
 رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است استان‌هایی که فاقد تیم‌های لیگ برتری در فوتبال و فوتسال هستند، از حمایت‌های ویژه فدراسیون در سال آینده بهره‌مند خواهند شد. شهاب‌الدین عزیزی خادم در نشست رؤسای هیأت‌های فوتبال شهرستان‌های اردبیل که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: «با اخذ مجوز از هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در سال آینده تلاش خواهیم کرد تا از استان‌های محروم و کم‌برخوردار به ویژه استان‌هایی که فاقد تیم در لیگ‌های فوتبال کشور هستند، حمایتی جدی انجام داده و زمینه حضور آنها را در لیگ‌های کشوری مهیا کنیم.»
عزیزی خادم از اختصاص پنج درصد درآمد فدراسیون به این هیأت‌ها و استان‌های کم برخوردار خبر داد: «سه درصد از درآمد فدراسیون به استان‌های دارای تیم در لیگ برتر پرداخت خواهد شد و پنج درصد از این درآمدها نیز به استان‌های کم برخوردار نظیر اردبیل پرداخت می‌شود.
 در اولین فرصت در سال آینده سفری را به استان اردبیل خواهم داشت تا از نزدیک در جریان توانمندی‌های فوتبال این استان قرار بگیریم، چرا که اردبیل از دیرباز در فوتبال و معرفی استعدادهای نابی چون علی دایی سرآمد بوده و همیشه نقطه اتکای فوتبال ایران به شمار می‌رود.
 تلاش خواهیم کرد تا با توجه ویژه به استان‌های کم برخوردار به ویژه اردبیل به توسعه متوازن فوتبال در این استان‌ها کمک کنیم که قطعاً در این زمینه اهداف مورد نظر پیگیری شده و در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

 


Page Generated in 0.0054 sec