printlogo


کد خبر: 226537تاریخ: 1399/12/27 00:00
آتش بازی مسی تمام نمی‌شود
رؤیای دوگانه

گزارش
تام ماستون   
 
 وقتی به گلزنی لیونل مسی فکر می‌کنید، در سرتان چه می‌گذرد؟ شاید صحنه‌‌ای را تجسم می‌کنید که ستاره ریزنقش آرژانتینی با دریبل‌هایش مدافعان حریف را به یکدیگر می‌دوزد و آخر سر هم با یک شوت دروازه‌‌بان آنها را تسلیم می‌کند. یا شاید هم یک ضربه تمام کننده‌ ظریف را از برنده شش توپ طلا تجسم می‌کنید که کمتر کسی حتی فکر انجام آن هم به سرش زده باشد. گل‌های زیبای او با ضربات ایستگاهی بی‌عیب و نقص – زمانی که توپ را به جایی می‌فرستد که با دست هم سخت است - را هم ممکن است از یاد نبرید اما چیزی که شاید کمتر کسی تصورش را از گلزنی مسی داشته باشد، شلیک‌های محکم و ناگهانی او از فاصله دور است که البته توجیه هم دارد چون کمتر پیش می‌آید که او اینگونه گل بزند. در واقع این چیزی بود که همیشه از رقیب دیرینه مسی یعنی کریستیانو رونالدو در ال‌کلاسیکو‌ها انتظار داشتیم و یکی از وجوه تمایز میان این دو نفر در زمان رقابت‌شان در لالیگا بود اما مسی امروزی یک مسی جدید است هرچند اینکه از چه نظر جدید است، هنوز کاملاً مشخص نیست.
آیا او هنوز از اشتباهات خوسپ ماریا بارتومئو رئیس سابق باشگاه – دورانی که ماه اکتبر سال گذشته به پایان رسید اما آثار آن تا خرد شدن به دست پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان در ماه فوریه امسال ادامه داشت – عصبانی است؟
شدتی که مسی در یک هفته اخیر به توپ ضربه زده است – چه در بازی برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن چه دوشنبه شب برابر اوئسکا – به ما نشان داده که شاید هنوز خشمی فروخورده در وجود ستاره آرژانتینی هست که نیاز دارد آن را تخلیه کند.
آیا این مسی‌ای است که دارد اجازه گذران روزها را می‌دهد، مطلع از اینکه تنها چند هفته دیگر باقی مانده تا با بارسایی که او را به جایگاه فعلی‌اش رسانده، وداع کند؟ یا این یک مسی آسوده خاطر یا مسی احیا شده است که می‌داند باید بماند تا نقش فرشته نجات را برای احیای بارسلونا ایفا کند؟
اینکه در مقطع فعلی چه انگیزه‌ای این ستاره 33 ساله را به جلو هل می‌دهد تا همچنان بدرخشد و گل بزند را فقط خودش می‌داند اما دلیلش هر چه باشد با او کاری کرده که بهترین بازی‌هایش را برای بارسلونا ارائه کند و این تیم را به جایی برساند که حالا به پس گرفتن عنوان مدعی قهرمانی دو جام در فصلی بر باد رفته و تجربه پایانی به‌یادماندنی امیدوار شود.
اگرچه موشکی که مسی چهارشنبه هفته پیش در پارک دو پرنس به کنج دروازه پاری‌سن‌ژرمن شلیک کرد برای جبران باخت شرم‌آور خانگی سه هفته پیش تیمش در دور رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا کافی نبود اما آن شوت یک سایه روشن از شبی بود که بارسلونا ثابت کرد هنوز برخلاف تصور خیلی‌ها، از جمع نخبگان فوتبال اروپا دور نشده است. بارسلونا قطعاً هنوز در حد و سطح تیم‌هایی مانند بایرن مونیخ یا منچسترسیتی نیست اما زمانی که مسی روی فرم باشد و حال و حوصله داشته باشد، بارسلونا حداقل پتانسیل به چالش کشیدن نخبگان فوتبال اروپا را دارد.
تساوی بارسلونا در پارک دو پرنس تعداد بازی‌های بدون شکست متوالی این تیم در تمامی رقابت‌ها قبل از مصاف خانگی دوشنبه شب برابر اوئسکا را به 6 بازی افزایش داد و یک بار دیگر این مسی بود که در شب رسیدنش به رکورد ژاوی برای انجام بیشترین تعداد بازی برای بارسلونا (767 بازی) در کانون توجه قرار گرفت و دلیل آن هم شوت سنگین از راه دورش بود که ناگهانی و از محلی که مدافع حریف فکرش را هم نمی‌کردند شلیک شد و به زیر طاق دروازه حریف اصابت کرد و بعد وارد دروازه شد. با اینکه او هفته پیش هم شبیه چنین گلی را به PSG زده بود اما باز هم می‌‌توانست هواداران بارسلونا را مات و مبهوت کند اگر در ورزشگاه حضور می‌داشتند.
اینکه آیا گل او شایسته کسب عنوان جایزه زیباترین گل هفته بود یا نه بحثی دیگر است. در حال حاضر مهم‌ترین چیز این است که مسی یک بار دیگر دارد لحظاتی جادویی خلق می‌کند. گل او بارسلونا را به فاصله 4 امتیازی اتلتیکو مادرید صدرنشین رساند؛ اتلتیکو مادرید که قبل از پایان فصل جاری باید به نوکمپ برود. با صعود به فینال جام حذفی، اکنون تیم رونالد کومان رؤیای بردن دوگانه قهرمانی را در سر می‌پروراند. با اوج‌گیری مسی، بارسلونا از ابتدای سال 2021 تا‌کنون وضعیتی فوق‌العاده داشته چرا که از 39 امتیاز ممکن 37 امتیاز کسب کرده است. تنها پنالتی دقیقه 89 کادیس در ماه فوریه بود که بارسایی‌ها را از کسب تمام امتیازات بازی‌هایشان در رقابت‌های داخلی از ابتدای سال میلادی جاری بازداشت.
به نظر می‌رسد که کومان فرمولی برای کسب پیروزی پیدا کرده است و سیستم 3-4-3 روان او توانایی تغییر حالت سریع به سیستم 3-3-4 را دارد که این هم به لطف ثبات در عملکرد خوب فرنکی دیونگ در حد فاصل بین خطوط دفاعی و میانی است. بارسلونا هنوز تیمی بی‌عیب‌و‌نقص نیست اما اکنون به نظر می‌رسد که این تیم برای اولین بار بعد از یک سال دارد از سبک فوتبالش لذت می‌برد و مسی هم رو به انجام کارهایی آورده که در گذشته کمتر نظیرش را می‌دیدیم.
منبع: سایت گل
 

Page Generated in 0.0053 sec