printlogo


کد خبر: 226481تاریخ: 1399/12/26 00:00
پایان رقابت بهترین‌های کشتی آزاد دنیا در روسیه
این است «انتخابی» درست

 
ایران ورزشی- انتخابی تیم ملی کشتی آزاد روسیه با معرفی نفرات برتر به پایان رسید. انتخابی که خیلی‌ها سطح فنی آن را با مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان قیاس می‌کنند اما با این‌حال همچنان بسیاری هستند که معتقدند کشتی ایران هم باید انتخابی برگزار کند، چون روسیه انتخابی برگزار می‌کند. قیاسی به غایت اشتباه که همیشه وجود داشته و شاید مهم‌ترین دلیل این قیاس اشتباه که یک بار دیگر هم نمایانگر شد این است که چرا کشتی روسیه باید انتخابی داشته باشد و چرا نباید کشتی ایران انتخابی داشته باشد. برای رسیدن به جواب این سؤال فقط کافی است به انتخابی وزن 74 کیلوگرم روسیه نگاه کرد که در این چند روز برای دومین بار در شش ماه اخیر برگزار شد. بار اول همین چند ماه پیش برای مسابقات صربستان برگزار شد و رازمبک جمال‌اف که شاگرد برادران سایتی‌اف هست، به عنوان قهرمانی رسید. مسابقاتی که در آن سیداکوف به دلیل مشکلاتی که در هنگام عروسی‌اش پیش آمده بود به دلیل روانی به هم ریخته بود و مدت‌ها از شرایط آرمانی فاصله گرفته بود، نتوانست نتیجه خوبی کسب کند.
انتخابی دوم روز گذشته با معرفی نفرات برتر به پایان رسید و این بار سیداکوف هم به فینال رسید و روبه‌روی جمال‌اف قرار گرفت. مسابقه‌ای که حکم فینال المپیک را هم می‌تواند داشته باشد و حتی می‌توان برنده این مسابقه را که سیداکوف بود را از همین برنده طلای المپیک دانست. سیداکوف با قهرمانی‌های پیاپی در سال‌های اخیر در مسابقات قهرمانی جهان توانسته نام خود را در کشتی دنیا بر سر زبان‌ها بیندازد و حالا از تعویق المپیک هم به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و با قهرمانی در انتخابی روسیه نام خود را برای حضور توکیو قطعی کرد.
حتی اگر برنده این مسابقات جمال‌اف هم بود، باز هم می‌شد او را از همین حالا برنده مدال طلای المپیک توکیو پیش‌بینی کرد چرا که چند ماه پیش وقتی در انتخابی تیم ملی روسیه با غلبه بر بسیاری از ستاره‌های نامدار به عنوان قهرمانی رسید و راهی مسابقات صربستان شد در فینال با غلبه بر فرنک چامیزو قهرمان رقابت‌ها نام گرفت. بنابراین اگر مقابل سیداکوف به برتری می‌رسید حتماً مدعی درجه یک مدال طلای المپیک می‌شد.
این یعنی اطمینان خاطر سرمربی تیم که وقتی انتخابی برگزار می‌کند، خیالش از نتیجه آن راحت است و با اطمینان می‌گوید برنده و یا حتی بازنده مسابقه اگر برای المپیک انتخاب شود حتماً با مدال برمی‌گردد.
حالا همین یک وزن روس‌ها را باید با تمام 10 وزن کشتی ایران قیاس کرد و بعد از یک بررسی دید که در کدام وزن کشتی ایران می‌تواند با برگزاری انتخابی چنین امیدی را داشته باشد که برنده و بازنده مسابقه فینال انتخابی می‌تواند مدعی درجه یک کسب مدال در المپیک باشد؟ افت فنی کشتی ایران در سال‌های گذشته و از آن مهم‌تر کاهش جمعیت فعال در کشتی ایران باعث شده تا از این بابت به شدت دچار مشکل شوند. شاید در دهه 90 میلادی هم کشتی ایران چنین شرایطی را داشت که در هر وزنی هر کسی برنده انتخابی می‌شد، می‌توانست این امیدواری را برای کسب مدال در مسابقات جهانی و بازی‌های المپیک داشته باشد اما واقعاً الان در کدام وزن چنین شرایطی وجود دارد؟
به همین دلیل هم است که دست مربیان تیم ملی کشتی در سال‌های اخیر هنگام برگزاری مسابقات انتخابی مدام لرزیده و سعی کردند که از برگزاری انتخابی فرار کنند. شاید بهترین مثال رسول خادم باشد که اصرار کرد انتخابی قانونمند باشد اما وقتی پای اجرا می‌رسید، می‌دید که عملاً ایستادن پای انتخابی یعنی از دست دادن نتیجه که شاید مسابقات جهانی 2017 پاریس را هم در این باره مثال زد و مدعی شد که بخشی از ناکامی بزرگ در آن مسابقات حاصل اصرار به برگزاری انتخابی بود.
برای رعایت حق و عدالت در کشتی باید آیتم‌ها متعددی وجود داشته باشد و هرگز این تصور نباید به وجود بیاید که برگزاری یک مسابقه انتخابی می‌تواند حق و عدالت در کشتی را به وجود بیاورد.
 
رده‌بندی انفرادی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد روسیه
 57 کیلوگرم: 1- زائور اوگویف، 2- ناچین مونگوش، 3- ابوبکر موتالیف و عظمت توسکایف
61 کیلوگرم: 1- عباس گادجی ماگومدوف، 2- مسلم مختی خانوف، 3- چرمن تاویتوف و الدار بالژینیمایف
65 کیلوگرم: 1- گادجیمراد رشیداف، 2- زاگیر شاهیف، 3- قربان شاریف و عبدالمجید کودیف
70 کیلوگرم: 1- اسرائیل کاسوموف، 2- یوگنی ژربایف، 3- چرمن والیف و عبدالله احمدویف
74 کیلوگرم: 1- زائوربک سیداکوف، 2- رازامبک جمال‌اف، 3- ماگومد قربان علی‌اف و ماگومد رسول قاضی ماگمدوف
79 کیلوگرم: 1- مالیک شاوایف، 2- احمد عثمان‌اف 3- رادیک والیف و حاجی نبی‌اف
86 کیلوگرم: 1- آرتور نایفونوف، 2- دوران کوراگلیف، 3- احمد گادجی ماگمدوف و ماگومد رمضان‌اف
92 کیلوگرم: 1- ماگومد قربان‌اف، 2- آنزور اوریشف، 3- سوسلان کتسویف و عظمت زاکویف
97 کیلوگرم: 1- علیخان جبرائیل‌اف، 2- اصلان بک سوتیف، 3- خوخ خوگایف و زائور کوتسیف
125 کیلوگرم: 1- سرگئی کوزریف، 2- آتساماز تبلویف، 3- آنزور خیزریف و سیف‌الدین ماگومدوف
 

 


Page Generated in 0.0045 sec