printlogo


کد خبر: 226470تاریخ: 1399/12/26 00:00
از همین امروز به فکر کرسی‌های بین‌المللی باشیم

سعید فایقی
 
یک ماه گذشته در خصوص داشتن ارتباط مؤثر بین‌المللی رئیس فدراسیون فوتبال بسیار نوشتیم و از مجمع محترم درخواست کردیم به این موضوع عنایت ویژه مبذول دارند. مقام عالی وزارت خارجه به‌همراه وزیر محترم ورزش و جوانان هر دو فرموده بودند از اعتبار فوتبال دفاع جانانه به عمل خواهند آورد. هر دو بزرگوار غافل بودند که ورزش با دنیای سیاست بسیار فرق دارد. باید از جنس خود ورزش باشی و باید در جوامع منطقه‌ای و جهانی ورزش به اهلیت شناخته شده باشی و نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز ورزش باید شما را خودی بداند تا به شما و خواسته شما احترام بگذارد.
فوتبال ما مشاهیر بین‌المللی فراوانی دارد به‌طوری که سازمان‌های فرهنگی بسان یونسکو از مشاهیر ما در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و ما متأسفانه خود از ظرفیت آنها استفاده نمی‌کنیم.
در آخرین بازی مقدماتی جام‌جهانی در ملبورن استرالیا تا وارد فرودگاه شدیم بزرگان فوتبال ما را به اسم و مشخصات مورد تکریم قرار دادند. آنها انگار به مملکت خود وارد شده بودند. وقتی برای توجیه شرایط بازی رفته بودیم داور مسابقه تک‌تک بازیکنان ما را مورد تفقد قرار داد.
غرض از این عرایض اینکه جامعه فوتبال چه در آسیا و چه در جهان، اهالی فوتبال کشورمان را به‌خوبی می‌شناسند و هر آینه اگر احدی از آنها به نمایندگی از فدراسیون فوتبال به هر کشوری سفر کنند به‌راحتی مورد استقبال قرار می‌گیرند. در مجامع بین‌المللی اگر آنان حضور یابند کمتر مسئول جهانی وجود دارند که خواسته آنها را نادیده بگیرند. یادمان باشد آقای کی‌روش نه در کشور خود و نه در منچستریونایتد و نه این اواخر در تیم ملی کلمبیا آن جایگاهی که در ایران به‌دست آورده بود را نداشت و نتوانست به‌دست آورد، چرا؟ چون هواداران فوتبال ما را پشت سر خود داشت و مسئولان منطقه‌ای و جهانی به آرای مردمی و خواسته هواداران بسیار احترام قائلند به شرطی که مسئولی باشد مردمی و از مردم و بتواند خواسته و مطالبه آنان را منتقل نماید و وجود خیل هواداران فوتبال در کشورمان، خود قدرت و توان بسیار بالایی است اما متأسفانه امروز مظلوم و غریب افتاده است.
البته نباید غافل باشیم کشورهای منطقه خلیج‌فارس و بخصوص کشورهای عربی با ما اختلاف ریشه‌ای دارند و دشمنی آنها با ما آشکار است، اما متأسفانه ناکارآمدی و کم‌کارآمدی مدیریت ما هم به کمک آنها در این مواقع می‌آید. در چند ماه گذشته آنچنان سرگرم اساسنامه و انتخابات بودیم که یادمان رفته بود کارهای اساسی‌تری داریم. در یکی از مرقومه‌ها برای انتخابات درخواست کردیم حتماً کاندیداها در خصوص میزبانی مسابقات باشگاه‌های آسیا و مقدماتی جام‌جهانی برنامه ارائه دهند که متأسفانه دیده نشد و مجمع عزیز بزرگوار باید در پیشگاه اهالی فوتبال پاسخگو باشد که به‌عنوان بالاترین رکن فوتبال از مهم‌ترین موضوع غفلت کرده است و امروز هرچه سریع‌تر مجمع فوق‌العاده تشکیل دهد و ریاست فدراسیون و هیأت‌رئیسه فوتبال را در حل این مشکل تنها نگذارد و از میان بزرگان فوتبال سفرایی را برای اعزام به AFC و FIFA انتخاب و آنها را به سوی احقاق حق فوتبال ایران گسیل دارد که از طریق مراجع بین‌المللی فوتبال و توسط مشاهیر فوتبال ایران این مشکل حل‌وفصل می‌شود و از همین امروز فوتبال ما به فکر کسب کرسی‌های آسیایی و جهانی باشد تا در آینده با دست خالی در میدان عرب‌ها گرفتار نشویم.
 

Page Generated in 0.0051 sec