printlogo


کد خبر: 226394تاریخ: 1399/12/25 00:00
اولین جلسه کارگروه انتقال مدیریت برگزاری مسابقات به باشگاه‌ها برگزار شد
رئیسی‌کیا: آنچه به نام سازمان لیگ ثبت شده، از اساس صحیح نبوده

اولین جلسه کارگروه انتقال مدیریت برگزاری مسابقات به باشگاه‌ها دیروز (یکشنبه) در هیاهوی جلسات مهم مسئولان ورزشی و سیاسی درباره میزبانی بحرین در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی گم شد. این جلسه اما از حیث تعیین و تعریف اهداف کلی کارگروه و آنچه در واقع قرار است در پروسه انتقال مدیریت برگزاری مسابقات فوتبال به باشگاه‌ها رخ دهد، از اهمیت بالایی برخوردار بود.
در جریان خبرهایی که درباره این انتقال مطرح شده شاید برای شما هم سؤال‌هایی از این دست پیش آمده باشد که قرار است لیگ بدون سازمان لیگ برگزار شود؟ آیا سازمان لیگ به‌طور کلی منحل می‌شود یا تغییر ماهیت خواهد داد؟ آیا می‌توانیم برای فصل آینده فوتبالی منتظر چنین تحول عظیمی در سیستم برگزاری مسابقات فوتبال کشور باشیم؟ در حال حاضر چه مشکلاتی در این ساختار وجود دارد که مدیریت جدید به فکر تغییراتی اینچنینی افتاده است؟
صادق رئیسی‌کیا به‌عنوان عضو کارگروه انتقال مدیریت برگزاری مسابقات به باشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایران ورزشی توضیحاتی را ارائه داده است که می‌تواند به بسیاری از سؤالات و ابهامات این پروژه پاسخ دهد. او درباره این جلسه که با حضور شهاب عزیزی‌خادم، حمیدرضا گرشاسبی، مهرداد سراجی و آل‌اسحاق برگزار شد و غلامرضا رفیعی، احمدرضا براتی و مسعود رضاییان از غایبان آن بودند، اینطور توضیح می‌دهد: «در این جلسه که آقای قنبرزاده هم به جمع حاضران ملحق شد درباره کارگروه، اهداف و برنامه‌ها صحبت کردیم. در همین راستا باید تأکید کنم ماهیت این کارگروه، مطالعاتی و مشورتی است. طی این مطالعات قرار است به این تصمیم برسیم که مدیریت برگزاری مسابقات را به باشگاه‌ها منتقل یا همین سازمان لیگی که داریم را بهینه‌سازی کنیم؟ در هر دو صورت البته نظارت و کنترل فدراسیون فوتبال بر عملکرد این سازمان محفوظ است. صحبت‌هایی در این رابطه مطرح شده است که تأکید داریم حتماً به تصویب هیأت‌رئیسه برسد و مصوبه‌ آن و امضای اعضای هیأت‌رئیسه روی سایت فدراسیون فوتبال قرار بگیرد.»
رئیسی‌کیا درباره وضعیت موجود می‌گوید: «پیش از هر چیز ما باید فاز شناخت و آنالیز وضعیت موجود را در کارگروه داشته باشیم. ما هر بار می‌گوییم وضعیت موجود مطلوب نیست. این تنها یک نظر است. گزارش دقیق و درستی نیست. سازمان لیگ فقط به‌عنوان یک مؤسسه ثبت شده و تحت مالکیت باشگاه‌ها نیست. باید همه این موارد در گزارش ذکر شود. سپس مطالعه‌ای روی الگوهای مناسب در همسایگی کشور انجام شود و با توجه به داده‌هایی که از ابلاغیه AFC و سند توسعه فوتبال در دست داریم، به‌دنبال طراحی مدلی مناسب باشیم.»
او ثبت سازمان لیگ به‌عنوان یک مؤسسه را صحیح نمی‌داند: «به نظر من آنچه به نام سازمان لیگ ثبت شده، از اساس صحیح نبوده است. بهتر بود این مؤسسه در قالب شرکت سهامی ثبت شود؛ شرکت سهامی مدیریت مسابقات فوتبال ایران. در این صورت سهام شرکت به باشگاه‌ها واگذار می‌شود و سهام کنترلی با حقوق ممتاز به فدراسیون فوتبال تعلق بگیرد، چراکه هم اساسنامه فدراسیون فوتبال و هم AFC می‌گویند هر فعالیت فوتبالی باید تحت نظر فدراسیون فوتبال باشد. در صورت ثبت به‌ءعنوان مدیریت شرکت سهامی، سهام به باشگاه‌ها واگذار می‌شود و این مؤسسه به شکل بنگاه اقتصادی درمی‌آمد و به همین ترتیب سود حاصل از برگزاری مسابقات بین باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال تقسیم می‌شد. با این ساختار، برای گرفتن حقوق فوتبال چه در قالب بلیت‌فروشی، چه حق پخش تلویزیونی و سایر حقوق با توجه به ذی‌نفع بودن باشگاه‌ها، بهتر عمل می‌کردیم.»
عضو این کارگروه البته تأکید دارد در حال حاضر سازمان لیگ کار خود را ادامه می‌دهد: «کارگروه به‌دنبال این نیست که کار غیرعلمی و شتاب‌زده‌ای انجام دهد. نظرهای مختلف را در اختیار داریم و باید به یک مدل اجرایی صحیح برسیم.»

Page Generated in 0.0048 sec