printlogo


کد خبر: 226393تاریخ: 1399/12/25 00:00
خبر

 در جلسه سران ورزش و سخنگوی وزارت خارجه چه گذشت؟
در جلسه‌ای که دیروز (یکشنبه) با حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال، حمیدرضا آصفی و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تصمیم اتخاذشده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و سلب میزبانی ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و مسابقات انتخابی جام‌جهانی برگزار شد، تصمیمات سیاسی و غیرورزشی AFC محکوم و مقرر شد از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک و حقوقی کشور برای تغییر این تصمیمات بهره‌گیری شود.
در این جلسه همه اعضا بر حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و احقاق حق فوتبال ایران تأکید کردند و عنوان شد کشور شرایط کامل را برای میزبانی از دو رویداد مسابقات انتخابی جام‌جهانی و لیگ قهرمانان آسیا داشته و تصمیم اتخاذشده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ناعادلانه و غیرورزشی است.
سلطانی‌فر با تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماسی و حقوقی از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات لازم برای دفاع از حق مسلم فوتبال ایران را انجام دهند. او گفت: «با وجود مکاتبه یک هفته قبل اینجانب با اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس AFC این تصمیم سیاسی و غیرورزشی توسط AFC گرفته شد.»
وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: «ایران از هر لحاظ کشور امنی است و با وجود اینکه در مرحله رفت تیم ملی فوتبال ایران در سه بازی میهمان بوده، این حق مسلم ماست که در مرحله دوم مقدماتی میزبان باشیم.»
 
 
ادعای روزنامه المیدان:
پاسخ AFC به تهدیدهای باشگاه‌های ایرانی
یک منبع در کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد حضور پیدا نکردن باشگاه‌های ایرانی در عربستان به مثابه انصراف آنها خواهد بود. به نقل از اسپورت ۲۴، یک منبع در کنفدراسیون فوتبال آسیا از موضع‌گیری AFC در قبال تهدیدهای باشگاه‌های ایرانی قبل از آغاز مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ خبر داد. این منبع در گفت‌وگویی که با روزنامه المیدان الریاضی داشت، گفت: «حضور پیدا نکردن باشگاه‌های ایرانی در عربستان به مثابه انصراف آنها خواهد بود. این تهدیدها تأثیری در میزبانی عربستان نخواهد داشت چراکه AFC قبل از انتخاب میزبان‌ها آمادگی همه کشورها را بررسی کرده و ضمانت‌های لازم را از آنها گرفته است.» قرار است مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا از ۱۴ آوریل آغاز شود. عربستان به‌عنوان میزبان بازی‌های گروه‌های اول، سوم و چهارم انتخاب شده این در حالی است که امارات میزبان گروه دوم و هند هم میزبان گروه پنجم است.
استقلال باید در گروه سوم برای رویارویی با الاهلی، الدحیل و الشرطه راهی عربستان شود.
 
 
در زمینه اعطای میزبانی مقدماتی جام‌جهانی به بحرین
بازتاب اعتراض ایرانی‌ها به تصمیم بحث‌برانگیز AFC
تصمیم بحث‌برانگیز AFC در دادن میزبانی به بحرین با ناراحتی ایرانی‌ها همراه شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته است. کنفدراسیون فوتبال آسیا روز جمعه کشورهای میزبان بازی‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را اعلام کرد. طبق اطلاعیه AFC کشورهای چین، کویت، بحرین، عربستان، قطر، ژاپن، امارات و کره‌جنوبی به‌عنوان میزبان‌های بازی‌های باقی‌مانده از گروه‌های هشت‌گانه انتخاب شدند. بعد از این انتخاب مهدی طارمی، مهاجم پورتو و دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نارضایتی خودشان را از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا ابراز داشتند. طارمی گرمای هوا و شرایط نامساعد را  دلیل نارضایتی برشمرد و سرمربی ایران نیز انتخاب بحرین را فرمالیته دانست که از قبل برنامه‌ریزی شده بود. لوموند و خبرگزاری فرانسه به ناراحتی ایرانی‌ها از این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداختند و ژاپن‌تایمز نیز در گزارشی مفصل به این موضوع اشاره کرده که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا تا چه حد باعث عصبانیت و نارضایتی ایرانی‌ها شده است. این رسانه نوشت: «بار دیگر شاهد تصمیمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا هستیم که اعتراض‌های زیادی را به‌پا داشته و علاوه بر فدراسیون فوتبال اردن، جامعه فوتبال ایران نیز نسبت به آن نگران است. بر این اساس تیم ملی فوتبال ایران باید در بحرین دیدارهای خود را در دور برگشت انجام دهد.» ایران در حالی به‌عنوان میهمان باید به کشور بحرین برود که در این صورت تنها در دیدار برابر کامبوج به‌عنوان میزبان در ورزشگاه آزادی به میدان رفت و در بقیه دیدارها میهمان بود.

Page Generated in 0.0048 sec