printlogo


کد خبر: 226373تاریخ: 1399/12/24 00:00
در جست‌وجوی یک قاتل
نیاز پرسپولیس به مهاجم چندکاره

سام ستارزاده
 
در آستانه آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، ترمیم پاشنه آشیلی که از زمان محرومیت به ‌ناحق عیسی آل‌کثیر در پرسپولیس ایجاد شده چالش‌برانگیزترین مأموریت یحیی گل‌محمدی بوده؛ حتی دشوارتر از بازیابی روحی و جسمی شاگردانش پس از شکست تلخ دوباره‌ای که در فینال تورنمنت سال گذشته رقم خورد. از همین رو، بازگشت مهدی ترابی، میدان رسیدن به محمدمهدی مهدی‌خانی و جذب شهریار مغانلو، بر جذابیت دیدار به‌ظاهر ساده قرمزپوشان مقابل تیم دسته‌دومی ولی قابل احترام مس نوین قویاً افزود. با رونمایی از نفرات اول و سوم، دغدغه شیرین هواداران پرسپولیس این بود که ببینند انگشت چه کسی روی ماشه خط آتش آنها می‌نشیند اما پاسخی که در کرمان به این پرسش آنان داده شد، یک گزینه تکراری بود: «امید عالیشاه».
سرخ‌پوشان پایتخت‌نشین در مقابل مس نوین کرمان ۱۸ موقعیت گلزنی خلق کرده‌اند که امید گل این فرصت‌ها در مجموع 84/3 بود؛ رقمی که هیچ تیمی در نیم‌فصل نخست لیگ بیستم موفق به ثبت آن نشد. به‌ثمر رسیدن سه گل برای هر تیمی آمار قابل‌قبولی است اما امید گلزنی ثبت‌شده قرمزها حقیقت بازی را به زبان ریاضی بیان می‌کند؛ توپ‌هایی که مهدی عبدی و شهریار مغانلو، حتی از چند قدمی دروازه خالی کرمانی‌ها به بیرون زمین روانه می‌کردند و مهارهای فوق‌العاده آرمان شهدادنژاد که تجربه بازی در لیگ برتر را هم دارد. هرچند یک بار هم شوت استثنایی احمد نور را تیرک افقی دروازه مسی‌ها دفع کرد.
تیم یکدست و منسجم یحیی البته توانست یک نیم‌فصل را با اتکا به گلزنی هافبک‌های دفاعی و مدافعین میانی‌اش سر کند. مهدی ترابی و امیدی که در کرمان «عالی شاه» بود، چه در آرایش دومهاجمه و چه در چینش تک‌مهاجمه می‌توانند کناره‌های تیم را در فاز هجومی فعال‌کنند. بخت‌های گلزنی پرسپولیس نیز برخلاف ابتدای فصل، هم از روی زمین و هم از روی هوا با تنوعی مثال‌زدنی خلق می‌شوند. پرسپولیس چه از حیث روانی و چه از حیث فنی، توانسته آتش خط حمله خود را داغ سازد اما همچنان، فقدان مهاجمی که روی زمین و هوا از موقعیت‌های چالشی گل بسازد در دیدارهای بزرگتر، بیشتر قرمزها را آزار خواهد داد، اگر پابرجا بماند.
شهریار مغانلو بی‌شک با یک نیم‌فصل تجربه‌اندوزی در لیگا نوس که یکی از 10 لیگ معتبر جهان است، پخته‌تر از قبل به ایران بازگشته اما بازیکنی که تنها 4 حضور 90 دقیقه‌ای در یک نیم‌فصل داشته، قطعاً نیازمند بازی‌های بیشتر است تا گلزنی را به یاد بیاورد. مهدی ترابی نیز در لیگی که دیدارهای آن با فاصله زمانی زیادی از یکدیگر برگزار می‌شوند، از آمادگی خود اندکی فاصله گرفته؛ هرچند یک پاس‌گل بی‌نقص به کمال کامیابی‌نیا، هدیه آشتی وی و هواداران پرسپولیس شد.
مهدی عبدی با گلزنی در دیدارهای بزرگ فصل، اعتماد فوتبالی‌ها را به خود دوچندان ساخته. مهدی مهدی‌خانی نیز با تکنیک منحصر به فردی که از خود به نمایش می‌گذارد، آینده خط آتش پرسپولیس است اما در روزهای باقی‌مانده تا اعزام به هند، مغانلو و آل‌کثیر رقابتی تنگاتنگ برای پرکردن خلأ عظیم سرخ‌ها خواهند داشت. هرکدام اگر بتوانند به مهاجم همه‌کاره و چارچوب‌شناس پرسپولیس بدل‌شوند، پرسپولیس برنده دوئل این دو است؛ چرا که می‌تواند مانند سال گذشته در قامت یک غول در غرب آسیا قد علم کند.
 

Page Generated in 0.0047 sec