printlogo


کد خبر: 226315تاریخ: 1399/12/23 00:00
نگاهی بر شرایط پر افت و خیز بارسلونا
روزهای سردرگمی!

گزارش
علی بابازاده     
 
«می‌خواهم همین‌جا به تمامی شایعات پایان دهم؛ نه من و نه دیگر مقامات باشگاه قصد استعفا نداریم و با قدرت به کارمان ادامه خواهیم داد. در سال    ۲۰۱۵ بر این باور بودم که نیاز به انتخابات زودرس وجود دارد و حالا چنین تصمیمی ندارم. استعفا نمی‌دهم و باانگیزه و میل فراوان به مدیریتم در باشگاه ادامه خواهم داد!»
برای رهایی از برزخ این روزهای بارسلونا، راهی جز صبر و گذر زمان وجود ندارد؛ به واسطه مدیریت ضعیف جوزپ ماریا بارتومئو باشگاه در یکی از بدترین فصل‌های تاریخ خود دست و پا می‌زند و کسب احتمالی مقام قهرمانی در لالیگا و کوپا دل‌ری، تغییری در شرایط نابسامان ایجاد نخواهد کرد. هواداران قبل از ایجاد چنین شرایطی خواهان برکناری هر چه سریع‌تر بارتومئو از سکان مدیریت باشگاه بودند اما هر بار که صدای اعتراضات بیشتری شنیده می‌شد، کلید واژه «استعفا نمی‌دهم» تیتر و خبرهای بیشتری را به خود اختصاص می‌داد. معضلات ایجاد شده توسط ویروس کرونا و رساندن ضررهای مالی و تبلیغاتی برای باشگاه‌های بزرگ، گریبان آبی و اناری‌پوشان را هم گرفته و خوان لاپورتا مدیر جدید بلوگرانا، اولین هدف خود را بر اساس آخرین پروژه نیمه کاره بارتومئو بنیان نهاده. چالش‌های اقتصادی شدیدی برای بارسلونا ایجاد شده و هر روز رقم جدیدی از میزان بدهکاری این باشگاه اروپایی شنیده می‌شود؛ لاپورتا برای شروع دوباره و بازیابی مجدد تیم، راهی جز کسر قرارداد بازیکنان، فروش نفرات مازاد و بستن قراردادهای جدید تبلیغاتی و اسپانسرینگ نخواهد داشت. او با خزانه‌ای روبه‌رو است که پیش‌تر توسط ساندرو راسل و بارتومئو خالی شده و پرونده‌های فساد مالی و خریدهای گزاف و ضعیف‌شان همچنان تیتر یک روزنامه‌های اسپانیا است. مدیر و مقامات سابق باشگاه پروژه «بارساگیت»را کلید زدند و هدف از انجام چنین ترفندی دور نگه داشتن بارتومئو از اتهام فساد مالی بود؛ بارتومئو، اسکار گرائو و رومن گومز به وسیله عقد قرارداد با یک شرکت تولید محتوا در فضای رسانه و اینترنت، جدا از هزینه‌های تشویقی، سالانه یک میلیون یورو از محل درآمد باشگاه خرج کرده‌اند تا این کمپانی تولید محتوا، به جای تاختن به تیم مدیریتی بلوگرانا، حقایق را وارونه نشان دهد و با دور کردن اتهام ناکارآمدی و فساد مالی، سیاست حمله به مدیران سابق بارسلونا را در پیش بگیرد. بارتومئو با این روش در نظر داشت تا تصمیمات و عملکرد خود را نزد هواداران مثبت و کارآمد جلوه دهد. مدیر جدید تیم، خوان لاپورتا پیش‌تر در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ هم مدیریت باشگاه بارسلونا را بر عهده داشته و طی ماه‌های اخیر از منتقدین درجه یک بارتومئو به حساب می‌آمد و این اختلاف از زمان فروش سوارز و شایعات جدایی مسی دو چندان شد؛ «رفتارهای عجیب و غریب طی سال‌های اخیر در باشگاه شدت گرفته و مدیران تیم سوارز را از طریق تماس تلفنی به فروش رسانده‌اند! این شیوه ناشایست و بی‌احترامی به بازیکنان باید هر چه زودتر پایان یابد و مانع از جدایی لیونل مسی شود. آنها قصد دارند در یک اشتباه تاریخی مسی را به فروش برسانند و این جابه‌جایی فقط از دست مدیران بی‌کفایت برخواهد آمد.»
دوران تنش و جدال در کادر مدیریتی با انتخابات انجام شده و حضور خوان لاپورتا به پایان رسید اما بارسلونا درگیر مشکلات دیگری نیز هست؛ نارضایتی برخی از ستاره‌ها و مصاحبه‌های‌شان، توان کادر فنی را زیر سؤال برده و رونالد کومان برای حل این موضوع، بدترین راه ممکن را انتخاب کرده. آنتوان گریزمان به امید تشکیل یک مثلث هجومی جدید راهی نوکمپ شد و برای به دست آوردن این هدف، عشق هواداران آتلتیکومادرید را به تنفر تبدیل کرد! با این همه تا بدین جای کار مهاجم فرانسوی در جمع بدترین خریدهای سالیان اخیر بارسلونا جا خوش کرده؛ پس از شکست در فینال سوپرکاپ مقابل اتلتیک بیلبائو، آنتوان گریزمان زننده هر ۲ گل بارسا در آن مسابقه، سخنان جالبی را بر زبان آورد؛ «همگی ما از این شکست عصبانی و خشمگین هستیم. چند اشتباه سرنوشت‌ساز انجام دادیم و نمی‌توانیم در زمین با یکدیگر به خوبی ارتباط برقرار کنیم. متأسفانه در تیم ما کسی وجود ندارد که روی این مسائل کار کند و به هنگام بازی بر سر بازیکنان فریاد بکشد!» طعنه‌های گریزمان به رونالد کومان بی‌جواب باقی نماند و مرد هلندی به جای دور نگه‌داشتن تیمش از حاشیه و جنجال، عملکرد مهاجم شماره هفت خود را زیر سؤال برد. پس از برد سه بر صفر در لالیگا مقابل الچه، خبرنگاران از فشار بیش از حد روی لیونل مسی پرسیده بودند و کومان اینگونه پاسخ داد؛ «شما فقط به یک دلیل از فشار مضاعف و وابستگی بیش از حد بارسلونا به لیونل مسی می‌پرسید. می‌دانم که بازیکنان باتجربه دیگری نیز در تیم وجود دارند ولی متأسفانه آنها نمی‌توانند انتظارات مرا برآورده کنند و تفاوت‌ها را رقم بزنند!»
برای کاتالان‌ها شرایط همچنان پیچیده است؛ در لالیگا و علیرغم برد ۳ هفته اخیر برابر اوساسونا، سویا و الچه کماکان اختلاف ۶ امتیازی با آتلتیکومادرید پا بر جا است و راه قهرمانی با وجود تیم قدرتمند و آماده دیگو سیمئونه، سخت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. ۱۷ آوریل ۲۰۲۱ هم فینال جام حذفی اسپانیا، کوپا دل‌ری برگزار خواهد شد و یقیناً کسب مقام اولی در این رقابت به اندازه قهرمانی در UCL مهم نیست. بارسا چهارشنبه شب بازی برگشت مقابل پاری‌سن‌ژرمن را پشت سر گذاشت و کسب تساوی یک بر یک در پارک دو پرنس به معنای حذف مجدد یاران مسی بود. آخرین قهرمانی بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ رقم خورد و پس از آن خرید و فروش‌های غیرمنطقی در باشگاه صورت گرفته؛ آخرین شاهکار مدیریت بارتومئو و رونالد کومان، معاوضه آرتور ملو و میرالیم پیانیچ بود که برنده‌ای جز باشگاه یوونتوس نداشت! رافینیا، لوئیز سوارز، نلسون سمدو، آرتورو ویدال و ایوان راکیتیچ بخشی از بازیکنان جدا شده سالیان اخیر هستند که همگی با نظر سرمربی سابق لاله‌های نارنجی نوکمپ را ترک کرده‌اند. لیست ورودی‌های سالیان اخیر بارسلونا چیزی جز هزینه‌های اضافی به همراه نداشته و کومان هر چقدر که از نظر فنی و نتیجه‌گیری تحت فشار قرار گرفته باشد، در زمینه جوانگرایی اجباری و استفاده از بازیکنان مستعد تحت حمایت طرفداران بارسا قرار گرفته؛ جونیور فیرپو، سرجینیو دست، رونالد آرائوخو، اسکار مینگزا، ریکارد پویگ و پدری تحت نظر کومان توانسته‌اند پیشرفت چشمگیری داشته باشند و این همان نکته‌ای‌ است که فعلاً می‌تواند هواداران بارسلونا را در مقابل دوست‌داران رئال مادرید سربلند جلوه دهد. دوره قدرت بلوگرانا و کهکشانی‌ها در فوتبال اروپا به پایان رسیده و خواسته یا ناخواسته این بارسلونا است که به یک عصر جدید و آینده‌ای پر قدرت نزدیک‌تر است. کومان به خواست خود دست به جوانگرایی زده و زیدان با نیت فروش اودگارد، سبایوس، یورنته، یوویچ، حکیمی، رگیلون و نیمکت‌نشین کردن والورده و اودریو زولا، دست به دامان مودریچ و بنزما شده!
 

Page Generated in 0.0062 sec