printlogo


کد خبر: 226244تاریخ: 1399/12/20 00:00
تصمیم مهم فدراسیون فوتبال برای برون‌سپاری سازمان لیگ
لیگ در دست باشگاه‌ها

 برون‌سپاری سازمان لیگ، مهم‌ترین خروجی اولین جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال بود. موضوعی که با هدف چابک‌سازی فدراسیون فوتبال از سوی اعضای هیأت رئیسه مطرح می‌شود و آن را مهم‌ترین برنامه‌ای می‌دانند که در سال‌های اخیر به آن پرداخته نشده است.
البته که سازمان لیگ از همان زمان که الزام ای‌اف‌سی مبنی بر استقلال این نهاد مطرح شد، در ثبت شرکت‌ها به عنوان یک مؤسسه مستقل ثبت شده و حتی اسامی رؤسای وقت فدراسیون فوتبال به عنوان هیأت مدیره این شرکت ذکر شده است اما چه کسی است که نداند ثبت سازمان لیگ در ثبت شرکت‌ها و جدا شدن ساختمان سازمان لیگ از فدراسیون فوتبال، صرفاً نمایشی بوده برای اعلام این موضوع به ای‌اف‌سی که برگزاری مسابقات فوتبال ایران هم برعهده نهادی مستقل از فدراسیون فوتبال است!
این در حالی بود که سازمان لیگ به نام افرادی چون علی کفاشیان و عزیز محمدی خورده بود و حتی بعد از تغییر ریاست سازمان لیگ، برای انجام برخی امور بانکی و اداری، نیاز به امضای همان افرادی بود که به عنوان هیأت مدیره سازمان لیگ معرفی شده بودند و در صورت فوت آنها سازمان لیگ میراث فرزندان‌شان می‌شد.
آنچه امروز به عنوان برون‌سپاری سازمان لیگ عنوان می‌شود اما تعریف دقیق و درستی از برون‌سپاری است که سازمان برگزار کننده مسابقات به طور کلی از فدراسیون فوتبال جدا می‌کند و به دست باشگاه‌ها می‌سپارد.
مهرداد سراجی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره این موضوع اینطور توضیح داده است: «در اولین جلسه هیأت رئیسه فدراسیون طرح برون‌سپاری مسئولیت برگزاری مسابقات از طریق باشگاه‌های فوتبال مطرح و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا نسبت به بررسی یک مؤسسه با ساختار حقوقی مشخص با سازوکارهای قانونی برای چگونگی برگزاری مسابقات تصمیم‌گیری و روش‌های اجرایی آن را مدیریت کند. این اقدام بزرگ و مهمی است که باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد به گونه‌ای که در لیگ‌های معتبر دنیا همچون بوندس لیگا و لیگ برتر انگلستان در حال اجرا است. این کارگروه مسئولیت دارد شرایطی را ایجاد کند که منافع باشگاه‌ها تأمین شده و امکان درآمدزایی از برگزاری مسابقات برای باشگاه‌ها فراهم شود.»
به این ترتیب اتحادیه باشگاه‌های فوتبال، پس از انجام اقدامات حقوقی و قضایی تشکیل خواهد شد  و برگزاری مسابقات فوتبال برعهده این اتحادیه قرار خواهد گرفت. در این صورت، روند درآمدزایی باشگاه‌ها به نسبت قبل با دلسوزی بیشتری پیش خواهد رفت و ورودی مالی به سازمان لیگ به طور عادلانه‌تری بین همه باشگاه‌ها تقسیم خواهد شد. در مقابل این، فدراسیون فوتبال فقط خدماتی مانند خدمات داوری و قضایی را به لیگ ارائه می‌دهد. 7 تا 10 درصد از درآمدها هم بابت همین هزینه‌های جاری به فدراسیون فوتبال پرداخت خواهد شد.
عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره این طرح توضیح می‌دهد: «در شرایط کنونی که مجری مسابقات و ارکان نظارتی و قضایی هر دو در ذیل فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کنند باعث تضاد منافع شده است. چطور می‌شود که مجری و ناظر هر دو زیر مجموعه یک ساختار باشند؟ ادامه این شرایط یعنی پذیرش آسیب‌های متعدد که در سال‌های اخیر در فدراسیون ایجاد شده است‌ و برای برخی از افراد شاغل در فدراسیون دستگاه‌های نظارتی و محاکم قضایی پرونده تشکیل شده و باعث سختی تحرک مدیران فدراسیون شده است.»
او تأکید می‌کند: «خردمندی حاکم در بخش خصوصی باعث خواهد شد دفاع از منافع مشترک باشگاه‌ها جایگزین تعارض منافع در مدیریت فوتبال شود و کارکرد نهایی آن رشد و اعتلای فوتبال ایران خواهد بود. در حال حاضر کشور امارات با جمعیت بسیار کمتر از ایران درآمدی ۸۵ میلیون یورویی معادل ۲ هزار میلیارد تومان از فوتبال به دست می‌آورد. این عدد در کشور عربستان ۱۰۰ میلیون یورو، در ترکیه ۴۵۰ میلیون یورو و در اسپانیا این درآمد به ۹۰۰ میلیون یورو می‌رسد. اجرای این طرح بستری ایجاد می‌کند تا صاحبان مشاغل و مالکان نمادهای تجاری به صورت مستقیم با متولی اصلی برگزاری مسابقات که در این طرح باشگاه‌های فوتبال هستند مشارکت کنند.»
کارگروهی که گفته می‌شود برای انجام اقدامات لازم برای این کار در نظر گرفته شده، از چهره‌های فنی و حقوقی مختلفی تشکیل شده است. حمیدرضا گرشاسبی، مهرداد سراجی، مسعود رضاییان، احمد براتی، غلامرضا رفیعی، صادق رئیسی‌کیا و حسین آل‌اسحاق از نفراتی هستند که گفته می‌شود به عنوان اعضای این کارگروه انتخاب شده‌اند.
البته همانطور که میرشاد ماجدی در مصاحبه اخیر خود گفته است، این روند، روندی نیست که طی یک سال و دو سال به نتیجه برسد و بدون شک چند سال تا انجام کلیه اقدامات حقوقی و قضایی آن لازم است اما آنچه در نهایت از این طرح انتظار می‌رود، رسیدن سازمان لیگ به درآمدزایی و توزیع عادلانه درآمد بین باشگاه‌هاست.

Page Generated in 0.0062 sec