printlogo


کد خبر: 226225تاریخ: 1399/12/20 00:00
چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دوچرخه

 قسمت دوم-  آیا دوچرخه می‌تواند جایگزین خودروهای شخصی برای تردد در شهر تهران شود؟
در جواب به این سؤال، نخستین دغدغه‌ای که از سوی شهروندان مطرح می‌شود، طولانی بودن مسافت برخی سفرهای درون‌شهری است. به‌عنوان مثال، کارمندی را در نظر بگیرید که هر روز مسیر رفت‌وآمدش از منزل تا محل کارش را با خودروی شخصی خود طی می‌کند. فرض کنید او هر روز باید از نقطه‌ای در شرق تهران به نقطه‌ای در غرب تهران برود و برگردد. اگر از او بپرسید حاضر است دوچرخه را جایگزین خودروی شخصی‌اش برای تردد در این مسیر کند، قطعاً در جواب خواهد گفت رکاب زدن در این مسیر طولانی او را خسته خواهد کرد. علاوه بر این، شخص مذکور برای تردد با دوچرخه در این مسافت طولانی، باید مدت زمان زیادی را صرف کند. اگر از او بپرسید چرا از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کند، در جواب خواهد گفت که محل کارش تا نزدیک‌ترین ایستگاه مترو یا بی‌آرتی چندین کیلومتر فاصله دارد و او باید این مسیر را با پای پیاده طی کند، یا مدت‌ها منتظر رسیدن تاکسی در این مسیر شود. بنابراین خودروی شخصی خود را به سایر وسایل نقلیه عمومی ترجیح می‌دهد. حالا در نظر بگیرید همان شخص به محض پیاده شدن از ایستگاه مترو، می‌تواند با یک دوچرخه مسافت باقیمانده را در مدت زمان کوتاه، با پرداخت کمترین هزینه طی کند. حالا اگر از او بپرسید آیا دوچرخه می‌تواند جایگزین خودروی شخصی‌اش باشد، همان پاسخ قبلی را خواهد داد؟
تردد با دوچرخه می‌تواند بهترین گزینه در مسیرهای کوتاه باشد؛ به‌ویژه اگر سفرهای ترکیبی مترو - دوچرخه، اتوبوس-دوچرخه را در نظر بگیریم تردد با دوچرخه در مسیرهای طولانی غیرممکن به نظر می‌رسد اما با فراهم کردن
زیرساخت‌های مناسب، می‌تواند بهترین گزینه در مسیرهای کوتاه باشد؛ به‌ویژه اگر سفرهای ترکیبی مترو - دوچرخه، اتوبوس-دوچرخه را در نظر بگیریم، می‌توان گفت استفاده از دوچرخه به‌مراتب راحت‌تر از استفاده از خودروی شخصی برای انجام سفرهای شهری است. آیا دوچرخه‌ها نیاز به پارکینگ دارند؟
منظور از پارکینگ‌های دوچرخه که به‌تازگی در شهر تهران ایجاد شده است، مکان‌هایی است که شما می‌توانید به‌راحتی دوچرخه خود را در آنجا قرار دهید. مطالعات کاملی در خصوص تعیین محل مناسب ایستگاه‌های دوچرخه در نزدیکی ایستگاه‌های خطوط ۱ تا ۵ مترو صورت گرفته است. این پارکینگ‌ها در داخل یا در نزدیک‌ترین محل به ایستگاه‌های مترو نصب و جاگذاری شده‌اند. طبق آمار ارائه‌شده تاکنون ۴۹ ایستگاه دوچرخه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو تعبیه شده است.
با در نظر گرفتن این زیرساخت‌ها، دور از انتظار نیست که به‌زودی تعداد زیادی از شهروندان پایتخت‌نشین استفاده از دوچرخه را جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی برای سفرهای شهری بدانند. برای لحظه‌ای تهران را بدون صف طولانی خودروهای در ترافیک مانده و هوای آلوده تصور کنید. این شهر آرمانی می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی مناسب برای استفاده از دوچرخه برای تردد در مسیرهای درون‌شهری ساخته شود.

Page Generated in 0.0057 sec