printlogo


کد خبر: 226224تاریخ: 1399/12/20 00:00
کاوه: قاسم عسگری به‌عنوان سرپرست به ایتالیا رفت
مهربان برای علیرضا کریمی ریسک نکرد
مقام هفتمی بهنام احسان پور نمی‌تواند چندان برای ما راضی کننده باشد. او می‌توانست بهتر از این در ایتالیا کشتی بگیرد اما درباره علیرضا کریمی باید گفت، با توجه به اینکه او به دلیل آسیب دیدگی شدید و عمل جراحی روی رباط صلیبی زانوی خود، حدود یک سال و پنج ماه از تشک کشتی دور بود و از سوی دیگر، برای نخستین بار در وزن المپیکی 97 کیلوگرم کشتی گرفت، مدال نقره او برای ما راضی‌کننده است

گفت و گو
ناصر انصافی مقدم    
 
تیم ملی کشتی آزاد به تورنمنت ایتالیا رفت و با کسب یک مدال به ایران برگشت. این اعزام در حالی انجام شد که حواشی زیادی را برای تیم ملی داشت.
حضور یک فرد بی‌ربط در تیم که نقش مربی را ایفا می‌کرد و شکست علیرضا کریمی در مسابقه فینال، آن‌ هم در شرایطی که اگر اشتباهات داوری رخ نمی‌داد، می‌توانست برنده باشد، از موضوعات مهمی است که باعث شد، مسابقات ایتالیا را به حاشیه بکشد. محسن کاوه مدیر فنی تیم ملی کشتی آزاد درباره این اتفاقات توضیح جالبی دارد. کاوه درباره اشتباه مربیان اعزامی به ایتالیا در مسابقه فینال علیرضا کریمی گفت: «مربیان اشتباه کردند اما از عملکرد علیرضا کریمی راضی هستم.»
 
آقای کاوه! هدف از حضور در تورنمنت بین‌المللی ایتالیا چه بود؛ آن هم فقط با دو کشتی‌گیر؟!
قبل از هر چیز لازم است اشاره کنم که ما در دو وزن 65 و 97 کیلوگرم اصلاً سهمیه حضور در المپیک 2021 توکیو را نداریم و برای همین کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفت که در این دو وزن فقط دو کشتی‌گیر ملی‌پوش یعنی بهنام احسان‌پور در وزن 65 کیلوگرم که در مسابقه‌های جهانی 2019 نورسلطان قزاقستان مدال برنز گرفت و علیرضا کریمی دارنده دو مدال نقره و برنز جهان را به ایتالیا اعزام کند و آنها را محک بزند. در واقع هدف ما محک زدن و آزمایش این دو پس از ماه‌ها دوری از میدان‌های بین‌المللی بود و نه کشتی‌گیران دیگر.
عملکرد این دو کشتی‌گیر را در ایتالیا چگونه دیدید؟
طبیعی است که مقام هفتمی بهنام احسان پور نمی‌تواند چندان برای ما راضی کننده باشد. او می‌توانست بهتر از این در ایتالیا کشتی بگیرد اما درباره علیرضا کریمی باید گفت، با توجه به اینکه او به دلیل آسیب دیدگی شدید و عمل جراحی روی رباط صلیبی زانوی خود، حدود یک سال و پنج ماه از تشک کشتی دور بود و از سوی دیگر، برای نخستین بار در وزن المپیکی 97 کیلوگرم کشتی گرفت، مدال نقره او برای ما راضی‌کننده است. همانطور که می‌دانید علیرضا کریمی در ابتدا یک کشتی‌گیر 86 کیلویی بود و بعد در وزن 92 کیلوگرم کشتی گرفت که یک وزن غیرالمپیکی است. اگر او برای المپیک توکیو انتخاب شود می‌بایست شانس خود را در یک وزن بالاتر یعنی 97 کیلوگرم مورد آزمایش قرار می‌داد و برای همین او را برای وزن المپیکی 97 کیلوگرم به ایتالیا فرستادیم.
اگر اشتباه داوران نبود، کریمی می‌توانست حریف آمریکایی را شکست بدهد.
درست است؛ من فیلم مسابقه او با کشتی‌گیر آمریکایی را دیدم؛ او 3 بر یک از حریف خود جلو افتاده بود در حالی‌که دو دقیقه و 30 ثانیه به پایان مسابقه مانده بود، هر سه داور این مسابقه به جای دادن چهار امتیاز فقط دو امتیاز به او دادند. البته برخی از داوران ما که فیلم این کشتی را دیده بودند، اعتقاد داشتند که همین دو امتیاز درست است؛ در هر صورت نظرات در این خصوص بسیار متفاوت است اما به نظر من اگر کریمی حداقل یک حمله دیگر در این زمان باقیمانده می‌کرد، می‌توانست کشتی را به جای شکست 3-3 با نتیجه 4 بر 3 برنده شود. کریمی برای جمع کردن کشتی به نفع خود می‌توانست در این فاصله زمانی؛ یکی، دو حمله دیگر بکند تا یکی، دو امتیاز دیگر بگیرد، البته برای ما رنگ مدال کریمی زیاد مهم نبود، همانطور که گفتم آزمایش و سنجش او در این میدان بین‌المللی پس از بیش از یک سال دوری از میدان و عمل جراحی روی زانوی مصدوم او و کشتی گرفتن او در یک وزن بالاتر برای ما بسیار مهم بود.
چرا مهربان اعتراض نکرد؟
همانطور که گفتم کریمی در این کشتی 3 بر یک از کشتی‌گیر آمریکایی جلو افتاده بود اما نظر هر سه داور مسابقه یکی بود؛ من حتی با ابراهیم مهربان سر همین موضوع تماس داشتم و او گفت که نمی‌خواست دست به ریسک بزند و کریمی در زمان باقیمانده کشتی را ببازد. اگر داوران در دادن امتیازات و چلنج با هم اختلاف نظر پیدا کنند، آن وقت شرایط فرق می‌کند. ولی در آنجا نظر هر سه داور یکی بود و در این چلنج، هیأت ژوری نظر داوران را کاملاً تأیید می‌کرد و اعتراض ابراهیم مهربان به جایی نمی‌رسید و امتیاز یا امتیازات دیگری به کشتی‌گیر آمریکایی داده می‌شد، برای همین ابراهیم مهربان اصلاً ریسک نکرد.
در کنار ابراهیم مهربان که گفته می‌شد، تنها مربی این تیم دو نفره بود، فردی به نام «قاسم عسگری» هم که برای ما ناشناخته است، حضور داشت.
قاسم عسگری در فدراسیون کشتی به کارهای اداری رسیدگی می‌کند و در سفر به ایتالیا او سرپرست تیم دو نفره کشتی آزاد ایران بود که به کمک و یاری ابراهیم مهربان آمده بود تا او تنها نباشد.
 در هر صورت برای دو وزن 65 و 97 کیلوگرم که سهمیه المپیک نداریم، چه تصمیمی دارید؟
در این دو وزن کشتی‌گیران دیگری هم داریم که باید در مسابقه‌های دیگر آزمایش شوند و بعد تصمیم‌گیری کنیم. همه چیز به بعد از مسابقه‌های قهرمانی آسیا و همینطور رقابت‌های گزینشی المپیک که هر دو در فروردین ماه سال آینده اما در دو زمان متفاوت در کشور قزاقستان برگزار می‌شود، برمی‌گردد. بعد از این دو مسابقه در این باره صحبت خواهیم کرد.
آقای کاوه! بهتر نبود با تعداد بیشتری کشتی‌گیر در رقابت‌های بین‌المللی ایتالیا حضور پیدا می‌کردیم؟
نمی‌توانستیم کشتی‌گیران دیگری را اعزام کنیم؛ برای اینکه رضا اطری و رحمان عموزاد خلیلی در وزن 57 کیلوگرم و حسن یزدانی و کامران قاسمپور در وزن 86 کیلوگرم هم باید رقابت انتخابی خود را روز سه‌شنبه برگزار می‌کردند و بقیه کشتی‌گیران ما هم در اردو مشغول تمرین کردن هستند. در مورد امین طاهری کشتی‌گیر وزن 125 کیلوگرم هم باید بگویم که او به خواست خود به ایتالیا نرفت. او واقعاً آسیب دیده بود و دست راست او به مدت سه هفته در گچ بود و نمی‌توانست تمرین کند. امین طاهری طبق دستور کمیسیون فدراسیون پزشکی- ورزشی و کادر فنی تیم ملی نتوانست به ایتالیا اعزام شود. او در حال حاضر مشغول فیزیوتراپی و لیزر درمانی دست آسیب دیده خود است و فقط نرمش و تمرین سبک می‌کند.

Page Generated in 0.0051 sec