printlogo


کد خبر: 226218تاریخ: 1399/12/20 00:00
ماحصل دیدار رئیس فدراسیون فوتبال با وزیر امور خارجه
گرفتن میزبانی برای ایجاد نشاط عمومی
نگاه وزیر امور خارجه در این جلسه کاملاً مثبت بود و رئیس فدراسیون فوتبال توانست با توضیحاتی که درباره لزوم این میزبانی در جلسه ارائه داد، ظریف را متقاعد کند تا حمایت قطعی خود را برای گرفتن میزبانی ایران اعلام کند

 بحث اهمیت میزبانی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی آسیا از زمانی جدی شد که پای منافع تیم ملی فوتبال ایران در صورت برگزاری متمرکز بازی‌ها مطرح شد.
رقابت ایران و بحرین در گرفتن میزبانی بازی‌ها، به حساسیت این موضوع اضافه می‌کند. ایران که در دور رفت مسابقات، رقابت‌های حساس خود را خارج از خانه برگزار کرده است، حالا برای حفاظت از حق خود در میزبانی در بازی‌های حساس باقی‌مانده و شرایط سختی که برای صعود از گروه خود دارد، چاره‌ای ندارد جز تلاش برای کسب میزبانی.
نامه‌نگاری با فیفا و اعلام درخواست میزبانی البته پیش از انتخابات انجام شده بود اما اولین اقدام شهاب عزیزی‌خادم بلافاصله بعد از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، ارسال مدارک تکمیلی برای کسب این میزبانی بود. موضوعی که بدون شک می‌تواند ایران را یک قدم دیگر به میزبانی نزدیک‌تر کند.
شروع کار رسمی رئیس جدید فدراسیون فوتبال، تا اینجای کار نشان از این داشته که گرفتن میزبانی دور برگشت مسابقات مقدماتی جام جهانی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های فدراسیون عزیزی‌خادم است.
برای اثبات این جدیت البته چه چیزی بهتر از جلسه‌ای که رئیس جدید فدراسیون فوتبال با وزیر امور خارجه برگزار کرد. دیداری که نتایج بسیار خوبی هم در بر داشت و به اعلام این موضوع از سوی وزیر امور خارجه انجامید که دستگاه دیپلماسی کشور رایزنی‌های لازم را برای میزبانی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی انجام خواهد داد.
مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه مدنظر قرار گرفت و از سوی شهاب عزیزی‌خادم برای لزوم گرفتن این میزبانی مطرح شد اما نیاز جامعه به نشاط از طریق فوتبال بود. هدفی که کافی است برای اینکه همه ظرفیت‌های دیپلماسی کشور به این میزبانی‌ها تعلق گیرد.
عزیزی‌خادم در بخشی از این جلسه، خطاب به محمدجواد ظریف گفت: «حضور افراد توانمندی مثل شما، اعتماد عمومی را به فوتبال برمی‌گرداند و کمک می‌کند فوتبال ملی توان بیشتری برای موفقیت‌های آتی داشته باشد. این روزها بحث میزبانی ایران در مقدماتی جام‌جهانی بسیار مهم است و با اینکه زمان گذشته اما نیاز به کمک وزیر ورزش و وزیر امور خارجه داریم.»
نگاه وزیر امور خارجه در این جلسه کاملاً مثبت بود و رئیس فدراسیون فوتبال توانست با توضیحاتی که درباره لزوم این میزبانی در جلسه ارائه داد، ظریف را متقاعد کند تا حمایت قطعی خود را برای گرفتن میزبانی ایران اعلام کند و بگوید: «دولت و وزارت امور خارجه از همه توان برای خوشحالی مردم در این شرایط سخت استفاده می‌کند و دستگاه دیپلماسی کشور رایزنی‌های لازم را انجام خواهد داد.»
این حمایت همه جانبه و اتحاد برای گرفتن میزبانی در شرایطی مطرح می‌شود که عده‌ای معتقدند به خاطر تحریم‌های بانکی علیه ایران و همچنین مشکلات حق پخش تلویزیونی، با میزبانی ایران موافقت نخواهد شد و شاید در این زمینه شانس بحرین از ایران بیشتر است. بخصوص که در بحث میزبانی‌ها در دوران کرونا، استانداردهای هتل و فرودگاه و سایر موارد از اهمیت بالایی برخوردار است.
هیچ یک از این موارد اما دلیل موجهی برای این نیست که ایران شانس کمتری از بحرین داشته باشد چون اولاً ایران از نظر پروتکل‌های بهداشتی در لیگ فوتبال، عملکرد خوبی داشته و شرایط هتل‌ها و زمین‌های فوتبال در کشور با کمی تغییر قابل دفاع هستند.
مشکل حق پخش هم که اصلی‌ترین مسأله ایران برای میزبانی به حساب می‌آید، در مرحله مقدماتی جام جهانی فروخته نمی‌شود و طبیعی است که موضوع قابل بحثی برای گرفتن میزبانی نیست.

Page Generated in 0.0043 sec