printlogo


کد خبر: 226181تاریخ: 1399/12/20 00:00
لیورپول- لایپزیگ، ساعت 23:30
لیورپول در محاصره کابوس

پیش بازی
 ایان هربرت  
 
 بعد از ششمین باخت پیاپی خانگی لیورپول، از یورگن کلوپ پرسیدند آیا این بدترین مقطع مربیگری‌اش است و او پاسخ داد: «دوست دارم بگویم نه اما بله.» شاید نتوان مقایسه دقیقی انجام داد اما او یک فصل غیرعادی در بوروسیادورتموند هم پشت سر گذاشت که به این روزهای لیورپول شباهت داشت. آن سقوط عجیب بعد از دستاوردهای خارق‌العاده شکل گرفت. تیمی که به راحتی بایرن‌مونیخ را می‌برد، مثل برد 3 بر یک در آلیانتس آره‌نا که در نهایت به نخستین قهرمانی دورتموند کلوپ منجر شد یا پیروزی 5 بر 2 برابر مونیخی‌ها در جام حذفی. به قول متس هوملس: «وقتی نیمی از فصل رفته و در قعر جدول هستی، احساس می‌کنی تا گردن در کثافت فرو رفته‌ای.»
اما کمی بعد بایرن برگشت و مثل دورتموند پرسینگ می‌کرد آن هم با صرف انرژی کمتر. بعد از اینکه از قهرمانی‌شان دفاع کردند، کلوپ گفت: «مثل چینی‌ها در صنعت، می‌بینند دیگران چه می‌کنند و از رویش کپی می‌کنند.»
قبل از افت وحشتناک فصل 2015-2014 زنگ خطری به صدا در‌نیامد اما همان کاری که برنلی، برایتون و فولام با لیورپول 2021-2020 کردند، آینتراخت فرانکفورت، هرتابرلین و ماینتس با دورتموند انجام دادند. باخت خانگی به آگزبورگ 10 نفره کار را تمام کرد و دورتموند را به ته جدول فرستاد. مثل یک فیلم ترسناک شده بود، هوملز و دروازه‌بان تیم، رومن وایدنفلر از پشت فنس‌ها سعی در آرام کردن هواداران داشتند. این اولین بار بود که دنیا سقوط فوتبال کلوپ را تماشا می‌کرد. حالا بعد از شش سال تاریخ تکرار شده. لیورپول که با کلوپ به تمام افتخارات موجود دست یافت و آنفیلد را به قلعه‌ای تسخیرناپذیر در برابر رقبای بزرگ و کوچک تبدیل کرده بود، حالا شش بازی متوالی است که در خانه می‌بازد و 11 ساعت است که در جریان بازی در آنفیلد موفق به گلزنی نشده.
حالا لیگ قهرمانان اروپا تنها نقطه روشن فصل است و امشب بازی مهمی برابر لایپزیگ دارند. شاید در یک مقطع از دست دادن برتری خارج از خانه 2 بر صفر برابر لایپزیگ غیرقابل تصور به نظر می‌رسید اما حالا دیگر هیچ چیز غیرممکن نیست. به عکس، لایپزیگ با روحیه عالی به این بازی می‌آید. برد 3 بر صفر برابر فرایبورگ ششمین پیروزی متوالی این تیم در لیگ بود که باعث شد در رده دوم جدول تثبیت شوند، دو امتیاز کمتر از بایرن‌مونیخ صدرنشین و هشت امتیاز بالاتر از ولفسبورگ رده سومی. این یعنی لایپزیگ کاملاً آماده جبران باخت خانگی است.
تصویر لیورپول و لایپزیگ نمی‌توانست از این متفاوت‌تر باشد و مرسی سایدی‌ها باید قدردان پیروزی بازی رفت باشند اما اگر زود گل بخورند، شاید برابر تیم یولین ناگلزمان تسلیم شوند. شاید شانس آورده‌اند که به دلیل قوانین مربوط به شیوع ویروس کرونا بازی برگشت هم در بوداپست مجارستان برگزار می‌شود، لایپزیگ برای اینکه نمی‌تواند در آنفیلد مسابقه بدهد، مجبور به پرداخت غرامت 1/3میلیون پوندی به لیورپول شده است.
 
اخبار تیمی
کلوپ برای بازی با فولام هفت تغییر در تیمش ایجاد کرد و این یعنی اولویت خود را به درستی روی لیگ قهرمانان قرار داده. البته روبرتو فیرمینو و اوزان کاباک به خاطر مصدومیت بازی نکردند که هر دو می‌توانند به مسابقه امشب برسند. مربی آلمانی باید تصمیم بگیرد که آیا فیرمینو و سادیو مانه با توجه به افت اخیرشان در ترکیب اصلی باشند یا نه، همینطور دیوگو ژوتا. مانه و محمد صلاح گل‌های بازی رفت را زدند که این دومی با 23 گل در 40 بازی لیگ قهرمانان بهترین گلزن فعلی تیم است. فابینیو، ترنت الکساندر آرنولد و تیاگو آلکانتارا هم به ترکیب اصلی بر‌می‌گردند اما جوردن هندرسون، ویرجیل فان‌دایک، جو گومز و ژوئل ماتیپ با مصدومیت‌های جدی درگیر هستند. نبی کیتا هم مایل است با تیم سابقش روبه‌رو شود.
آن طرف هم پیتر گولاچی، دروازه‌بان سابق لیورپول که برای این تیم فرصت بازی پیدا نکرد، گلر لایپزیگ است. آنجلینو که در شش تا از 11 گل لایپزیگ در این فصل لیگ قهرمانان نقش مستقیم داشته، شاید به دلیل مصدومیت ران نتواند بازی کند، وضعیت مارسل سابیتز هم مبهم است اما امیل فورزبرگ که بازی رفت را از دست داد، شاید برای پنجاهمین بار در اروپا بازی کند.
 
سابقه رویارویی
لیورپول در 20 بازی «خانگی» قبلی خود برابر رقبای آلمانی 16 برد و چهار تساوی داشته با 52 گل زده و 9 گل خورده اما شاید ربطی به این بازی نداشته باشد چون مسابقه در مجارستان در 2100 کیلومتری مرسی ساید برگزار می‌شود و لیورپول رکوردهای نامطلوبی را به دست آورده است. از جمله اینکه برای اولین بار در تاریخ 129 ساله خود شش باخت خانگی متوالی داشته‌ است. بازی سه هفته قبل تنها تقابل لیورپول و لایپزیگ بود.
 منبع: دیلی میل
 
 
‌ترکیب احتمالی
لیورپول: آلیسون؛ الکساندر آرنولد، فیلیپس، فابینیو، رابرتسون؛ تیاگو، واینالدوم، جونز؛ ژوتا، صلاح، مانه
لایپزیگ: گولاچی؛ موکیله، اوپامکانو، کلوسترمان؛ آدامز، سابیتزر، کامپل، اولمو، آنجلینو؛ سورلوت، انکونکو

 


Page Generated in 0.0069 sec