printlogo


کد خبر: 226138تاریخ: 1399/12/19 00:00
کار تیمی می‌تواند ناجی ما باشد

سعید فایقی
 
کار تیمی (Team work) هدیه‌ای است که ورزش به فرهنگ اجتماعی در عصر صنعتی تقدیم کرده است و جهان مدرن با دست یازیدن به کار تیمی، تحولات شگرفی را به جهان عرضه داشته است. در جهان ورزش هم در صد سال اخیر، تیم‌های غول‌آسایی ظهور کرده‌اند. علی‌الخصوص در ده سال اخیر و در فوتبال، تک‌روی و اتکا به ستاره، به حداقل نزول کرده و فوتبالیست‌های کارگر و زحمتکش در اختیار تیم، جای ستاره‌ها را تنگ کرده‌اند.
تعداد پاس‌های رد و بدل شده در طول بازی، تا سه برابر افزایش پیدا کرده و روز به روز در حال پیشرفت است. توپ چنان سریع بین بازیکنان به حرکت درمی‌آید که گاهاً چشم انسان، به خطا می‌رود. در دنیا کار تیمی هم در ورزش و هم در سایر پدیده‌ها، جایگاه بسیار شریف و نجیب به دست آورده است. متأسفانه هنوز ما فاصله‌ها با این پدیده داریم. گرچه کار تیمی حاصل ورزش است اما ما خود در ورزش در چرخه خبیثه تکروی، گرفتار آمده‌ایم.
چند روزی به آغاز قرن پانزدهم و سال 1400 نمانده است. روزی روزگاری در چشم‌انداز بیست ساله قول داده بودیم که در 1404 سرآمد منطقه باشیم و در قاره و جهان دارای جایگاه مناسب مردم عزیز ایران اسلامی اما چون کار تیمی را بلد نبودیم و کار جمعی را جدی نگرفتیم، سال‌ها از چشم‌انداز دور افتاده و فاصله پیدا کرده‌ایم. کشورهایی مثل آذربایجان در المپیک دوش به دوش ما به حرکت درآمدند و کشوری چون قطر با ورزش توسعه را هدفگذاری کرد و حداقل امروز در کسب کرسی‌های مدیریت جهانی ورزش، حرف برای گفتن دارد.
ما هنوز به جایگاه منطقه‌ای در خور شأن و منزلت مردم‌مان دست پیدا نکرده‌ایم. حال که همه در آستانه سال نو و در آغاز قرن جدید به فکر پریدن و جهیدن هستیم، بیایید با خود عهد و پیمان ببندیم و در سال آتی با کار جمعی، با هم بودن و دست در دست هم قرار دادن، آبادی ورزش و کشورمان را سرلوحه کارهایمان، قرار دهیم.
کار تیمی (Team work) در دستور کارهایمان باشد تا هم ثابت کنیم ورزش خود سردمدار و پرچمدار کار تیمی است و هم با نهادینه کردن آن در ورزش، سایر پدیده‌ها را هم تحت تأثیر قرار دهیم. باشد که در مملکت کار تیمی هدیه ورزش به فرهنگ کار، اقتصاد، اجتماع و حتی سیاست باشد. در همین اوضاع و احوال پیش از انتخابات ریاست جمهوری اندکی غور بفرمایید صاحبان یک تفکر و یک اندیشه هر کدام بیش از ده‌ها کاندید دارند. درست زمانی که صاحبان فکر بایستی به اجماع برسند با تفرقه روبه‌رو هستند.
ورزش برای تمرین کار جمعی بهترین امکان را در اختیار دارد و با ورزش می‌توانیم به تمرین کار تیمی بپردازیم و آن را با پوست و گوشت و خون لمس کنیم. عزیزان ورزشی، هواداران ورزش و همه بزرگوارانی که دغدغه توسعه کشور را در سر می‌پرورانند، کار تیمی (Team work) می‌تواند ناجی ما باشد. در سال 1400 با مبادرت به آن، کشورمان را در مسیر رشد قرار دهیم.
 

Page Generated in 0.0051 sec