printlogo


کد خبر: 226121تاریخ: 1399/12/19 00:00
ثبت نام جودو در رقابت آسیایی، اتفاقی مبهم
پایان تعلیق؛ واقعیت یا فرافکنی؟

رضا عباسپور     @rez7462
 
 خبر دعوت تیم ملی جودوی ایران به رقابت‌های جودوی قهرمانی قاره آسیا در کشور قرقیزستان، اگرچه هنوز قطعی بودن و رسمیت آن نه مشخص است و نه قطعی، خبری امیدوار کننده برای رهایی جودوی ایران از بند محرومیت 18 ماهه‌ای بود که به‌واسطه برخی‌خودزنی‌ها بر سر این رشته رزمی آوار شده است. البته هرچند باتوجه به اینکه هنوز واژه تلخ «تعلیق» جلوی نام فدراسیون جودوی ایران در مجموعه تصمیم‌ساز جهانی جودو حذف نشده است ولی همین که شنیده می‌شود به واسطه رأی امیدوار کننده صادر شده توسط دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش، فدراسیون جهانی مجبور شده پالس‌های مثبت و چراغ سبز خود را برای بازگرداندن جودوی ایران به عرصه بین‌المللی از زبان کنفدراسیون جودوی قاره آسیا به ما نشان دهد جای شکرش باقی است و می‌تواند نقطه عطفی برای خروج ما از بحران تلخ ایجاد شده برای جودو در آینده‌ای نزدیک باشد. البته اگر همه این ادعاهای صورت گرفته و عنوان شده توسط رئیس فدراسیون جودو بابت جواب گرفتن از طریق رایزنی‌ها و ارتباطاتی که با رئیس فدراسیون جهانی صورت گرفته است جدی بوده باشد.
 
قرقیزستان پایان کابوس جودو
حدود 18 ماه است که جودوی ایران تعلیق شده است که با توجه به آخرین اخبار در این حوزه و استناد بر ادعای مسئولین فدراسیون جودو مبنی بر اینکه «تعلیق» جودوی ایران پایان یافته و پرونده محرومیت فعالیت‌های جودو در عرصه بین‌‌المللی بسته شده است، گویا موافقت دادگاه حکمیت ورزش با رفع تعلیق جودو و واگذاری نحوه و اجرای این رأی برعهده فدراسیون جهانی جودو موجب شده تا کنفدراسیون جودوی قاره آسیا به حضور ایران در رقابت‌های آسیایی 2021 قرقیزستان چراغ سبز نشان دهد! چراغ سبزی که طبق اعلام آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو براساس ارسال ایمیلی از سوی رئیس کمیته برگزاری مسابقات کنفدراسیون جودوی آسیا به فدراسیون جودوی ایران برای ثبت نام ما در این دوره از پیکارهای آسیایی برای ما بعد از 18 ماه روشن شده است! اما هیچ کجا نه اثری از مکاتبات رسمی فدراسیون جهانی یا کنفدراسیون جودوی قاره آسیا برای تأیید رفع تعلیق جودو موجود است و نه نامه‌ای رسمی با این مضمون منتشر شده است. به همین دلیل چون فعلاً هیچ گونه اطلاعات و آمار رسمی از مراجع بین‌المللی جودو در این خصوص (رفع تعلیق جودوی ایران) رسانه‌ای و منتشر نشده است، چاره‌ای جز استناد به ادعاهای رئیس و دست‌اندرکاران فدراسیون جودوی ایران نداریم اما قطعاً سرنوشت جودوی ایران هرچه باشد به زودی باتوجه به پیش رو بودن رقابت‌های معتبر گزینشی المپیک و قاره‌ای مثل همین مسابقات قهرمانی آسیا حقیقت یا واهی بودن اینگونه اخبار و تحلیل‌ها را در حوزه فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی جودو مشخص و شفاف‌سازی می‌کند.
طبق گفته آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودوی کشورمان، مسئولان برگزاری رقابت‌های جودوی آسیا در کنفدراسیون آسیایی این رشته رزمی با ارسال ایمیلی رسمی به فدراسیون جودو، گویا مجوز حضور تیم ملی جودوی ایران را برای ثبت نام در رقابت‌های آسیایی بزرگسالان و حضور در کشور قرقیزستان میزبان برگزاری این دوره از پیکارهای آسیایی صادر کردند. خبری خوش و امیدوار کننده برای جودوی ایران که حدوداً 18 ماه است منتظر یک چنین روزی است.
مسئولان برگزاری مسابقات جودوی قهرمانی آسیا بنا به گفته آرش میراسماعیلی با ارسال این ایمیل به فدراسیون جودو تقریباً مجوز حضور تیم ملی کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا را صادر کردند. با این حساب اگر همه چیز طبق اعلام رئیس فدراسیون جودوی کشورمان حقیقت داشته باشد باید به زودی منتظر برگزاری اردوی تیم ملی جودوی بزرگسالان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا باشیم. تیمی که مدت‌ها است از هم پاشیده شده و اصلاً مشخص نیست چطور و با استفاده از چه پتانسیلی قرار است گرد هم برای حضور در مسابقات مهم و معتبری همچون رقابت‌های قهرمانی آسیا جمع شوند. این رقابت‌ها ۱۸ فروردین ماه به میزبانی قرقیزستان برگزار می‌شود. حالا باید منتظر واکنش فدراسیون جهانی جودو نسبت به این ادعای اعلام شده توسط مسئولین فدراسیون جودوی ایران بابت رفع کامل تعلیق و حضور در مسابقات قهرمانی آسیا باشیم. واکنشی که قطعاً نقش تأثیرگذاری بر خاتمه دادن به این وضعیت مبهم یا ادامه این مسیر تاریک برای جودوی ایران خواهد داشت.

Page Generated in 0.0055 sec