printlogo


کد خبر: 226114تاریخ: 1399/12/19 00:00
کوچ موفق اللهیار؛ از آمل تا کی‌یف
گنج هدر رفته

گزارش
وصال روحانی  
 
معلوم نیست استقلالی‌ها چرا آنقدر زود اللهیار صیادمنش را جواب گفتند و حتی مشخص نیست پول قابل توجه حاصل از لژیونر شدن وی در چه راه و به چه طریق خرج شده اما این نکته محرز است که وی در آن سوی مرزها هم خودنمایی کرده است. آبی‌ها در دوره ریاست امیرحسین فتحی، صیادمنش را که بازیکن تیم‌های ملی جوانان و امید ایران بود، خریدند و بیشتر از 10 بازی هم از او نگرفتند و وی را به فنرباغچه ترکیه فروختند. این باشگاه مشهور شهر استانبول نیز به سبب داشتن مهاجمانی قوی و پرتعداد، وی را ابتدا به طور قرضی به تیمی دیگر در لیگ ترکیه به نام استانبول اسپورت فرستاد و در نهایت او را راهی لیگ اوکراین کرد و امروز در طلیعه بهار 1400 وی به یکی از بهترین‌های این مسابقات تبدیل شده است. تیمی که صیادمنش اینک در آن توپ می‌زند، زوریای اوکراین است که در فصل جاری با جمع‌آوری 32 امتیاز و با 4 پوئن اختلاف نسبت به شاختار دونتسک حاکم مطلق سال‌های اخیر این لیگ در جایگاهی رفیع در جدول نشسته و امید جدی به کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا در پایان فصل جاری دارد. صیادمنش در این راه در 10 بازی و مجموعاً به مدت 461 دقیقه برای زوریا به میدان آمده و هم چهار گل زده و هم سه پاس گل برای یارانش فرستاده است. الهیار در مسابقات «لیگ اروپا» هم یک گل مهم و حساس را در دیدار با لسترسیتی انگلیس به ثمر رسانده و ثابت کرده از نام و اعتبار هیچ تورنمنتی نمی‌هراسد و قادر به انطباق سریع با محیط‌های سخت‌تر و بین‌المللی هم هست. با چنین امتیازات و پشتوانه‌هایی است که صیادمنش به عنوان بهترین بازیکن ماه (فوریه) لیگ اوکراین انتخاب شده و این توفیق را با جمع‌آوری 36 درصد آرا از صاحبنظران کسب کرده است.
 
اسباب مباهات
برای یک تازه‌وارد در لیگ اوکراین پیش رفتن تا چنین حد و مرزهایی اسباب مباهات است و با اینکه این لیگ حتی جزو لیگ‌های درجه دوم اروپا هم به شمار می‌آید و بیشتر به تبار لیگ‌های درجه سوم قاره سبز تعلق دارد(!) از درون همین لیگ امثال تیم پرافتخار دینامو کی‌یف معروف و ستاره‌های متعددی از فوتبال اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه امروز هم برخاسته و افتخارسازی و آبروداری کرده‌اند. شهاب زاهدی، فوروارد پیشین پرسپولیس دیگر بازیکنی است که اخیراً در لیگ اوکراین خوش درخشیده اما با این فرق که وی در مسیر لژیونر شدنش هرگز در لیگ بهتری مانند ترکیه فرود نیامده و اوکراین سقف برداشت‌ها و دستاوردهای او در این زمینه بوده است. حال اینکه صیادمنش ابتدا سر از لیگ ترکیه که یکی از 8 لیگ برتر اروپا تلقی می‌شود، درآورد و سپس برای تجربه‌اندوزی بیشتر به اوکراین گسیل شد و دیر یا زود به مقصد اولیه‌اش رجعت می‌کند و با پیراهن فنرباغچه به میدان خواهد آمد.
 
در مسیر تیم ملی
تاریخ شکل‌گیری چنین قضیه‌ای مشخص نیست اما گفته می‌شود زوریا که از عملکرد اللهیار راضی است، از فنرباغچه خواسته است با تمدید حضور موقتی وی به مدت یک سال دیگر در این باشگاه اوکراینی موافقت کند و بنابراین او را احتمالاً طی ماه‌های مرداد 1400 تا اردیبهشت 1401 نیز در همان لیگ اوکراین و سرزمین‌هایی مثل کی‌یف و دونتسک و در حال رسیدن به درجاتی بالاتر در این مسابقه‌ها مشاهده خواهیم کرد. فرآیندی که امید می‌رود این مهاجم 20 ساله اهل شهرستان آمل در استان مازندران ایران را در مسیر یک اعتلای بهتر و اصولی‌تر قرار دهد و او را به یکی از اعضای تقریباً همیشگی تیم ملی هم تبدیل کند. چیزی که برای جوانی با عمق استعدادهای صیادمنش امری خلاف مطلق و انصاف نیست. همه اینها به ما می‌گوید آبی‌ها به طمع مقداری پول ولو درشت، چه آسان گنجی را از دست دادند که به کار خودشان بسیار می‌آمد. درست است که خط حمله استقلال به لطف حضور قایدی، دیاباته و مطهری به اندازه سایر خطوط این تیم محتاج نفرات تازه و قوی نشان نداده اما صیادمنش قطعاً می‌توانست در روزهای پرشمار مصدومیت یا قهر و ناز کردن‌های دیاباته و ایام نزول و سماجت‌های قایدی در راه ارتقای مبلغ قراردادش، جای آنها را پر کند و چنان نمایش دهد که این تیم چندان هم افسوس غیبت آنها را نخورد.

Page Generated in 0.0060 sec