printlogo


کد خبر: 225997تاریخ: 1399/12/17 00:00
گزارش

کرونا دعوای باشگاه‌ها با کشورها را جدی کرد
بازیکن به تیم ملی نمی‌دهیم
«کم‌کم داریم به زمانی نزدیک می‌شویم که دیگر نمی‌توانید همه را راضی نگه داریم.» این توصیف یورگن کلوپ سرمربی آلمانی باشگاه لیورپول از دو هفته تعطیلی مسابقات باشگاهی برای برگزاری بازی‌های ملی در ماه مارس است که شاید بهترین و خلاصه‌ترین توصیف ممکن درباره آن باشد، اما ماجرا خیلی پیچیده‌تر از این حرف‌هاست و این‌بار بازی‌های ملی که به «ویروس فیفا» معروف است، دست به دست ویروس کرونا داده تا یک جنگ تمام‌عیار میان مربیان فوتبال باشگاهی بخصوص مربیان شاغل در لیگ برتر انگلیس با همتایان‌شان در تیم‌های ملی را شروع کند.
طبق قانون انگلیس، هر فردی که از فهرست کشورهای قرمز کرونا از جمله پرتغال، تمام کشورهای آمریکای جنوبی و بخشی از قاره آفریقا بخواهد به انگلیس سفر کند ملزم است تا 10 روز پس از ورودش خود را قرنطینه کند تا عدم ابتلایش به کرونا اثبات شود و این قانون هیچ استثنایی هم ندارد. حالا همین موضوع برای اهالی فوتبال انگلیس دردسرساز شده است چون اگر بازیکنان ملی‌پوش باشگاه‌ها بخواهند به اردوی تیم‌های ملی‌شان ملحق شوند و در این میان سفری هم به کشورهای پرخطر داشته باشند، تا 10 روز بعد از بازگشت‌شان نمی‌توانند برای تیم‌های باشگاهی خود بازی کنند. به این ترتیب احتمال دارد مربیان مانع رفتن بازیکنان‌شان به اردوی تیم‌های ملی شوند. پپ گواردیولا سرمربی تیم فوتبال منچسترسیتی در این باره گفته: «منطقی نیست بازیکنان به اردوی تیم‌های ملی بروند و در بازگشت‌شان 10 روز قرنطینه باشند.» تا پیش از این ترس از مجازات شدن از سوی فیفا، مربیان باشگاهی را مجبور می‌کرد به آزاد گذاشتن بازیکنان‌شان برای رفتن به اردو‌های ملی تن دهند اما اکنون داستان فرق می‌کند چون فیفا هم می‌گوید باشگاه‌ها می‌توانند از دادن بازیکنان خود به تیم‌های ملی خودداری کنند اگر بازگشت آنها به تیم باشگاه‌های منوط به سپری کردن قرنطینه 5 روزه یا بیشتر باشد. این می‌تواند منجر به عدم حضور چندین تن از ستاره‌های بزرگ فوتبال جزیره در بازی‌های ملی حدفاصل روزهای 22 مارس تا یکم آوریل شود (دوم تا دوازدهم فروردین 1400). باشگاه‌های لیگ برتری این موضوع را هفته گذشته در یک جلسه مطرح کردند و نتیجه این شد که تصمیم‌گیری بر عهده خود باشگاه‌ها گذاشته شود.
 
 
واکنش مربیان
پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی که تیمش صدرنشین جدول لیگ برتر انگلیس است، علناً اعتراف کرده تمایلی به آزاد گذاشتن بازیکنانش برای رفتن به اردوهای ملی ندارد. او گفت: «ما 8، 9 ماه سخت کار کرده‌ایم و دنبال کسب افتخار در لیگ قهرمانان، جام حذفی و جام اتحادیه هم هستیم. اگر قرار باشد شش، هفت، هشت یا 9 بازیکن مهم تیم‌مان تا 10 روز نتوانند بازی کنند، منطقی نیست بگذاریم آنها بروند اما اگر به‌محض بازگشت بتوانند به تیم ملحق شوند، می‌توانند به تیم‌های ملی‌شان ملحق شوند. به هر حال ما کلی وقت و پول صرف کرده‌ایم تا به جایی برسیم که الان هستیم.»
سولشر، سرمربی منچستریونایتد نه به صراحت گواردیولا اما مانند او گفت که مخالف سفر بازیکنان ملی‌پوشش با شرایط تعریف‌شده است. سرمربی نروژی گفت: «منطقی نیست که بگذاریم بازیکنان‌مان بروند و تا 10 روز بعد از بازگشت‌شان نتوانند برای تیم بازی کنند.»
استیو بروس سرمربی نیوکاسل پا را فراتر گذاشته و شرط تعیین‌شده را نه غیرمنطقی بلکه مضحک می‌داند. او گفت: «این مسخره است. من فکر نمی‌کردم با وجود یک پاندمی ما بخواهیم بازیکنان‌مان دور دنیا سفر کنند.»
یورگن کلوپ سرمربی لیورپول یکی از مربیانی است که خیلی نگران از دست دادن بازیکنانش است. تیم او همین حالا هم با بحران کمبود مهره مواجه است و مدتی هم هست که نتیجه نمی‌گیرد. از تیم او روبرتو فیرمینو به اردوی تیم ملی برزیل دعوت شده است؛ یکی از همان کشورهایی که در لیست سیاه بریتانیایی‌ها قرار دارد. مربی آلمانی گفت: «من نیاز تیم‌های ملی مختلف به بازیکنان‌مان را درک می‌کنم اما الان ما در مقطعی قرار داریم که نمی‌توانیم رضایت همه را جلب کنیم. بازیکنان دارند از باشگاه‌های‌شان حقوق می‌گیرند پس این یعنی منافع باشگاه‌ها باید در اولویت باشد. من فکر می‌کنم همه موافقند که ما نمی‌توانیم با شروط تعیین‌شده اجازه دهیم بازیکنان‌مان به کشورهای‌شان بروند و بعد برگردند و مجبور باشند 10 روز قرنطینه باشند. نه این ممکن نیست.» کارلو آنچلوتی سرمربی اورتون هم نظری مشابه به همتایش در تیم رقیب همشهری دارد. این مرد ایتالیایی گفت: «من ترجیح می‌دهم بازیکنان ملی‌پوش‌مان در مرسی‌ساید بمانند اگر قرار باشد که در بازگشت‌شان 10 روز قرنطینه شوند.» در این میان اما مارچلو بیلسا، سرمربی آرژانتینی تیم لیدزیونایتد نظری خلاف دیگر همتایانش در لیگ برتر جزیره دارد. او می‌گوید تصمیم‌گیری در این موضوع باید بر عهده فدراسیون‌ها باشد نه باشگاه‌ها. او گفت: «به هیچ عنوان نباید تصمیم‌گیری درباره رفتن بازیکنان برای اردوی تیم‌های ملی‌شان بر عهده باشگاه‌ها گذاشته شود. آنهایی که قوانین را تعیین می‌کنند نباید غیر از این تصمیمی بگیرند وگرنه باید تبعات قوانینی که وضع می‌کنند را بپذیرند.»
 

Page Generated in 0.0073 sec