printlogo


کد خبر: 225007تاریخ: 1399/12/2 00:00
جاه طلبی‌های طارمی پایانی ندارد
یک بوشهری در پرتغال

سامان موحدی راد
 
اگرچه تاریخ ایران داستان‌های دردناکی از ورود پرتغالی‌ها به سواحل جنوبی ایران از جمله بوشهر دارد اما این‌بار یک بوشهری خودش را به پرتغال رسانده و حالا تک ستاره بزرگ‌ترین تیم فوتبالی این کشور است. مهدی طارمی چند شب پیش در برابر یوونتوس اولین گلش در لیگ قهرمانان را به ثمر رساند و شادی فراموش شده‌ای را به ایرانی‌ها هدیه داد. گلی که دومین گل سریع تاریخ لیگ قهرمانان بود. بسیاری یاد شب‌های فوتبال بینی در حوالی سال 2000 افتادند وقتی علی دایی و مهدی مهدوی‌کیا دروازه یوونتوس و چلسی و میلان را باز می‌کردند.
چند سالی بود که ستاره‌های ما در فوتبال اروپا از حد آزمون و لیگ روسیه فراتر نرفته بودند تا اینکه بالاخره موج مهاجرت ستاره‌ها به لیگ پرتغال یک محصول جدید و قابل دفاع برای فوتبال ایران پدید آورد. مهدی طارمی که بعد از یک فصل بازی در ریوآوه خودش را چنان ثابت کرد که در نوک پیکان پورتو فیکس شد و حالا هفته به هفته خبر درخشش اوست که در ایران بازتاب دارد. حتی مربی سختگیر پورتو که در اوایل فصل قصد داشت به مهدی اطمینان نکند، در پایان چاره‌ای جز سپردن نوک پیکان تیم به او نداشت.
همانطور که بوشهر و پرتغال در طول تاریخ به هم پیوند خورده‌اند، مهدی طارمی و پرتغال نیز با هم پیوندی ناگسستنی دارند. همیشه نام مهدی طارمی در کنار پرتغال یاد و خاطره آن تک به تک معروف در جام جهانی قبلی را زنده می‌کند که می‌توانست برای اولین بار ایران را به مرحله حذفی جام جهانی برساند و نرساند. همین خاطره هم موجب می‌شود تا در شب درخشش مهدی طارمی علاوه کلی خاطرات شیرین از او، خاطرات تلخ هم بر سر زبان‌ها بیفتد. گرچه مهدی طارمی به خوبی می‌داند که بهبود عملکردش بازی به بازی می‌تواند همه این خاطرات تلخ را پاک کند؛ چه این درخشش گلزنی در دقیقه 2 برابر یوونتوس باشد و چه پوشیدن پیراهن تیم‌های دیگر.
شاید مهمترین مسأله نگران کننده برای مهدی طارمی در ماجراجویی جدیدش در اروپا سن و سال او باشد. او حالا 28 ساله است و این سن در فوتبال به معنای دوران پختگی و اوج حرفه‌ای‌گری است اما مهدی طارمی در این سن و سال یک تازه‌وارد به فوتبال اروپا به حساب می‌آید. کسی که تازه در 28 سالگی نخستین گلش در لیگ قهرمانان اروپا را به ثمر رسانده است. شاید اگر مهدی طارمی کمی زودتر به فکر قدم گذاشتن در مسیر حرفه‌ای فوتبال در اروپا می‌افتاد، این دست شادی‌ها برای ما هم تجربه شده و عادی به حساب می‌آمد اما انتخاب‌های اشتباهی مثل ریزه اسپورت و حواشی آن و بعد هم لیگ قطر موجب شد تا پای پسر بوشهری دیر به ساحل اروپا برسد. با همه این‌ها مهدی طارمی نشان داده که با جاه‌طلبی‌اش می‌تواند بسیاری از این کاستی‌ها را پوشش بدهد و عجیب نخواهد بود اگر در سال‌های آینده خبرهای مهمتری از او در فوتبال اروپا بشنویم؛ شاید تیم‌هایی بزرگ‌تر از پورتو و میدانی پرشورتر از دو دراگائو.

Page Generated in 0.0067 sec