printlogo


کد خبر: 224343تاریخ: 1399/11/19 00:00
بازی با جان اسکی‌بازان در دیزین به خاطر درآمد بیشتر
برف بازی در هیاهوی ‌کرونایی پایتخت!

رضا عباسپور     @rez7462

سایه شوم کرونا و گرانی در پیست اسکی دیزین در حالی بیش از قبل احساس می‌شود که در شرایط فعلی موج جدیدی از همه‌گیری و پاندمی ویروس مرگبار کرونا در کشورمان و سراسر دنیا آغاز شده است! پیست اسکی دیزین همزمان با پیست توچال و دربندسر از دی‌ماه ۹۹ باز شده است. دیزین بزرگ‌ترین پیست اسکی و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری ایران است که در فاصله یک‌ساعتی تهران قرار دارد. دسترسی آسان آن از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال باعث شده پیست دیزین این روزها، حتی وسط هفته هم شلوغ باشد. اتفاقی خطرآفرین برای پایتخت‌نشین‌ها که در شرایط فعلی موج جدیدی از پاندمی کشنده و مرگبار کرونا را در تهران و سراسر کشور تجربه می‌کنند!
 
پروتکل‌های بهداشتی در پیست دیزین رعایت نمی‌شود!
برخی از مربیان و اسکی‌بازها که در روزهای گذشته به پیست دیزین رفته‌اند، شاهد ازدحام جمعیت بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صف‌های طولانی بالابرها و رستوران‌ها بوده‌اند. در حالی ‌که شرایط این روزهای کشورمان با ورود موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا در کشورمان خیلی ترسناک‌تر و حساس‌تر از قبل شده است اما شنیده‌ها و حواشی از این پیست مطرح و معروف برف‌بازی و اسکی در ارتفاعات پایتخت حاکی از آن است که برخی علاقه‌مندان متمول از نظر مالی بی‌توجه به شرایط بحرانی و شیوع موج جدیدی از پاندمی کرونا در پایتخت و کشورمان، بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نهایت ریسک را به جان خریده و با سرنوشت خود و دیگران به راحتی آب خوردن بازی می‌کنند. 
شواهد و قراین موجود بیانگر این است که از سوی مسئولان و متصدیان این پیست اسم و رسم‌دار زمستانی اسکی و برف‌بازی در تهران هیچ گونه نظارت و کنترلی برای رعایت شیوه‌نامه‌های کرونا وجود ندارد! به نظر، آنها با این شرایط همه‌چیز را فدای درآمدزایی و به دست آوردن پول‌های هنگفت از این محل کرده‌اند. 
عمق فاجعه را می‌شود در تصاویر ارسالی از این پیست و در کابین‌های کوچک حمل و نقل مسافران و میهمانان حاضر در این پیست دید که تنها گنجایش چهار نفر را دارند اما گاهی با ظرفیت بالا‌تری رفت و برگشت دارند. انگار نه انگار که بهداشتی در کار است و ویروس کرونا هر روز دارد جان چندین و چند نفر را در همین پایتخت به راحتی می‌گیرد.
طبق اعلام کارشناسان، پیست‌های اسکی از جمله مناطقی هستند که مخصوصاً ویروس کرونا به راحتی در آنجا شایع می‌شود و انتقال پیدا می‌کند، زیرا با یک نگاه جزیی می‌توان دید که به طور مثال اسکی‌بازها یا افرادی که با لاستیک یا وسایلی مشابه مشغول برف‌بازی و خوشگذرانی در این منطقه هستند در بیشتر مواقع از دستکش خود برای پاک کردن صورت و بینی استفاده می‌کنند؛ با همان دستکش در تماس با دستگیره تله‌کابین و تله‌سی‌یژ هستند و نهایتاً همان دستکش‌های آلوده را روی میز رستوران می‌گذارند. اگر احیاناً حتی یک نفر در این بین ناقل کرونا باشد به راحتی و به این شکل ویروس را به بسیاری دیگر انتقال می‌دهد. حالا با چه مجوز و چه توجیهی در این شرایط عجیب و غریب پیست‌های اسکی مثل دیزین باز است و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان این همه مشتاق اسکی و برف‌بازی‌ است جای تعجب و نقد دارد!
 
افزایش قیمت‌ها بدون سرویس‌دهی استاندارد به مشتریان!
طبق اعلام برخی افراد که در یکی دو هفته گذشته عازم این پیست شده و در شرایط و موقعیتی که گفتیم حضور میدانی داشته‌اند گویا قیمت ورودی پیست دیزین در زمستان امسال به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که سال گذشته مبلغ آن ۱۸۰ هزار تومان بود، یعنی بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت! مسأله دیگر این است که بهترین بخش پیست، معروف به «قله» تعطیل شده است اما هزینه ورودی پیست را کامل حساب می‌کنند. ظاهراً علت این تعطیلی، سست شدن یکی از پایه‌های خط تله‌کابین «قله» است. زمان زیادی برای تعمیر داشتند اما چرا اقدام نکردند؟!
علاوه‌ بر افزایش قیمت ورودی پیست، هزینه‌های دیگر هم بیشتر شده، از جمله اجاره لوازم اسکی که از ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان (بسته به کیفیت و کارکرد) است. هزینه پارکینگ خودرو ۲۵ هزار تومان و کرایه ارزان‌ترین خانه محلی و اتاق در هتل شبی ۵۰۰ هزار تومان شده است. هزینه رستوران، غذا و نوشیدنی هم که بماند. هزینه یک روز اسکی، بدون اقامت برای یک نفر، میانگین یک و نیم میلیون تومان آب می‌خورد. این مبالغ حتی در شرایطی که گردشگر خارجی نداریم، برای گردشگر داخلی جذاب نیست و اسکی را به قشر مرفه محدود می‌کند. 
معطلی در صف بالابرها حتی در روزهای وسط هفته گویا به یک ساعت و حتی بیشتر هم می‌رسد. اینطور که حاضرین در این پیست اسکی بازگو کرده‌اند، گویا در گذشته وقتی اسکی‌بازها یا گردشگران همراه مربی بودند، ضرورتی نداشت در صف عمومی بایستند، چون مربی ساعتی پول می‌گیرد و این منصفانه نیست که شاگرد با وجود پرداخت هزینه مربی، برای هر نوبت بالا رفتن یک ساعت هم در صف معطل شود. از آن بدتر اینکه مسئولان پیست دیزین بهترین بخش پیست را با بی‌تفاوتی تعطیل کردند و به هیچ وجه نیز پاسخگوی ارباب رجوع خود نیستند ضمن اینکه به هیچ وجه افرادی که آنجا حضور دارند از ماسک استفاده نمی‌کنند. همچنین پروتکل‌های بهداشتی در پایین‌ترین کیفیت ممکن خود به وضوح رؤیت می‌شود.

Page Generated in 0.0056 sec