printlogo


کد خبر: 224321تاریخ: 1399/11/19 00:00
با ترابی پیش به سوی قهرمانی

محمد قراگزلو
 
با آچمز بزرگ سپاهان و تراکتور، پرسپولیس مهم‌ترین و احتمالاً بزرگترین خرید نیم فصل لیگ برتر را به نام خود زد تا این بار از رقبای خود یک گام بزرگ در راه قهرمانی جلو بیفتد.
تصور کنید اگر سپاهان با آن نیمکت پرستاره ترابی را هم می‌گرفت چقدر از حیث داشتن مهره‌های تاثیرگذار از پرسپولیس جلو می‌افتاد یا چنانچه تراکتور به این ملی پوش دست پیدا می‌کرد، چقدر می‌توانست در بازی‌های تعیین کننده گلیمش را از آب بیرون بکشد و از این نظر شرایطی برتر از پرسپولیس داشته باشد.
پرسپولیس اتفاقاً همین را کم داشت. آنها با وجود تمام نقص‌هایی که در فاز حمله و دفاع داشتند آن جلو همیشه یک گام اساسی برای رسیدن به گل، حفظ برتری و پررنگ کردن آن کم می‌آوردند و چند بار برتری‌شان از دست رفت و حتی در دو بازی آخر خوش شانس بودند که برتری شکننده‌شان باعث نشد تا تعداد امتیازهای از دست رفته‌شان بیشتر و بیشتر شود.
پرسپولیس یک مهدی ترابی کم داشت. یکی که آن جلو ضربه نهایی را بزند. یکی که بعد از برتری کمرنگ و یک گله، قدرت دو برابر کردن تعداد گل‌ها را داشته باشد. یکی که به خط میانی عنصر خلاقیت را اضافه کند و با کاستن از تعداد حرکات قابل پیش بینی، همیشه برای غافلگیر کردن حریف چیزی در آستین داشته باشد.
مهدی ترابی دقیقاً همان چیزی است که پرسپولیس کم داشت و شاید با همین تک خرید کار پرسپولیس در فاز حمله راه بیفتد. مربیان پرسپولیس روی دو خرید عمده برای نیم فصل نظر داشتند؛ یکی مدافع میانی و دیگری همین مهدی ترابی. آنها حالا به 50 درصد خواسته‌شان در نقل و انتقالات زمستانی رسیده‌اند آن هم در شرایطی که هنوز دو هفته به شروع باز شدن پنجره داریم.
باشگاه پرسپولیس گل بزرگش در نقل و انتقالات زمستانی را زده و حالا باید برای بکاپ خط دفاعی با تدبیر وارد شود و کار را به نتیجه برساند.  جذب مهدی ترابی جدا از عنصر تعیین کننده بودن این بازیکن از چند جهت دیگر قابل بررسی است و نشان می‌دهد باشگاه پرسپولیس چه هدف بزرگی را در دسترس دارد و چه خرید مهم و بزرگی انجام داده است.
اولاً اینکه در بازه نقل و انتقالات زمستانی یافتن بازیکنی با کیفیت و توانمندی‌های خاص که اندازه اعتبار پرسپولیس باشد و به کار این تیم بیاید، کاری بس دشوار و تقریباً غیر ممکن است. حالا تصور کنید در چنین شرایطی که مثلاً جذب ایمان سلیمی – مدافعی استاندارد اما متوسط – اینقدر سخت می‌شود، حتماً می‌توان از جذب مهدی ترابی به عنوان یک شاهکار یاد کرد و باشگاه پرسپولیس را در مسابقه‌ای بزرگ با باشگاه‌های رقیب یک برنده بزرگ دانست.
جذب مهدی ترابی برای پرسپولیس یک اتفاق ویژه است چرا که به جهت حضور این بازیکن در پرسپولیس تا همین چند ماه پیش کادر‌فنی نیازی به آداپته کردن این بازیکن با شرایط فنی تیم و خواسته‌های خود ندارد و خیلی زود می‌تواند از این بازیکن و قابلیت‌هایش بهره ببرد. از جدایی مهدی ترابی کمتر از 5 ماه می‌گذرد که او به پرسپولیس برگشته. او با این کادر و تفکرات‌شان آشنایی دارد همانطور که یحیی و دستیارانش مهدی و قابلیت‌هایش را خیلی دقیق و با جزییات می‌شناسند و می‌دانند از او کی، کجا و چطوری استفاده کنند که ترابی دوباره با بهترین و بالاترین کیفیت به پرسپولیس کمک کند؛ این احتمالاً همان چیزی است که کادر‌فنی العربی به آن نرسید هر چند عنصر بدشانسی هم دخیل بود تا مهدی به اندازه لیگ برتر خودمان در لیگ ستارگان ندرخشد.
مهدی ترابی یک وینگر راست تمام عیار است که بعد از جدایی بشار رسن دوباره می‌تواند کناره‌های خط میانی پرسپولیس و کانال‌های کناری این تیم را تبدیل به نقطه مهمی برای ضربه زدن به تیم حریف سازد و در رقابتی با سیامک نعمتی سرگیجه شیرینی برای یحیی بیافریند.
ترابی می‌تواند مهاجم خوبی هم باشد و با همان کیفیت فنی بالایش مشکل گلزنی سرخ‌ها را هم تا حدودی حل کند کما اینکه می‌دانیم سه هفته بعد از حضور ترابی در ترکیب پرسپولیس، عیسی آل‌کثیر هم می‌تواند به ارنج تیم یحیی برگردد و خط حمله سرخ‌ها دیگر جایی نباشد که تیر انتقادات مدام در آن فرود می‌آید و به عنوان نقطه ضعف تیم از آن یاد می‌شود.
مهدی ترابی بازیکنی تعیین کننده به حساب می‌آید که با افکار و اندیشه‌های مربیان پرسپولیس آشناست و می‌تواند خلاقیت و کارآمدی خط میانی و حمله پرسپولیس را یکجا افزایش دهد ضمن اینکه شأن و شخصیت حضور در تیم بزرگ را داراست و از این حیث هم کار یحیی و کادرش را راحت‌تر خواهد کرد.
ترابی یک بازیکن ملی پوش است که با یک فصل و نیم حضور در پرسپولیس قابلیت‌هایش به عنوان بازیکن تعیین‌کننده را بروز داده و البته به لحاظ شخصیت و شأن اجتماعی با درک جایگاه بالای باشگاه بزرگ پرسپولیس دغدغه‌ای برای باشگاه و مربیان باقی نگذاشته و چنانچه مشکل بدنی نداشته باشد خیلی زود به مرحله کارآمدی در تیم باز خواهد گشت.
پرسپولیس در شرایطی ترابی را دوباره به خدمت گرفته که روی دور برد افتاده و یکی یکی رقبایش را در جدول پایین می‌کشد. آنها حالا یک نگاه به جدول می‌کنند و یک نگاه به تیمی که دوباره عنصری تعیین کننده و سرنوشت ساز در اختیار دارد. پس قهرمانی پنجم در دسترس‌تر از همیشه خواهد بود و کیست که امروز روی مدعی بودن پرسپولیس شرط نبندد؟
 

Page Generated in 0.0058 sec