printlogo


کد خبر: 224308تاریخ: 1399/11/19 00:00
کرونا، عامل افزایش دوچرخه‌سواری در اروپا

بر اساس اطلاعات به دست آمده، استقبال مردم اروپا از دوچرخه‌سواری در دوران همه‌گیری کرونا ویروس افزایش یافته است اما آیا این عادت خوب ماندگار خواهد شد؟
در دوران همه‌گیری کرونا دوچرخه‌سواری در اروپا به دلیل ممنوعیت‌های عبور و مرور با وسایل نقلیه شخصی و ازدحام حمل و نقل عمومی با استقبال بیشتری نسبت به قبل مواجه شده و مورد توجه افراد بیشتری قرار گرفته است. بسیاری از مسئولان شهرهای کشورهای اروپایی امیدوارند تا بتوانند این عادت خوب را دائمی کنند و بدین ترتیب، پس از عادی شدن شرایط و عبور از دوران کابوس‌وار همه‌گیری کروناویروس، ماشین به عنوان وسیله نقلیه شخصی کمتر استفاده شود.
 
شهرهای 15 دقیقه‌ای
شهردار پونته درا اسپانیا، از ماشین نفرت دارد. او چیزی در حدود 20 سال قبل از عبارت انبار ماشین برای توصیف شهر خود استفاده کرد و هم اکنون توانسته به این مسأله خاتمه دهد؛ در حال حاضر شهر پونته درا را می‌توان به عنوان یکی از تمیزترین، ایمن‌ترین و پررونق‌ترین شهرهای اسپانیا معرفی کرد. مرکز تاریخی شهر مملو از ماشین بود و خیابان‌های باریک آن هم سرشار از دود و فروشندگان مواد مخدر بود. روزانه 14 هزار خودرو از جلوی دفتر شهردار رد می‌شد و همین مسأله باعث شد او در مصاحبه خود با گاردین در سال 2018 اعلام کند که شهر را مرده تحویل گرفته است.
در کوتاه‌ترین زمان ممکن سراسر مرکز تاریخی شهر را به یک منطقه مخصوص برای عبور عابرین پیاده تبدیل کرد و هرگونه عبور و مرور وسایل نقلیه ممنوع شد. او پارکینگ‌های سطحی موجود را حذف کرد و تقریباً 1700 مکان را برای استفاده عموم مردم، حتی در زیر زمین بازگشایی کرد. همچنین دستور داد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را با دور برگردان جایگزین کنند تا بدین ترتیب، جریان ترافیک کاهش یابد و کنار آن محدودیت سرعت را به 30 کیلومتر در ساعت کاهش داد. به غیر از تمام این فعالیت‌ها، راه‌اندازی مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و فضای سبز را می‌توان به عنوان سایر اقدامات مفید و البته مهم فرناندز ذکر کرد.
قبل از آغاز همه‌گیری بیماری در جهان، فرناندز توانست پونته درا را در سطح جهان به شهرت برساند و همواره به عنوان یکی از مدل‌های شهرسازی مورد ستایش قرار گرفت و موفق به دریافت چندین جایزه بین‌المللی شد.
به نقل از سازمان ملل درباره شهر پونته درا «بیشتر کودکان می‌توانند به تنهایی به مدرسه بروند و خیابان‌ها به واسطه حضور مردم، زنده و شاداب شده است.»
مسئولان شهر پونته درا مدعی هستند که میزان مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی به صفر رسیده و توانسته‌اند انتشار دی‌اکسید کربن را 70 درصد کاهش دهند و در نهایت، رشد 12 هزار نفری را رقم بزنند. همچنین کاهش جرم و افزایش 30 درصدی درآمد ساکنین هم از دیگر پیامدهای مثبت طرح‌های اجراشده بوده است.پس از گذشت یک سال از آغاز همه‌گیری کووید 19، سایر شهرهای اروپا هم شرایط مشابه پونته درا را پیدا کرده‌اند. در حقیقت این همه‌گیری فرصتی نادر را در اختیارشان قرار داد تا بتوانند سیاست‌هایشان را بازبینی کرده یا بتوانند آنها را پیرامون استفاده از روش‌های جدید حمل و نقل پیاده‌سازی کنند. هنگامی که کرونا ویروس در حال گسترش بود، شهروندان اروپایی تمایل خود را برای استفاده از حمل و نقل عمومی از دست دادند و همین مسأله باعث شد خیابان‌های خالی از ماشین برایشان دلپذیرتر شود؛ دیگر سر و صدای ماشین و دود ناشی از اگزوزهای آن مشاهده نمی‌شود. در این مدت دوچرخه‌سواری گسترش بسیار خوبی پیدا کرده و شهرهایی مانند پاریس و میلان از آن با مفهوم «شهر 15 دقیقه‌ای» یاد می‌کنند؛ جایی که تمام نیازهای زندگی با 15 دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تأمین خواهد شد. تحقق یافتن این مفهوم می‌تواند تحولات عمیقی در اقتصاد و جامعه ایجاد کند.
یکی دیگر از شهرهایی که پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به پونته درا را دارد، پاریس است. ایدالگو، شهردار اسپانیایی‌الاصل پاریس قبل از آغاز همه‌گیری، تغییرات زیادی در وضعیت خیابان‌ها ایجاد کرد و از کروناویروس هم برای گسترش پیشرفت هر چه سریع‌تر ایده‌هایی که در ذهن داشت، استفاده کرد.ایدالگو قبل از وقوع همه‌گیری، تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا که به معنای استفاده نکردن پاریسی‌ها از ماشین و به جای آن استفاده از دوچرخه یا پیاده‌روی بود، افزایش داد. او قصد دارد 1400 کیلومتر مسیر ویژه را برای دوچرخه‌سواری در سراسر شهر پاریس ایجاد کند؛ تقریباً در هر خیابان یک خط عبور دوچرخه در نظر گرفته شده است و در کنار آن، هزاران محل پارک خودرو را حذف کرده است. خانم ایدالگو برنامه‌ریزی کرده تا بتواند با اجرای طرح‌های مختلف، حداقل 60 هزار دستگاه یا حدود 70 درصد خودروها را برای افراد، بلا استفاده کند. همچنین از سال 2024 میلادی هم استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع اعلام کرده است.
همه‌گیری کروناویروس موجب افزایش سرعت تغییرات در پاریس شده و تلاش برای ایجاد یک شهر 15 دقیقه‌ای دیگر، ادامه دارد. در مجموع می‌توان گفت که ایدالگو قصد دارد امکان دسترسی پاریسی‌ها به کلیه خدمات ضروری، فروشگاه‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، خدمت درمانی و پارک‌ها را به گونه‌ای مدیریت کند که نیازی به استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند.
 

Page Generated in 0.0049 sec