printlogo


کد خبر: 224307تاریخ: 1399/11/19 00:00
وزارت ورزش نمی‌تواند درباره غذای یک تیم پاسخ بدهد
علی‌نژاد: تأیید یا رد کاندیداهای فوتبال به ما ارتباطی ندارد
تا زمان تعویق المپیک 51 سهمیه کسب کرده بودیم. بر همین اساس تصمیم‌گیری لازم در این باره انجام شد و اعزام‌هایی با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفت. اگر کارهای لازم در این باره نمی‌شد، سهمیه‌ها از دست می‌رفت. اگر اتفاق خاصی نیفتد و فدراسیون‌های جهانی تصمیم خاصی نگیرند، پیش‌بینی می‌کنیم که یک رکورد در کسب سهمیه داشته باشیم و این احتمال وجود دارد که بیش از 63 سهمیه بگیریم

ایران ورزشی - در ادامه نشست‌های خبری معاونان وزارت ورزش برای ارائه گزارش درباره عملکرد این وزارتخانه، نوبت به مهدی علی‌نژاد می‌رسد تا از رویه‌ای که در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای طی شده، دفاع کند.
معاونت قهرمانی به واسطه اینکه فدراسیون‌های زیادی را تحت پوشش دارد و بیشتر موضوعات پر سر و صدای ورزش در قالب این معاونت قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر وقتی قرار است علی‌نژاد به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد، از هر دری در این نشست صحبت می‌شود. از انتخابات فدراسیون فوتبال گرفته تا سهمیه‌های المپیک، ماجرای فدراسیون جودو و خیلی موضوعات دیگر.
 
تأثیر کرونا روی ورزش، متمایز با بقیه حوزه‌ها بود
مهدی علی‌نژاد در ابتدای صحبت‌هایش به موضوع کرونا و تأثیری که روی ورزش گذاشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ورزش در سالی که گذشت درگیر کرونا بود. آسیبی که به ورزش وارد شد، متمایز از سایر حوزه‌ها بود. این بیماری در ابتدا پدیده‌ای جدید بود و شناختی وجود نداشت. همان زمان، بلافاصله ستاد کرونا در ورزش را ایجاد کردیم و این باعث شد که هم سلامت ورزشکاران حفظ شود و هم کم کم بازگشایی‌ها صورت بگیرد.»
او ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط، باشگاه‌ها تعطیل شدند و البته از اردیبهشت بازگشایی‌ها انجام شد. وزارت ورزش همکاری خوبی در خصوص مواجهه با این بیماری داشت. درباره فوتبال هم انتقادهایی وجود داشت اما با شروع لیگ قهرمانان آسیا شرایط خوبی رقم خورد و همه دیدند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آسیبی به کسی وارد نشد. به جز فوتبال، 18 لیگ دیگر برگزار شدند که نشان می‌دهد ورزش زنده است.»
 
دولت بدهی به ورزشکاران ندارد
مشکلات مالی که برای فدراسیون‌ها به وجود آمده، بخشی دیگر از مشکلاتی است که به گفته علی‌نژاد، وزارت ورزش پشت سر گذاشته است: «تعویق المپیک باعث افزایش هزینه‌ها شد اما وزارت ورزش اقدام لازم را انجام داد و بیش از 100 میلیارد تومان تاکنون به فدراسیون‌ها پرداخت شده است. همچنین به فدراسیون‌ها کمک شد که بدهی‌های خود به شرکت توسعه را بپردازند. ان‌شاءالله تأمین اعتبار شده که پاداش سال 98 ورزشکاران نیز پرداخت شود. عملاً این دولت بدهی به ورزشکاران ندارد.»
 
در کسب سهمیه رکورد می‌زنیم
علی‌نژاد درباره روالی که برای کسب سهمیه المپیک توکیو در این مدت طی شده نیز می‌گوید: «ما تا زمان تعویق المپیک 51 سهمیه کسب کرده بودیم. بر همین اساس تصمیم‌گیری لازم در این باره انجام شد و اعزام‌هایی با رعایت مسائل بهداشتی صورت گرفت. اگر کارهای لازم در این باره نمی‌شد، سهمیه‌ها از دست می‌رفت. اگر اتفاق خاصی نیفتد و فدراسیون‌های جهانی تصمیم خاصی نگیرند، پیش‌بینی می‌کنیم که یک رکورد در کسب سهمیه داشته باشیم و این احتمال وجود دارد که بیش از 63 سهمیه بگیریم.»
 
پاداش مدال‌آوران توکیو مشخص نیست
علی‌نژاد در مورد پاداش مدال‌آوران توکیو پاسخ روشنی نمی‌دهد: «طبق آیین‌نامه اصلاحی پرداخت پاداش مدال‌آوران، امتیازها از این پس تعیین‌کننده میزان پرداخت پاداش‌هاست، برای توکیو هم هنوز مصوبه‌ای نداشته‌ایم، در این زمینه تصمیم‌گیری و آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»
  
بدهی کشتی به 7 میلیارد رسیده
او همچنین در مورد بدهی مالیاتی فدراسیون‌ها می‌گوید: «بعضی فدراسیون‌ها معاف از مالیات هستند البته به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی. بدهی آنها مربوط به قبل از سال ۹۵ است و اظهارنامه‌ها پس از آن ارائه شده است. اولین فدراسیونی که مفاصا حساب را گرفت، کشتی بود که از ۲۹ به ۷ میلیارد تقلیل یافت. سایر فدراسیون‌ها هم در همین مسیر حرکت کردند و بدهی خاصی وجود ندارد.»
 
تغییر خزانه‌دار جودو با موافقت ما نبوده
علی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا تغییرات صورت گرفته در پست خزانه‌داری فدراسیون جودو با هماهنگی معاونت قهرمانی وزارت ورزش بوده است، می‌گوید: «اساسنامه فدراسیون‌ها روشن است و می‌گوید که قبول استعفا یا برکناری باید به تأیید رئیس مجمع برسد. ما به همه فدراسیون‌ها از جمله جودو ابلاغ کردیم که تأییدیه داشته باشند. فدراسیون جودو هم خارج از این بحث نیست. قبول استعفای خزانه‌دار فدراسیون جودو بدون تأییدیه رئیس مجمع بوده و در واقع زمانی تغییرات به ما اعلام شد که جایگزین را معرفی کرده بودند. من با استعفا در این فدراسیون موافقت نکردم. تذکر دادیم از این به بعد قبل از انجام هر تغییراتی در پست هیأت رئیسه فدراسیون‌ها، این مسائل مطرح شود.»
 
 6 میلیون دلار در فیفا پول داریم
از اینجا به بعد موضوعات، فوتبالی می‌شود و اولین سؤالی که در رابطه با این رشته از علی‌نژاد پرسیده می‌شود، به پاداش پرسپولیس اختصاص دارد: «به خاطر تحریم‌های ظالمانه نتوانستیم در سال‌های اخیر مطالبات را دریافت کنیم. 6 میلیون دلار در فیفا پول داریم، 8/2 میلیون دلار برای پرسپولیس و 300 هزار دلار برای استقلال است که هیچ کدام دریافت نشده است.»علی‌نژاد در مورد انتقاداتی که بازیکنان استقلال داشتند نیز اینطور پاسخ می‌دهد: «ما پرداختی به این تیم و پرسپولیس نمی‌توانیم داشته باشیم. این دو باشگاه با کمک کارگزاران خودشان، منابع مالی خود را دریافت می‌کنند. اینکه یک صحبت دسته‌جمعی درباره غذا شده، چیزی نیست که وزارت ورزش درباره‌اش صحبت کند.» او در مورد عملکرد مددی در باشگاه استقلال هم واکنش مثبت نشان می‌دهد: «عملکرد او موفق بوده و اقدامات زیادی در دوران او انجام شده است. 850 هزار دلار بدهی بود که در زمان او پرداخت شد.  اقدامات فنی خوبی در همین دوره صورت گرفته و 20 میلیارد تومان هم به بازیکنان پرداخت شده است. بحث خصوصی‌سازی هم بسیار سخت و وقت‌گیر است که در مجموع فکر می‌کنم مددی عملکرد خوبی داشته و استقلال هم که در صدر است. نمی‌دانم چرا نسبت به این تیم انتقاداتی مطرح می‌شود.»علی‌نژاد در خصوص روند خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال نیز مواردی را مطرح می‌کند: «دو مجموعه ورزشی برای استقلال و پرسپولیس ثبت رسمی شد، آنها افزایش سرمایه پیدا کردند تا شرایط ورود به بازار سرمایه را داشته باشند. بدهی‌ها مشخص شده و شفاف‌سازی صورت گرفته است. صورت‌های مالی ۶ ماهه آماده شده است، اشکالات باقی‌مانده در حال پیگیری است. معارفه هم انجام شده و منتظر هستیم با هماهنگی هیأت پذیرش زمان برای جلسه قطعی اعلام کنند.»
 
کاندیداهای فوتبال بازنشسته نیستند
علی‌نژاد در مورد انتخابات فوتبال و صحبت‌های مطرح شده در رابطه با بازنشستگی برخی کاندیداها نیز می‌گوید: «همه قوانین جمهوری اسلامی در فدراسیون فوتبال هم حاکم است و طبق اطلاع من ۵ نامزد ریاست از جمله بهاروند بازنشسته نیستند.»اینطور عنوان شده که خارج از فدراسیون فوتبال فشاری برای عدم تأیید صلاحیت ٢ گزینه ریاست وجود دارد و اگر این دو گزینه رد صلاحیت شوند به فیفا نامه می‌زنند. چقدر پیگیر این موضوع هستید؟  علی‌نژاد در واکنش به این موضوع می‌گوید: «مرجع تأیید صلاحیت فوتبال طبق اساسنامه روشن است و وزارت ورزش نقشی در تأیید و صلاحیت کاندیداها ندارد، این موضوع به ما ارتباطی ندارد.»
 

Page Generated in 0.0052 sec