printlogo


کد خبر: 224286تاریخ: 1399/11/19 00:00
آینده مبهم دروازه‌بان روسونری
میلان باید دونارومــــا را نگه دارد
دوناروما از آن دروازه‌بان‌هایی است که می‌توان یک پروژه را حولشان ساخت، شاید مانند کاری که یوونتوس با بوفون یا بایرن با نویر انجام داده‌اند

مت سانتانجلو  
 
 واکنش‌های دراماتیک جان‌لوییجی دوناروما در سال‌های اخیر بارها میلان را نجات داده است. البته دستمزد او هم در این مدت که تبدیل به پدیده میلان شده، افزایش قابل توجهی یافته است.
در سال 2017 که ماجرای گسترده‌ای بر سر تمدید قرارداد او شکل گرفت، او توانسته بود خود را به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان جوان دنیا جا بیندازد. دوناروما بسیار بلندقامت است، و واکنش‌های او و فرمانروایی‌اش بر محوطه جریمه برای سن او طبیعی نیست.
اوایل، ماسیمیلیانو میرابلی و مارکو فاسونه، مدیران قبلی میلان، پرچم سفید را در رابطه با توافق با دوناروما و مینو رایولا، ایجنت او بالا برده بودند و حتی بیانیه‌ای علنی هم منتشر کردند که در آن نوشته بودند این دروازه‌بان نمی‌خواهد قراردادش را تمدید کند.
طرفداران روسونری بر سر جیجو، اسکناس‌های تقلبی دلار ریختند و در جریان بازی تیم زیر 21 ساله‌های ایتالیا با لهستان، طرفداران لهستانی میلان پلاکاردی بالای سر بردند که رویش نوشته شده بود: «دلاروما» (ترکیب دلار و دوناروما). به این ترتیب همه طرف‌ها دوباره بر سر میز مذاکره نشستند و به قراردادی رسیدند که دوناروما را یکی از پردرآمدترین دروازه‌بان‌های دنیا می‌ساخت.
هرچند اغلب طرفداران میلان خوشحال بودند که چنین بازیکنی که در هر نسل یک بار دیده می‌شود در تیم می‌ماند اما برخی هم از نحوه مدیریت اوضاع به دست او و رایولا نارضایتی داشتند. برخی حاضر بودند با این دروازه‌بان خداحافظی کنند تا میلان به سراغ گزینه ارزان‌تری برود که ایجنت کم‌هیاهوتری داشته باشد، مانند الساندرو پلیتزاری، محصول آکادمی میلان، که سیلویو برلوسکنی، رئیس سابق باشگاه بسیار برایش ارزش قایل بود.
با این حال، دوناروما به نمایش‌های درخشانش ادامه داد و از فشار سنگینی که دستمزد بالایش تحمیل کرده بود استقبال کرد. او را جانشین جیان‌لوییجی بوفون در تیم ملی ایتالیا خواندند.
اما مسأله استعداد جیجو نبود، بلکه این بود که آیا میلان می‌تواند پروژه‌ای برنده بسازد که به او فرصت بازی در لیگ قهرمانان و رقابت برای فتح جام را بدهد یا نه.
در یک سال گذشته، میلان موفقیت‌هایی را تجربه کرده که از اوایل دهه 2010 تاکنون بی‌سابقه بوده است و البته دوناروما 21ساله هم در قلب این دستاوردها بوده است.
استفانو پیولی در کنار زلاتان ایبراهیموویچ افرادی تأثیرگذار روی جوانانی بوده‌اند که پائولو مالدینی و دیگر مدیران میلان جذبشان کرده‌اند. دوناروما با حدود 200 بازی، حالا تجربه یک بازیکن کهنه‌کار را دارد و نقش رهبری را در تیم به عهده گرفته است، چرا که در میان بازیکنان فعلی میلان، یکی از قدیمی‌ترین‌هاست.
جیجو از نقطه ابتدایی زمین برای میلان بر سر مدافعان فریاد می‌زند، آنها را سازمان‌دهی می‌کند، و حس مسئولیت‌پذیری هم‌تیمی‌ها را برمی‌انگیزد. او حالا دروازه‌بانی کامل‌تر شده و با حضور پررنگش در میدان و پخش توپ بهترش، باید او را جزو نخبگان دانست.
به عملکرد اخیر او در بازی با بولونیا نگاه کنید. میلان به نظر می‌رسید کنترل بازی را در دست دارد اما در نهایت با نتیجه نزدیک دو بر یک پیروز شد.
بولونیا در دقایق پایانی در خانه خود حمله کرد، و واکنش‌های دوناروما بار دیگر نشان داد که او چه بازیکن مهمی برای تیم است. استفانو سورنتینو، هموطن او گفت که او بهترین دروازه‌بان جهان است.
میلان در جدول سری آ بالاتر از اینتر قرار دارد، و با تمام توان روی ماه‌های پیش رو تمرکز کرده است اما نمی‌توان فیلی که در اتاق است را نادیده گرفت: تمدید قرارداد دوناروما.
قرارداد فعلی او 6 میلیون یورو در هر فصل ارزش دارد اما رایولا می‌خواهد این دستمزد به بیش از 10 میلیون یورو در هر فصل برسد، و به این ترتیب او در کنار داوید دخئا، یان اوبلاک و مانوئل نویر قرار خواهد گرفت.
بی‌تردید میلان درخواست رایولا را می‌تواند رد کند، و ممکن است به دوناروما اجازه جدایی بدهد و در تابستان به دنبال گزینه ارزان‌تری باشد اما میلان باید اوضاع را به شکل دیگری بررسی کند.
دوناروما فقط یک دروازه‌بان با استعداد بالا و چند سال تجربه نیست. او چهره باشگاه شده؛ او از آن دروازه‌بان‌هایی است که می‌توان یک پروژه را حولشان ساخت، شاید مانند کاری که یوونتوس با بوفون یا بایرن با نویر انجام داده‌اند.
اوضاع بهتر مالی و کاهش دستمزدهای بیهوده برخی بازیکنان، می‌تواند کمک کند که دوناروما، که هنوز به اوج توانایی‌هایش نرسیده، دستمزد بالاتری بگیرد. اینکه او در آینده نزدیک در میلان بماند یا نه، در نهایت بستگی به این خواهد داشت که میلان به لیگ قهرمانان برگردد.
منبع: فوتبال ایتالیا
 

Page Generated in 0.0069 sec