printlogo


کد خبر: 212691تاریخ: 1399/5/13 00:00
2+4 بازی سرنوشت‌ساز برای استقلال و مجیدی
چسباندن تکه‌های یک گلدان شکسته






چرخه ساختن و خراب کردن و دوباره ساختن تیم‌ها در فوتبال ایران تمام نمی‌شود. این تغییرات پرشمار، معمولاً بدون دلیل موجه و گاهی از روی اجبار، تیم بالا و پایین جدول نمی‌شناسد. در لیگ نوزدهم تنها نیمکت 4 تیم بدون تغییر بوده و 75 درصد تیم‌ها حداقل یک بار این بازسازی را تجربه کرده‌اند.
استقلال از آن تیم‌هاست که نیمکتش تغییر اجباری داشت و بعد از فسخ یکطرفه استراماچونی، هدایت بازیکنان به فرهاد مجیدی سپرده شد. او تیمی را تحویل گرفت که با رفتن مربی موفق و محبوبش شوک بزرگی را تجربه کرده و در حال سقوط از اوج بود. رقابت قهرمانی و سهمیه، کنار آمدن با انتظارات هواداران عاصی و پیدا کردن جایگزین‌هایی برای مصدومان و بیماران، وجوه مختلف مأموریت سخت این مربی جوان بود که هنوز به پایان نرسیده و هفته‌های حساسی در پیش دارد.
او در شروع ترجیح داد که تیمش با سبک بازی استراماچونی بازی کند، ولی اتفاقات او را مجبور کرد که تغییر روش بدهد و بردهای اخیر با فرمول فرهاد به دست آمده است. بردن سپاهان با وجود یک بازیکن کمتر دستاورد مهمی برای مجیدی بود که تیمش از 4 بازی اخیر ده امتیاز گرفته و موقعیت خوبی برای نایب‌قهرمانی و گرفتن سهمیه مستقیم آسیا دارد. با این حال هرچه زمان بیشتری بگذرد، دقیق‌تر می‌توان درباره عملکرد این مربی قضاوت کرد. تیمی که تغییرات اجباری زیادی داشته و در میانه راه مجبور شده از نو شروع کند، طبیعی است که تا رسیدن به نقطه تعادل فراز و فرودهایی داشته باشد. کار مجیدی شبیه چسباندن تکه‌های یک گلدان شکسته است که نیاز به دقت بالا و صبوری دارد.
کادر فنی و بازیکنان هم باید مراقب این هیجان‌زدگی زودهنگام باشند. استقلال فعلاً روی دور افتاده، ولی لغزش در بازی‌های باقی‌مانده ممکن است موفقیت هفته‌های اخیر را بر باد بدهد. استقلال سه بازی در لیگ برتر و حداقل یک بازی در جام حذفی دارد که سرنوشت نیمکت فصل آینده هم به نتیجه این بازی‌ها بستگی دارد. جمع کردن امتیازات کافی از سه بازی با شهر خودرو، پیکان و شاهین بوشهر نایب‌قهرمانی استقلال را تضمین می‌کند، ولی موفقیت در آزمون سخت جام حذفی است که به مجیدی کمک می‌کند، میخش را بکوبد. استقلال اگر دوباره از سد سپاهان بگذرد، دو بازی دیگر تا فتح جام خواهد داشت.
احتمالات مختلف 2+4 بازی باقی‌مانده پیچیده‌تر از آن است که بتوان از حالا وضعیت نیمکت فصل آینده استقلال را حدس زد. هرچند احتمال نزدیک به صفر حضور سرمربی خارجی، گزینه‌های نیمکت استقلال را خیلی محدود کرده، ولی مجیدی برای حفظ موقعیت برترش نسبت به رقیبان باید به اهدافی که اشاره شد برسد.
در این شرایط پیچیده، از باشگاه انتظار می‌رود که با انتخاب استراتژی مناسب تدارک فصل بعد را تا روز آخر فصل بعد به تأخیر نیندازد. اگر باشگاه برای تمدید با مجیدی می‌خواهد تا آخر فصل منتظر بماند، بهتر است برای سناریوهای مختلف آماده باشد و  تازه در پایان مسابقات جلسات و جست‌وجو را شروع نکند.
بررسی خریدهای فصل بعد هم می‌تواند حرکتی رو به جلو باشد و از هرج و مرج فصول اخیر جلوگیری کند. استقلال به جای خانه‌تکانی به سبک چند سال اخیر که بیشتر به نفع ایجنت‌هاست، نیاز به ترمیم تیم در چند پست و البته حفظ بازیکنان کلیدی دارد. هرچند بهتر است انتخاب بازیکنان جدید با تأیید سرمربی فصل بعد باشد، ولی حداقل از حالا می‌توان گزینه‌هایی در نظر داشت و دایره انتخاب را محدودتر کرد.





تأثیر تبلیغات پیامکی
بر رفتار هواداران

کنفرانس بین‌المللی بازاریابی از تئوری تا عمل، جمعه 17 مرداد در آمریکا به صورت آنلاین برگزار می‌شود. تأثیر استفاده از تبلیغات پیامکی بر رفتار هواداران، یکی از موضوعات جالبی است که در این کنفرانس بین‌المللی مطرح خواهد شد.
دکتر رضا محمدکاظمی، عضو هیأت مدیره باشگاه ذوب‌آهن و استاد دانشگاه تهران در این کنفرانس بین‌المللی به عنوان سخنران به بررسی تأثیر استفاده از تبلیغات پیامکی بر رفتار هواداران می‌پردازد. موضوعی که ترکیبی از بحث‌های اقتصادی، مارکتینگ، موضوعات ذهنی و روانی است و به شیوه‌های مختلفی از سوی سخنران این موضوع مطرح خواهد شد.
پیامک‌های تبلیغاتی چند سالی است که راه خود را به فوتبال ایران باز کرده‌اند اما همیشه با انتقادهای متعددی مواجه بوده‌اند. این پژوهش نگاهی دارد به روندی علمی و کارشناسانه که این موضوع می‌تواند طی کند.
 


Page Generated in 0.0055 sec