printlogo


کد خبر: 212676تاریخ: 1399/5/13 00:00
از لوییز سوارس تا آرش رضاوند
اخراج‌های مفت و مسلم تمام نمی‌شود


گاهی فوتبالیستی که کارت قرمز را به جان می‌خرد، با همان خطا تیمش را نجات می‌دهد. مثال معروفش لوییز سوارس در جام جهانی 2010 بود که در آخرین دقیقه بازی، با دست مانع از گل خوردن تیمش از غنا شد. جیان آساموا پنالتی را از دست داد و اروگوئه راهی نیمه نهایی شد. این از آن کارت قرمزهایی بود که هیچ‌کس سوارس را بابتش سرزنش نکرد. اتفاقاً از او تشکر هم کردند که تیم ملی کشورش را از خطر حذف شدن نجات داد.
در فوتبال ایران، سرانه «کارت قرمزهای مفت» از هر لیگ دیگری بیشتر است. جدا از داورانی که شیفته «نقش اول شدن» هستند و به سادگی یک تیم را ده نفره می‌کنند، در طول فصل بارها و بارها با بازیکنانی روبه‌رو هستیم که مفت و مسلم بهانه اخراج‌شان را فراهم می‌کنند. آخرین نمونه این قضیه، آرش رضاوند در بازی شنبه‌شب مقابل سپاهان بود؛ دو خطای بی‌اهمیت در وسط زمین و بی‌تأثیر در جریان بازی و اخراج!
معمولاً بازیکنانی که در طول بازی کارت زرد می‌گیرند، به همان بی‌پروایی ادامه نمی‌دهند و خودشان مراعات می‌کنند که کارت دوم را نگیرند اما رضاوند کمتر از 6 دقیقه بعد از کارت زرد اول، چنان به طرف امید نورافکن هجوم برد تا بیژن حیدری بهانه کافی برای اخراج کردن داشته باشد. اگر هافبک استقلال، اولین فصل حضورش در لیگ را تجربه می‌کرد، نمی‌شد به او خرده گرفت که چرا اینقدر بچگانه و ساده تیمش را ده نفره کرده اما رضاوند که دو ماه دیگر 27 ساله می‌شود، هفت سال در لیگ برتر بازی کرده. وقتی او در 27 سالگی این بدیهیات را رعایت نمی‌کند، پس کی قرار است تحت‌تأثیر جوسازی حریف قرار نگیرد؟ «تجربه» بعد از چند سال به وجود می‌آید؟
آرش رضاوند ذاتاً از آن دسته بازیکن‌هایی نیست که عاشق جار و جنجال باشد. در پستی هم که بازی می‌کند، کارت گرفتن مسأله عجیبی نیست اما او درست در حساس‌ترین بازی فصل استقلال، تیمش را تا مرز بحران پیش برد. جالب اینجاست که رضاوند پیش از اینکه از زمین بازی اخراج شود، تقریباً هیچ حرکت مؤثری هم انجام نداده بود؛ بدون پاس کلیدی، بدون شوت به دروازه حریف، بدون موفقیت در نبردهای یک به یک. او فقط در 44 دقیقه سه خطا کرد که بابت آن دو کارت زرد گرفت و تیمش را 50 دقیقه 10 نفره کرد. این آمار برای هافبکی که مصدومیت‌های ادامه‌دار در استقلال باعث شده که به اندازه کافی در ترکیب اصلی قرار بگیرد، ناامیدکننده است. او که در ابتدای فصل به استقلال پیوسته، در لیگ فقط یک بار گل زده و سه پاس گل داده، آن هم در تیمی که صاحب بهترین خط حمله لیگ است و قاعدتاً باید هافبک‌های آن مشارکت بیشتری در گلزنی و گل‌سازی داشته باشند.
استقلال از اشتباه آرش رضاوند در بازی با سپاهان جان سالم به در برد اما هیچ تضمینی نیست که این اخراج‌های بی‎دلیل، در آینده به آبی‌ها لطمه نزند.





سعادتمند: پرونده شجاعیان را به فیفا می‌کشانم
 
استقلالی‌ها هیچ جوره حاضر نیستند قبول کنند که شجاعیان نمی‌تواند تا آخر فصل برای این تیم بازی کند. احمد سعادتمند مدیرعامل استقلال دوباره روز گذشته در این خصوص صحبت کرد: «از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بابت صادر نشدن کارت و مجوز بازی داریوش شجاعیان به شدت گله‌مند هستم. با توجه به شرایط حاکم بر جهان، فیفا و AFC جهت استفاده از ورزشکارانی که آسیب دیده بودند، دست به تلطیف مقررات زدند. داریوش شجاعیان بازیکن ما بوده و با ما قرارداد حرفه‌ای دارد. توجه داشته باشید که بیش از سه ماه لیگ ما تعطیل شده بود .من به این موضوع گله و اعتراض دارم. من شخصاً در این‌باره با آقایان نبی و بهاروند صحبت کرده‌ام. مجبورم برخلاف میل باطنی خود، این موضوع را به فیفا اعلام کنم و به اسم مواردی را به فیفا بیان کرده و پاسخ خود را از آن نهاد بگیرم. این موضوع را تا زمان پاسخگویی فیفا ادامه می‌دهم.»


Page Generated in 0.0040 sec