printlogo


کد خبر: 212669تاریخ: 1399/5/13 00:00
این به آن در!



استقلال برد بزرگی مقابل سپاهان به دست آورد. پیروزی ارزشمندی که راه مجیدی و شاگردانش را به سمت کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و احتمالاً تثبیت در جایگاه دومی جدول هموار خواهد کرد. منزلت این پیروزی زمانی بیشتر احساس می‌شود که می‌بینیم آبی‌ها در شرایطی که بیش از 45 دقیقه را 10 نفره مقابل سپاهان گذراندند به چنین پیروزی مهمی دست یافتند و نشان دادند در شرایط اینچنینی که با اخراج یکی از مهره‌های خود مواجه می‌شوند بازهم در صدد کسب پیروزی‌اند و از میدان رقابت پا پس نمی‌کشند. این برد از زوایای فنی قابل تحسین است اما شاید به واسطه آنکه کارشناسان داوری اعلام کرده‌اند خطای اعلام شده روی شیخ دیاباته که منجر به اعلام پنالتی به سود استقلال شد از سوی بیژن حیدری اشتباه تشخیص داده شده، این پیروزی تا حدی زیر سؤال برود اما کافی است به اتفاقات بازی رفت استقلال مقابل همین سپاهان بنگریم تا به صحت شایستگی‌ استقلال برای رسیدن به امتیاز بازی با سپاهان پی ببریم.
تردیدی نیست اگر محمدحسین زاهدی‌فر در بازی رفت آن خطای هند واضحی که کی‌روش استنلی در محوطه هجده قدم سپاهان مرتکب شد و توپ را مانند والیبالیست‌ها از مقابل دروازه خودی دور کرد به نفع استقلال پنالتی می‌گرفت، نتیجه‌ای جز تساوی 2-2 در بازی رفت رقم می‌خورد و شاید امتیاز کامل همان بازی مسیر استقلال را برای رسیدن به جام قهرمانی هموار‌تر می‌کرد. صحنه‌ای که در بازی رفت دو تیم رخ داد به حدی واضح و روشن بود که زاهدی‌فر بعد از چندصباحی در یکی از کلاس‌های توجیهی داوری لب به اعتراف گشود و این جملات را به زبان آورد: «لازم می‌دانم در اینجا بابت اشتباهی که در بازی سپاهان و استقلال از من سر زد رسماً از باشگاه استقلال و هواداران این تیم عذرخواهی کنم. من بعد از آن بازی که تقریباً برای دو ماه پیش بود هیچ اظهارنظری نکردم و الان به خاطر احترامی که برای شما رسانه‌ها قائلم سکوت خود را شکستم. اشتباه خود در آن مسابقه را می‌پذیرم و شهامت این را دارم که عذرخواهی کنم. کمیته داوران هم همانطور که داوران را به خاطر قضاوت‌های خوب تشویق می‌‌کند، آنها را به خاطر اشتباهات‌شان تنبیه هم می‌کند و این مسأله در مورد من هم اتفاق افتاد.»
ماجرای اشتباه‌های داور بازی رفت البته به همین صحنه مختوم نشد. بعد از بازی مشخص شد که گل دوم سپاهان به استقلال که حکم گل تساوی را داشت در شرایطی به ثمر رسیده که امید نورافکن در آفساید بوده است. هرچند که کمیته داوران به جهت لاپوشانی اشتباه زاهدی‌فر در نشست‌های مرور صحنه‌های این بازی اعلام کرد که گل دوم سپاهان سالم بوده و زاهدی‌فر تنها در صحنه خطای هند استنلی مرتکب اشتباه شده اما به واقع گل دوم سپاهان نیز در شرایط کاملاً آفساید به ثمر رسید. یعنی استقلال با وجود اینکه یک خطای پنالتی به سودش گرفته نشد در شرایطی قرار داشت که می‌توانست پیروز میدان لقب بگیرد اما در دقایق آخر گلی از سوی نورافکن به ثبت رسید که مردود بود و سبب شد استقلال 2 امتیاز حیاتی را از دست بدهد.
حالا بعد از اشتباهی که بیژن حیدری در بازی شنبه‌شب استقلال مقابل سپاهان مرتکب و خطای مصلح روی دیاباته را پنالتی اعلام کرد، استقلال به نوعی به حقش از مجموع بازی‌هایی که مقابل سپاهان برگزار کرد، رسید تا داوران نیز مدیون این تیم نباشند. البته در فصل جاری به کرات اشتباه‌های داور سبب از دست رفتن امتیازهای متعدد استقلال مقابل رقبای خود شده که جای بحث آن در این سیاهه نیست اما اینکه بخواهیم عملکرد استقلال را زیر سؤال ببریم و این پیروزی باارزش را به واسطه اشتباه داور در اعلام ضربه پنالتی به سود استقلال لوث کنیم، اقدامی غیرمنصفانه است و منتقدان باید توجه داشته باشند که استقلال همیشه از اشتباه‌های داوری سود نجسته و به دفعات اتفاق افتاده که داوران سوت‌هایی به ضرر استقلال نواخته‌اند که تأثیرگذاری بسیار عمیقی هم در نتایج این تیم داشته است.
در تکمیل پرونده زیان استقلال از جانب داوران باید به اظهارات محمدرضا اکبریان نیز اشاره کنیم. این داور نیز صحنه منجر به گل استقلال مقابل صنعت نفت آبادان را به دلیل آنچه عبور توپ از خط دروازه اعلام شد، مردود دانست که بعدها بابت این تصمیم از هواداران استقلال عذرخواهی هم کرد. بنابراین توهم اینکه داوران به استقلال گوشه‌چشمی دارند و مدارا می‌کنند یا صحنه‌های به اصطلاح پنجاه، پنجاه را به سود این تیم اعلام می‌کنند برگرفته از جریان‌سازی‌هایی است که در ماه‌های اخیر به شدت علیه استقلال سازماندهی می‌شود.


 


Page Generated in 0.0044 sec