printlogo


کد خبر: 208358تاریخ: 1399/2/18 00:00
مخالفت بازیکنان با شروع زودهنگام لیگ برزیل
فوتبال ملوک‌الطوایفی

گزارش
تیم ویکری 


22 اسفند سرسخت‌ترین رقبای فوتبال برزیل، گرمیو و اینترناسیونال آخرین مسابقه مهم را مقابل دیدگان هواداران و در کوپا لیبرتادورس بازی کردند و بعد از آن ویروس کرونا همه‌چیز را به تعطیلی کشاند. این هفته رقبای شهر پورتوآلگره به‌عنوان نخستین تیم‌های بزرگ برزیلی تمرین‌های‌شان را شروع کردند؛ اینتر از دیروز و گرمیو از امروز. هنوز مشخص نیست بازی‌ها از کی از سر گرفته می‌شوند اما یک چیز قطعی است و آن اینکه موضوع جنجال‌برانگیزی مطرح شده.
آمار مرگ در برزیل بر اثر کرونا به 7500 نفر رسیده و متخصصان انتظار اوج گرفتن بیماری در دو ماه آینده را دارند. در عین حال کشورهای همسایه که کمتر آسیب دیده‌اند، احتیاط بیشتری می‌کنند. آرژانتین به‌عنوان مثال، دسامبر را محتمل‌ترین ماه برای شروع دوباره فوتبال می‌داند در حالی که «بولسونارو»، رئیس‌جمهوری برزیل هیچ‌وقت تمایلش برای شروع هرچه زودتر رقابت‌های فوتبال را پنهان نکرده. وزیر بهداشت جدید او هم اعلام کرده در حال مذاکره با مقامات فوتبالی کشور است که برخی از آنها نیز میل دارند با رعایت احتیاط، بازی‌ها از سر گرفته شوند. بولسونارو می‌گوید خطر چندانی وجود ندارد چون بازیکنان جوان و سالم هستند.
اما نظر بازیکنان چیست؟ برزیل سابقه زیادی در ستیزه‌جویی سیاسی فوتبالی‌ها ندارد اما زیر چتر «فدراسیون ملی ورزشکاران حرفه‌ای» گروهی از بازیکنان عالی‌رتبه و خوشنام فوتبال یک بیانیه ویدئویی صادر کردند. 16 بازیکن از 12 تیم طراز اول در این بیانیه هستند و هر کدام صحبت‌هایی می‌کنند. نام‌ها شامل دیه‌گو و اورتون ریبیرو از فلامنگو، کاسیو دروازه‌بان کورینتیانس و فلیپه ملو از پالمیراس می‌شود. تقریباً همه باشگاه‌های بزرگ از ریودوژانیرو، سائوپائولو و بلوهوریزونته نماینده‌ای دارند اما پورتو آلگره نه.
دیه‌گو با این جمله که «زمان اتحاد است» شروع می‌کند. آنها تأکید می‌کنند عاشق فوتبال هستند و بی‌صبرانه منتظر بازگشت، اما دروازه‌بان باسابقه اتلتیکومینیرو، ویکتور می‌گوید: «ما باید به فکر سلامت همه باشیم.» اورتون ریبیرو که غالباً صدای خود را در حمایت از بولسونارو بلند می‌کند، روی ایجاد شرایط کاری ایمن تأکید دارد و ویدئو با حرف‌های او به پایان می‌رسد با اعلام اینکه «با کمک یکدیگر این مسابقه را هم می‌بریم.»
استفاده از ملو برای تمام کردن این ویدئو شاهد آشکار لحن صلح‌جویانه آن است. هیچ میل عمومی برای مقابله با رئیس‌جمهوری که از حمایت گسترده جامعه فوتبال برخوردار است، وجود ندارد. این ویدئو از یک جنبه دیگر نیز بسیار محتاطانه عمل می‌کند.
همه این بازیکنان پرآوازه هستند و پیام آنها مشخص می‌کند بیشتر فوتبالیست‌های برزیلی درآمد زیادی ندارند و فشار اقتصادی روی آنها خیلی بیشتر از ستاره‌های تیم‌های بزرگ است که دستمزدهای خوبی می‌گیرند. به عبارت دیگر هرچه تعطیلی طول بکشد احتمال اینکه برخی تیم‌ها برچسب حرفه‌ای خود را از دست بدهند بیشتر است، اما نیاز به احتیاط، مورد تأکید قرار گرفته. از جمله کسانی که جان خود را بر اثر ویروس کرونا از دست داد، ژرژینیو بود؛ متخصص ماساژ که از سال 1980 با فلامنگو کار کرده بود و بخشی از کادر فنی تیم ملی برزیل در جام‌جهانی 2002 بود که به قهرمانی رسید.
این خبر برای کسانی که امیدوار به شروع دوباره سریع فوتبال در ریو بودند شوکه‌کننده بود هرچند بوتافوگو، یکی از رقبای اصلی فلامنگو، بشدت با شروع عجولانه فوتبال مخالفت می‌کرد. کارلوس آگوستو مونته نگرو، مدیر بوتافوگو، آشکارا گفت تیمش به این زودی‌ها به تمرین برنمی‌گردد و با کمال میل جریمه‌اش را پرداخت می‌کند: «هر امتیازی که از ما کم می‌شود جان انسان‌هایی را نجات می‌دهد.»
فدراسیون فوتبال ریودوژانیرو مجوز تمرین را صادر کرده بود اما دولت محلی آن را لغو کرد. در برزیل، دولت ایالتی درباره فاصله‌گذاری اجتماعی تصمیم می‌گیرد در حالی که دولت مرکزی بولسونارو درباره عواقب و نتایج آن تردید دارد. در حال حاضر صاحبان قدرت هر کدام در مسیری متفاوت حرکت می‌کنند اما این نمایش بدون حضور بازیکنان ادامه پیدا نمی‌کند و این هفته فوتبالیست‌های برزیلی نشان دادند درباره بازگشت زودهنگام به زمین فوتبال نگرانی‌های زیادی دارند.
منبع:  ESPN
 






 


Page Generated in 0.0052 sec